شناسه خبر:87833
1403/8/2 15:10:00

استاندار مرکزی گفت: نمایشگاه تصویر شهر حاصل ایده پدازی چندماهه هنرمندان استان است که به یک مسئله مهم هویت شهر پرداخته‌اند و مسیر را برای برندسازی شهری طی کرده است.


فرزاد مخلص‌الائمه در آیین افتتاح نمایشگاه گروهی تصویر شهر در نگارخانه سوره اراک اظهار کرد: نمایشگاه تصویر شهر، حاصل تلاش چندین ماهه استادان و هنرجویان کارگاه تجربیات هویت بصری حوزه انقلاب اسلامی با محوریت ابنیه و نمادهای هویتی شهر اراک است.
وی افزود: نمایشگاه تصویر شهر یک نمایشگاه با اهمیتی است که خروجی آن ایده‌پردازی چندماهه هنرمندان استان است که به یک مسئله مهم هویت شهر پرداخته‌اند که جای آن در اکثر شهرهای ایران به‌ویژه در شهرهای توسعه یافته جهان خالی است و مسیر را برای ویژندسازی شهری یا برندسازی شهری طی کرده است.
استاندار مرکزی تصرح کرد: شهر اراک به شدت به این نمادها برای معرفی یک فضای مهم جغرافیایی نیاز داریم، ما برای برندسازی شهر اراک باید با استفاده از نمادها در کل کشور نام اراک را بلند کنیم و این نمادها قدرت چنین کاری را دارند، نمادها هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ مولفه‌ها و عناصر هویتی شهر اراک کاملاً انطباق‌پذیری را دارد و در شورای اسلامی شهر اراک می‌خواهیم این نمادها را به صورت گسترده در محیط‌های که در اختیار داریم ارائه دهیم.
وی بیان کرد: این نمایشگاه یکی از فوق‌العاده‌ترین نمایشگاه‌ها است که در استان مرکزی تاکنون راه اندازی شده است و از مردم و هم‌وطنان این استان تقاضا می‌شود از این هویت بصری که در قالب طراحی گرافیکی به نمایش گذاشته شده نیز بازدید داشته باشند.
مخلص‌الائمه با بیان اینکه راه اندازی دانشکده هنر مدت طولانی در دستور کار است هر چند شتاب لازم را نداشته و باید انجام شود، گفت: دیوارنگاره یکی از برنامه‌ها مهمی است که در دستور کار شهرداری اراک قرار دارد و حدود پنج دیوارنگاره در حال طراحی است و جانمایی دیوارنگاره در مرکز شهر نیز در دستور کار قرار گرفته است، امیدواریم به‌زودی نقیصه رسانه‌ای و هنری در شهر اراک که یکی از آن فقدان دیوارنگاره‌های موثر و اثرگذار است را برطرف کنیم.
حوزه روایت و هویت از دغدغه‌های استان است
سالار جیریایی، مدیرکل حوزه هنری استان مرکزی در این آیین اظهار داشت: نماشگاه تصویر شهر،هویت بصری شهر اراک را اولویت قرار داده است و قصد داریم برای هویت بصری شهر کار فاخری انجام دهیم و به دنبال طرحی می‌گردیم تا بتوانیم این هویت بصری را بسازیم و به سراغ ریشه‌ها و مولفه‌های هویتی شهر برویم و آنها را به هویت بصری، ملموس و معرف هویت استان مرکزی تبدیل کنیم.
وی افزود: این نمایشگاه ثمره دو استاد حوزه گرافیک و تعدادی از هنرمندان و هنرجویان حوزه گرافیک است و با توجه به معماری سنتی شهر اراک، صنعت و فرش که هر سه از مولفه‌های هویتی استان مرکزی و شهر اراک است به اشکال هندسی تبدیل شدند و هویت بصری را می‌سازد.
مدیرکل حوزه هنری استان مرکزی بیان کرد: در حوزه برندینگ، اراک را با نشانه خاص نمی‌شناسیم به طوری که دو مشکل اساسی در شهر اراک داریم که شامل روایت و هویت است یعنی هم اراک را روایت قالب و کامل نکردیم و هم اینکه هویت شهر اراک را نتوانستیم به خوبی معرفی کنیم، هدف ما از طراحی المان‌ها و نمادهای هویتی، معرفی شهر اراک است، این شهر از اصالت، هنر، تاریخ و صنعت برخوردار است و قرار است چیزی بسازیم که اراکی‌ها و شهروندان اراکی خود را با آن معرفی کنند.
جیریایی عنوان کرد: حوزه روایت و هویت یکی از دغدغه‌های حوزه هنری است و سعی داریم کارهای هنری و تولید اثر به مسئله هویت و روایت استان ختم شود،اگر قرار است اتفاقی در جامعه به یک جریان عمومی تبدیل باید حساس سازی نخبگان اتفاق بیفتد و نخبگان گفت‌وگو داشته باشند و آن را به جامعه منتقل کنند که ما قدم نخست را برداشته‌ایم، ما باید با یک نماد اراک را نشان دهیم در حالی که هویت بصری در اراک نداشتیم و در تلاش هستیم آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ایده نمایشگاه هویت بصری در قالب هنر تجسمی و گرافیکی از دو سال گذشته کلید خورد و این مهم حاصل تلاش سه ماهه اجرایی هنرمندان است که در ابتدا عکاسی کردند و عکس‌ها تبدیل به طرح‌های هندسی و المان‌ها به محصولی قابل ارائه تبدیل شد.

شناسه خبر 87833