شناسه خبر:87678
1403/7/29 12:46:00

بسیاری از مخاطبان فضای مجازی، درخواست جرم‌انگاری برای پزشکان و ماماهایی را ثبت کرده‌اند که عکس و فیلم خصوصی بیمار یا اطلاعات او را در فضای مجازی به بهانه آگاه‌سازی مخاطبشان پخش می‌کنند.


«امروز یکی از بیمارهایم آمده بود که عفونت زنان داشت.» «اینجا چیزهایی را می‌گویم که خجالت می‌کشی آن‌ها را از کسی بپرسی» و یا فیلم‌های زایمان طبیعی، زایمان در آب و...، این‌ها محتوای صفحات پزشک‌بلاگرها و ماما بلاگرهاست. به همین منظور پویشی برای مقابله و جرم‌انگاری با پزشکان و ماماهایی که عکس‌های خصوصی بیمار را در صفحات مجازی‌شان برای جذب مشتری پخش می‌کنند، به‌وجود آمده است.
«پزشک بلاگری» یا «ماما بلاگری» پدیده نوظهوری است که با گسترش فضای مجازی ایجاد شد. این افراد دودسته هستند، گروه نخست، محتواهای پزشکی باهدف آگاه‌سازی مردم منتشر می‌کنند. این فعالیت‌ها اگر بر اساس داده‌های علمی باشد هیچ ایرادی ندارد و اتفاقاً در راستای نظام سلامت کشور است؛ اما گروه دوم که پابه‌پای بلاگرهای دیگر به‌دنبال جذب سود و سرمایه‌اند، پزشکان و ماماهایی‌اند که تصاویر بیمار، عکس و فیلم‌هایی از اتاق زایمان، کودک و... منتشر می‌کنند. درحالی‌که بر اساس ماده 87 آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای سازمان نظام‌پزشکی، هرگونه عکس‌برداری، فیلم‌برداری و تولید محتوا، تولید مستند، فیلم سینمایی، از بیمار در فرایند پژوهش و درمان باید با اجازه او باشد. در مواردی که هویت بیمار مشخص است باید رضایت‌نامه آن‌ها مکتوب باشد.
پدیده بلاگری از دهه هشتاد در ایران رواج پیدا کرد و ابتدا با وبلاگ‌نویسی شروع شد. اما رفته‌رفته با گسترش اینستاگرام، اقیانوسی از بلاگران در هر حوزه به‌وجود آمد که با شعار تأثیرگذاری و فرهنگ‌سازی به هر راهی چنگ می‌زنند برای کسب پول بیشتر. حالا چند وقتی است که برخی پزشکان هم خود را در این بازی قرار داده‌اند.
محمد کیاسالار، دکتری تخصصی اخلاق پزشکی می‌گوید: «رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات پزشکی بیماران و مراجعان، یکی از اصول اساسی و خدشه‌ناپذیر اخلاق پزشکی است. بی‌نام‌سازی اطلاعات پزشکی بیماران قبل از نشر آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، لازم است ولی کافی نیست.» همچنین به گفته سید علی انجو دانش‌آموخته دکتری تخصصی اخلاق پزشکی، پزشکان نباید کرامت بیمار را از بین ببرند و اسرار او را فاش کنند.
*خبرگزاری فارس

شناسه خبر 87678