شناسه خبر:81302
1403/1/26 15:19:48
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد:

کاهش 20 درصدی کشت چغندر قند در نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: امسال بیش از سه هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت چغندر قند اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال 20 درصد کاهش داشته است.

توکل آبشناس اظهار کرد: با هدف مدیریت مصرف آب طرح اصلاح الگوی کشت در استان همدان تهیه و به شهرستان‌ها هم ابلاغ ‌شده است.

وی افزود: در شهرستان ما وظیفه‌ داریم این الگو را اجرا کنیم تا از اتلاف منابع آبی جلوگیری شود و در سال جدید مصمم به انجام این کار هستیم.

آبشناس با اشاره به کشت چغندر قند به‌عنوان یکی از کشت‌های مورد اشاره در طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: اکنون در شهرستان در این راستا برای کشت چغندر قند طبق این الگو برنامه داریم دو هزار و 600 هکتار کشت کنیم و چهار کارخانه قند برای ما معرفی‌ شده‌اند.

به گفته وی این کارخانه‌ها شامل لرستان، همدان، قزوین و نقش‌ جهان اصفهان است و از کشاورزان درخواست داریم تنها با این چهار کارخانه که اعلام کردیم، قرارداد ببندند.

آبشناس با اشاره به اینکه نهاوند بیشترین سطح زیر کشت چقندر قند در استان همدان را دارد، اضافه کرد: اجرای طرح الگوی کشت در نهاوند موجب شده کشاورزان به کشت محصولات کم‌آب‌بر تشویق شوند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند پیش‌بینی کرد که امسال بیش از 300 هزار تُن چغندر قند از مزارع این شهرستان برداشت شود و یادآور شد: اگر با این کارخانه‌ها قرارداد بسته شود، دولت می‌تواند حمایت‌های خود مانند کود و خرید محصول در پاییز را انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.

وی مطرح کرد: متأسفانه هم‌اینک مشاهده ‌شده کارخانه‌های دیگری در شهرستان درحال فعالیت هستند که این کار چند مشکل دارد؛ اول اینکه بذرهایی که آن‌ها تحویل کشاورزان می‌دهند کیفیت لازم را ندارد، در پاییز هم چون این کارخانه‌ها قراردادی ندارند، برای خرید محصول هیچ تعهدی ندارند و مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند تصریح کرد: هر کشاورز باید مدیریت کند که محصولی مانند چغندر را در کنار محصولات کم‌آب‌بر مانند کلزا، گندم و جو هر چندسال یک‌بار بکارد.

آبشناس در پایان بیان کرد: بزرگ‌ترین آفت برای کشاورزان کشت چندین‌ساله یک محصول است که ضرر و زیان زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81302