شناسه خبر:8523
1398/3/5 09:43:00

سپهرغرب، گروه خبر: شهرک کهریز از شهرک‌های حاشیه‌ای در مرکز کرمانشاه است که 7000 نفر جمعیت و تنها حدود هفت کیلومتر با استانداری کرمانشاه فاصله دارد، اما اهالی آن از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برند.

شهرک کهریز یکی از شهرک‌های حاشیه‌ای و نزدیک به مرکز شهر کرمانشاه است که تا مرکز شهر یعنی میدان آزادی تنها پنج کیلومتر و تا استانداری هفت کیلومتر فاصله دارد.

این شهرک بیش از 7000 نفر جمعیت دارد و حدود هفت سال پیش (14 اسفند سال 91) و طبق مصوبه جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، در کنار سه روستای دره‎دراز، نوکان و کرناچی به شهر کرمانشاه الحاق شد، اما با گذشت هفت سال از این موضوع هنوز زیرساخت‌های شهری لازم و ضروری در این شهرک ایجاد نشده‎است که از آن جمله می‌توان به آسفالت خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر ک و ساماندهی شبکه آب و فاضلاب اشاره کرد.     چندین سال است که وعده ساماندهی به ما داده شده اما هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته‎است

علیرضا میرزایی، یکی از ساکنان این شهرک، گفت: چندین سال است که وعده ساماندهی شبکه آب و فاضلاب و همین‌طور آسفالت این شهرک به ما داده می‌شود، اما تاکنون اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته‎است.

وی تصریح کرد: تمام خیابان‌ها و کوچه‌های ما پر از چاله بوده که با بارش‌های سیل‌آسای اوایل امسال، وضعیت آن‌ها بسیار بدتر از گذشته و بحرانی شده‎است.

     بارش‌های سیل‌آسای اوایل امسال حتی شن‌های موجود در معابر را نیز از بین برد

میرزایی یادآوری کرد: سال گذشته به ما اعلام شد که شهرداری قرار است معابر این شهرک را آسفالت کند و چند ماشین شن نیز در این محل ریخته شد، اما به دلیل اینکه کار با تأخیر افتاد مواجه شد و اقدامی صورت نگرفت بارش‌های امسال شن‌های موجود را هم از بین برد.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون به‌قدری وضعیت معابر نامناسب است که خودروها قادر به تردد در آن‌ها نیستند و حتی خودروهایی چون تراکتور نیز به‌سختی می‌توانند در این مسیرها تردد کنند.

این شهروند به حضور تشریفاتی شورای شهر برای بررسی مشکلات این شهرک اشاره کرد که تقریباً هیچ نتیجه و ثمره‌ای برای شهرک‌نشینان محروم کهریز به دنبال نداشته‎است.

     تجمعات ما در مقابل استانداری هم بی‌نتیجه ماند و وعده‌ها و قول‌ها عملی نشد

میرزایی ادامه داد: به دلیل مشکلات موجود و اینکه خانواده‌های ما از این وضعیت بسیار در عذاب هستند، چندین بار در مقابل استانداری تجمع کردیم اما هر بار ما را با وعده‎ وعیدهای بی‌سرانجام به خانه‌هایمان بازگرداندند و تقریباً هیچ‌یک از آن قول‌ها عملی نشده‎است.

وی عنوان کرد: همچنین نامه‌نگاری‌های متعددی در این زمینه با شهرداری داشتیم، اما با بی‌توجهی آن‌ها، تاکنون اقدامی صورت نگرفته‎است.

     شهرک کهریز ازنظر شبکه آب و فاضلاب نیز وضعیت مناسبی ندارد

این شهروند ساکن شهرک کهریز، اشاره‌ای نیز به مشکل فاضلاب این شهرک داشت و خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد فاضلاب شهرک نیز وضعیت مناسبی ندارد و در این مورد نیز اقدام مؤثری صورت نگرفته‎است.

معاون عمرانی شهرداری کرمانشاه نیز در این خصوص و در پاسخ به مشکلات فوق، گفت: سال 96 عملیات آسفالت را در این شهرک آغاز کردیم اما در سال 97 کار در این شهرک با شروع فصل سرما مصادف شد و از انجام عملیات آسفالت بازماندیم.

     احتمالاً مرداد یا شهریور امسال عملیات آسفالت شهرک کهریز را آغاز می‌کنیم

حمید اعتصام‎فر ابراز کرد: امسال برای آسفالت این شهرک برنامه داریم اما احتمالاً به دلیل حجم بالای کاری، کار ما تا شهریورماه به طول بینجامد و مرداد یا شهریور کار آسفالت معابر آن را آغاز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اولویت ما با لکه‌گیری و روکش معابر اصلی شهر است و پس‌ازآن معابر فرعی و شهرک‌ها در دستور کار قرار می‌گیرند.

معاون عمرانی شهردار کرمانشاه ادامه داد: به دلیل اینکه این شهر پیش‌ازاین روستا بود و چند سالی است که به شهر الحاق شده، ابیش از 90 درصد معابر آن‌ خاکی بوده و تنها یک خیابان اصلی داشت که آسفالت بود.

     طی دو سه سال گذشته خیابان اصلی و کوچه‌های کهریز را آسفالت کرده‎ایم

اعتصام‌فر با بیان اینکه طی دو سال گذشته آسفالت زیادی در این شهرک انجام داده‌ایم، اذعان کرد: طی مدت مذکور به دلیل اینکه اکثر معابر این شهر کوچه بوده و تنها یک خیابان اصلی داشت، کوچه‌های آن را آسفالت کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: همان‌طور که گفته شد ما تنها سال گذشته نتوانستیم کار زیادی در این شهرک انجام دهیم که علت آن نیز حجم بالای کاری بود.

معاون عمرانی شهردار کرمانشاه اضافه کرد: برای مثال سال گذشته در شهرک دانش و منطقه 5 حدود 80 هزار متر کار کردیم؛ همچنین در شهرک چمن و حوالی آن نیز حدود 100 هزار متر کار آسفالت و لکه‌گیری و حدود 120 هزار متر نیز در شهرک کرناچی انجام شد.

اعتصام‎فر گفت: سال گذشته بر اساس زمان تقاضا و اینکه زیرسازی برخی شهرک‌ها آماده بود، به ترتیب اقدام به لکه‌گیری و آسفالت آن‌ها کردیم اما زمانی که کار به شهرک کهریز رسید با فصل سرما و بارندگی‌ها مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته عمده تلاش ما روی معابر خاکی بود، اذعان کرد: پیش از آغاز عملیات اجرایی با مناطق مربوطه شهرداری هماهنگی انجام می‌دهیم و درصورتی‌که زیرسازی‌های آن‌ها آماده باشد، آن‌ها را در برنامه قرار می‌دهیم و به ترتیب کار آسفالت و لکه‌گیری انجام می‌شود.

     زیرساخت‌ها و لوله‌کشی فاضلاب شهرک کهریز سال گذشته آماده نبود

معاون عمرانی شهردار کرمانشاه همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌های شهرک کهریز را از دیگر عوامل تأخیر در اجرای عملیات آسفالت این شهرک برشمرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته کار لوله‌کشی فاضلاب این شهرک و همچنین بخش‌هایی از شهرک‌های دره‎دراز و کرناچی انجام‌ نشده بود و باعث تأخیر در اجرای عملیات ما شد.

وی افزود: هنوز هم در شهرک کهریز مشکل آب و فاضلاب وجود دارد و 100 درصد حل نشده‎است، پس باید ابتدا این مشکل رفع شده و کارهای آب و فاضلاب به اتمام برسد و سپس ما عملیات آسفالت را انجام دهیم.

اعتصام‌فر یادآوری کرد: اشتباهی که قبلاً صورت می‌گرفت این بود که اول کار آسفالت انجام می‌شد و بعد دستگاه‌های خدمات‌رسان چون آب و فاضلاب اقدام به کندن آسفالت برای انجام کار می‌کردند، اما هم‌اکنون هدف ما این است که این اتفاق نیفتد و ابتدا زیرسازی‌ها آماده‌ و در مرحله بعد، آسفالت انجام شود.

     شبکه آب و فاضلاب در بخش‌هایی از شهرک کهریز اجرا شده‎است

اظهارات معاون عمرانی شهرداری در حالی است که مدیرعامل آبفا شهری از ساماندهی شبکه آب و فاضلاب بخش‌هایی از این شهرک خبر داد و گفت: در بخش‌هایی از شهرک که شبکه‌های آب و فاضلاب اجراشده هیچ مشکلی برای آسفالت معابر وجود ندارد و شهرداری محترم می‌تواند نسبت به آسفالت این معابر اقدام کند.

علیرضا تخت‎شاهی با اشاره به اینکه تاکنون، 13.8 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و 14.6 کیلومتر شبکه توزیع آب در شهرک کهریز کرمانشاه (فاز یک و دو) اجراشده، تأکید کرد: فاز یک شهرک تقریباً تکمیل و فاقد مشکل بوده و عمده مشکلات زیرساختی مربوط به فاز دو است.

وی عنوان کرد: هشت کیلومتر دیگر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و 2.5 کیلومتر شبکه توزیع آب باید در این شهرک اجرا شود که به‌محض تأمین اعتبار، پروژه، به انجام خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه، 6 کیلومتر از پروژه اجرای شبکه توزیع آب و 13 کیلومتر از پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب این شهرک از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری اجرا شده‎است.

     تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب در شهرک کهریز 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

تخت‎شاهی خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب در این شهرک به تخصیص اعتباری در حدود 40 میلیارد ریال نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه ادامه داد: ازآنجایی‌که این شهرک چند سالی است که به حوزه شهری پیوسته، دارای بافت شهری و معابر نامناسب بوده و کف و بر بسیاری از کوچه‌های آن مشخص نیست و منازل پراکنده و نامنظم هستند که برای تکمیل و اجرای پروژه‌های زیرساختی نظیر آب و فاضلاب یا باید اهالی در قالب تعاونی حق‌وحقوق قانونی شرکت را برای اجرای پروژه‌های ساماندهی آب و فاضلاب بپردازند و یا اعتبار خاص دولتی توسط کمیته برنامه‌ریزی تخصیص یابد.

     تعداد انشعابات غیرمجاز آب و فاضلاب در کهریز تقریباً با انشعابات مجاز برابر است

وی یادآوری کرد: شهرک کهریز هفت هزار نفر جمعیت دارد و دارای 985 اشتراک مجاز است که از خدمات آبفا استفاده می‌کنند و تقریباً به همین میزان نیز انشعاب غیرمجاز در این شهرک وجود دارد که باید تبدیل به انشعاب مجاز شوند تا بتوانیم به آن‌ها خدمات ارائه کنیم، اگرچه در حال حاضر نیز به‌صورت غیرقانونی از خدمات آب استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر؛ با توجه به اظهارات فوق اولاً به نظر می‌رسد ساماندهی شهرک کهریز اعم از شبکه فاضلاب و آسفالت معابر آن وعده‌ای بوده که سال‌هاست مردم این شهرک را چشم‌انتظار نگه‌داشته، اما با توجه به اینکه کلان‌شهر کرمانشاه مرکز استان بوده و از سوی دیگر نیز این شهرک تقریباً نزدیک مرکز شهر واقع شده‎است، وجود چنین مسائلیعلاوه بر ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنان می‌تواند چهره‌ای نامناسب از کرمانشاه را در اذهان متصور کند، پس می‌طلبد مسؤولان مربوطه نسبت به ساماندهی مناطقی ازاین‌دست اقدام کرده و آن را در اولویت اقدامات خود طی سال 98 قرار دهند، چراکه زیبنده شهری چون کرمانشاه که اسم کلان‌شهر را یدک می‌کشد نیست که هنوز همچون یک روستا معابر، کوچه و خیابان‌های خاکی داشته باشد و یا ساکنان آن در شهرکی نزدیک به مرکز شهر از چنین مشکلاتی رنج ببرند.

شناسه خبر 8523