شناسه خبر:87843
1403/8/2 17:59:00

استاندار همدان با بیان اینکه بخش خصوصی نباید دغدغه‌ای جز تولید و سرمایه‌گذاری داشته باشد، گفت: مدیران وظیفه دارند مسیر و روند سرمایه‌گذاری و ایجاد امنیت اقتصادی در سطح استان را تسهیل کنند.


حمید ملانوری‌شمسی روز چهارشنبه با استقبال رسمی فرماندار و جمعی از خانواده معظم شهدا و مدیران شهرستانی، وارد ملایر شد.
بازدید از شهرک صنعتی جوکار، بازدید از شرکت بافتسان، دیدار با امام‌جمعه ملایر، بازدید از کارخانه تصفیه و بسته‌بندی کشمش شرکت حسنوند، ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام ملایر واقع در بام ملایر، بازدید از مجموعه تفریحی- توریستی جهان کوچک، بازدید از بازار مبل و برگزاری جلسه شورای اداری و سخنرانی در مراسم دومین سالگرد شهید امنیت «علی نظری» در مسجد جامع ملایر، ازجمله برنامه‌های سفر یک‌روزه استاندار همدان به شهرستان ملایر بود.
همچنین در این سفر جلسه بررسی مشکلات واحدهای فروسیلیس شهرک صنعتی جوکار در محل شرکت آهن و سیلیس آذرخش برگزار شد.
ملانوری‌شمسی در بازدید از شرکت‌ بافتسان ملایر ابراز کرد: توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکی از اولویت‌های مهم در استان همدان است.
استاندار همدان ادامه داد: مدیران باید با گروه‌های تأثیرگذار در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ارتباط برقرار کنند تا بتوانند مسائل و مشکلات را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند.
وی تأکید کرد: در قالب یک حرکت جهادی و با برنامه‌های تحولی، مسائل مختلف را پیگیری و برای پیشرفت استان تلاش می‌کنیم.
استاندار همدان گفت: باید دغدغه‌های بخش خصوصی کاهش یابد، تسهیل در امور صورت گیرد و رضایت‌مندی بین مردم ایجاد شود.
وی تأکید کرد: فعالان بخش خصوصی نباید هیچ دغدغه‌ای جز سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشند.
شرکت بافتسان در تولید منسوج بی‌بافت و تشکیل لایه به روش مذاب اسپان باند با اتصال حرارتی فعال است و ظرفیت تولید سالانه 28 هزار و 152 تُن و اشتغال 128 نفر در شهرستان ملایر را دارد.
ملانوری‌شمسی در ادامه سفر طی نشست بررسی مسائل و مشکلات واحدهای فروسیلیس مستقر در شهرک صنعتی جوکار شهرستان ملایر گفت: باید فرش قرمز پیش پای سرمایه‌گذار پهن و امنیت آن‌ها را تأمین کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای غنی ازنظر ذخایر معدنی است، بیان کرد: باید اقتصاد کشور را از نفتی خارج کرده و اقتصاد معدنی را جایگزین کنیم.
استاندار همدان همچنین به وجود کانی‌های معدنی غنی در کشور و استان اشاره کرد.
ملانوری‌شمسی با اشاره به اینکه امروز ما در عصر فناوری، علم و ارتباطات زندگی می‌کنیم، ادامه داد: هوش مصنوعی در دست بشر قرار دارد و قرار گرفتن در این مسیر پیشرفت و رقابت، کار آسانی نیست.
* سرمایه‌گذاران خیرین عصر حاضر هستند
استاندار همدان وجود ذخایر معدنی همچون فروسیلیس و سایر منابع معدنی در استان و ملایر را یکی از محورهای مؤثر در پیشرفت دانست و گفت: استفاده درست از این منابع تولید ثروت می‌کند.
ملانوری‌شمسی افزود: بزرگ‌ترین خیرین عصر معاصر، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که در عرصه تولید و اشتغال وارد میدان شده‌اند.
وی با اشاره به قانون جوانی جمعیت، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران عامل ایجاد شغل و درآمد هستند که پیرو آن بسترهای لازم برای اشتغال، زندگی، ازدواج و فرزندآوری جوانان را فراهم می‌کنند.
استاندار همدان با بیان اینکه با ایجاد شغل بسیاری از معضلات اجتماعی نیز از بین می‌رود، افزود: مسیر پیش‌ روی سرمایه‌گذار را باید هموار کنیم.
این مقام مسئول گفت: کشور ما به اندازه کافی دشمن دارد، اگر در داخل هم برای سرمایه‌گذار مانع ایجاد کنیم، این نشان از سوء مدیریت است.
* اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش است
استاندار همدان افزود: اگر برای علت بزرگی همچون اشتغال و معیشت تلاش کنیم، گرفتار معلول‌ها نمی‌شویم.
ملانوری‌شمسی یادآور شد: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها نسخه شفابخش است.
وی بر تقویت تعامل و ارتباط بین مجموعه‌های مدیریتی، مراکز علمی و بخش‌ خصوصی و عزم و اراده جدی برای تولید و اشتغال تأکید کرد.
* ملایر قادر به تولید یک‌سوم فروسیلیس کشور است
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز گفت: 300 هزار تُن فروسیلیس در کل کشور تولید می‌شود که این شهرستان به‌تنهایی قادر به تولید سالانه 100 هزار تُن معادل یک‌سوم فروسیلیس کشور است.
سلمان اسماعیلی اظهار کرد: دوره بلوغ در صنعت و معدن ملایر طی شده و می‌توانیم به دنبال شهرک‌های معدنی و تبدیلی جدید باشیم.
وی افزود: از سال 1388 که شهرک صنعتی جوکار راه‌اندازی شد، واحدهای مستقر در آن تا به امروز عملکرد قابل قبولی داشتند و به شهرک صنعتی جوکار و بخش خصوصی افتخار می‌کنیم.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به بروز مشکلاتی همچون برق، صدور و تمدید پروانه‌ بهره‌برداری و آب، ادامه داد: این مسائل قابل حل است، اما امروز در استان همدان در برخی دستگاه‌های اجرایی شاهد استانداردهای دوگانه هستیم و مسائلی در حوزه کارگری، مسائل اجتماعی و فرار سرمایه‌گذار را در پی داشته است.
اسماعیلی علت بروز این مشکلات را خروج مقطعی کار از روال تخصصی خود عنوان و بیان کرد: وقتی شهرک مجوزها و استعلام‌های لازم را کسب کرده، نباید به قرارگاه پدافند زیستی مراجعه و فرایند را سخت کرد.
وی با تأکید بر اینکه کار باید به روال تخصصی خود برگردد، افزود: معادن سرشاری در این شهرستان داریم، اما صادرات فروسیلیس خام افتخاری ندارد و باید به دنبال تولید شمش منیزیم باشیم.
* 550 هکتار به زیرساخت صنعتی ملایر اضافه شد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز با اشاره به فعالیت هشت شهرک تخصصی در استان، گفت: ملایر یکی از سه شهرستان‌ پیشرو استان در حوزه صنعت و معدن است و از پنج شهرک تخصصی فعال در این شهرستان، سه شهرک تخصصی است.
مصطفی حقیقی با بیان اینکه ملایر در حوزه کشمش، مبل و منبت و صنایع معدنی دارای شهرک تخصصی است، افزود: طبق ماده 54 دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف هستند تا درب واحد صنعتی زیرساخت را ت‌مین کنند که در این زمینه وزارت صنعت ورود پیدا کرد و مشارکت می‌کند.
وی تأمین آب و برق را یکی از مشکلات این شهرک برشمرد و بیان کرد: آب این شهرک طی سال‌های گذشته با حفر چاه تأمین شد؛ امسال به‌دلیل برخی مسائل اجتماعی، چاه مجدد حفر کردیم، اما به آب نرسید و مجبور شدیم به سمت تأمین آب از طریق تانکر برویم.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: همچنین 130 مگاوات برق نیز برای شهرک تأمین شد و به‌منظور صدور و تمدید پروانه برخی واحدها، ارزیابی توسط مشاوران دانشگاه‌های معتبر کشوری انجام شد، اما ارزیابی‌ها در سازمان محیط‌زیست مورد قبول قرار نمی‌گیرد.
حقیقی گفت: درحال حاضر شهرستان ملایر دارای 300 هکتار اراضی صنعتی دولتی است که به‌تازگی به همت فرماندار ملایر و نمایندگان مجلس، 550 هکتار در قالب یک شهرک صنفی و صنعتی به زیرساخت صنعتی این شهرستان اضافه شد.
* تولید شمش منیزیم، تکمیل زنجیره فروسیلیس است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز بیان کرد: ملایر دارای ذخایر معدنی همچون سیلیس، دولومیت و آندالوزیت است که این ذخایر ناب می‌تواند یک زنجیره مناسبی را در استان ایجاد کند.
احمد شانیان با اشاره به ظرفیت‌های موجود معدنی در نیمه جنوبی استان همدان، افزود: ظرفیت تولید فروسیلس در کشور 300 هزار تُن است که از این میزان 100 هزار تُن در شهرک صنفی جوکار ملایر تولید می‌شود و توان تولید بیشتر را نیز دارد.
وی با بیان اینکه تولید شمش منیزیم در تکمیل زنجیره این صنعت در شهرک جوکار است، ادامه داد: شمش منیزیم بالغ‌بر 13 و نیم دلار ارزآوری می‌تواند داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اجرای بزرگ‌ترین طرح تولید شیشه خودرو در ملایر را در تکمیل زنجیره فروسیلیس دانست و افزود: واردات امسال یک دغدغه مهم برای تولیدکنندگان است و دستورالعمل جدید وزارت صمت در رابطه با فرآیند تأییدیه و ثبت سفارش، مسائل و مشکلاتی را ایجاد کرده است.
شانیان درباره عدم صدور و تمدید مجوز برای برخی طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی شهرک صنعتی جوکار نیز بیان کرد: پیرو تشکیل جلسات، استعلام مورد نظر از محیط‌زیست صورت گرفته، اما هنوز پاسخی داده نشده است.
یک صنعتگر واحد فروسیلیس ملایر نیز با اشاره به اینکه موانع صادرات این محصول باید رفع شود، گفت: 80 هزار میلیارد ریال در صنعت فروسیلیس این شهرستان سرمایه‌گذاری شده است.
«محسن طوبایی» افزود: شهرک فروسیلیس جوکار ملایر توانایی بیش از 60 میلیون دلار صادرات به نرخ روز را دارد، درحالی‌ که طبق آمار صادرات کل استان 50 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید فروسیلیس در این شهرک 100 هزار تُن و فروسیلیکو منگنز، 25 هزار تُن است که درمجموع 125 هزار تُن فروآلیاژ در این شهرستان تولید می‌شود؛ پروژه جدیدی مربوط به مجموعه لوتوس آدلی با ظرفیت 35 هزار تُن در سال با پیشرفت 51 درصد نیز درحال اجرا است.
عضو هیئت مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش کل تولید فروسیلیس کشور را 300 هزار تُن عنوان کرد.
طوبایی ادامه داد: محصولات ما به بیش از 20 کشور جهان همچون آلمان، فرانسه، لهستان، ترکیه، پاکستان، بلغارستان، افغانستان، امارات، عمان و آذربایجان به‌صورت مستقیم صادر می‌شود و بخشی از محصولات ما نیز به‌صورت غیر مستقیم از طریق کشورهایی همچون امارات به هلند و لوکزامبورگ صادر می‌شود و کشورها فروسیلیس را به نام ملایر می‌شناسند.
وی بیان کرد: هم‌اکنون در این شهرک صنعتی یک‌هزار و 250 نفر به‌صورت مستقیم و 6 هزار نفر به‌صورت غیر مستقیم اشتغال دارند و اگر هر خانواده‌ای را پنج نفر درنظر بگیریم، بیش از 30 هزار نفر درگیر صنعت فروسیلیس در شهرستان ملایر هستند.
عضو هیئت مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش گفت: مواد اولیه ما شامل سنگ سیلیس و زغال سنگ از سمنان، شمال کشور و ضایعات کارخانه‌های فولادی و بخشی نیز از خارج کشور تأمین می‌شود؛ با توجه به فعالیت بیش از 20 معدن در این شهرستان، نیاز به یک معدن مستقیم داریم.
طوبایی یادآور شد: ما تأمین‌کننده فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، هرمزگان و سایر شرکت‌های فولادی هستیم و مستقیم بار به آن‌ها تحویل می‌دهیم؛ برای تأمین مواد اولیه از خارج کشور، به‌دلیل تعلل در ثبت سفارش‌ها، درگیر مشکلاتی هستیم و در استان همدان این مشکلات بیشتر نمود دارد.
وی با بیان اینکه فروسیلیس برای تولید فولاد، چُدن، شمش منیزیم، کارخانه‌های ریخته‌گری، فروآلیاژ‌های دیگر و فروسیلکیو منیزیم استفاده می‌شود، ادامه داد: اگر بخواهیم خط زنجیره را تکمیل کنیم، نیاز به شمش منیزیم داریم؛ چراکه فلز آینده دنیا است.
عضو هیئت مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش فلز منیزیم را مورد استفاده برای ماشین‌های تولیدی و برقی دانست و افزود: بسیاری از کشورها از آب دریا فلز منیزیم را استحصال می‌کنند، اما ما ظرفیت زیادی برای تولید این محصول داریم.
طوبایی یادآور شد: محصول دوم ما میکروسیلیکا است و از دود و غبار آن برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم؛ غبار میکروسیلیکا در بیش از دو هزار صنعت استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه محصول میکروسیلیس را نیز برای امارات، قطر و کویت صادر می‌کنیم، یادآور شد: طبق اعلام سازمان صمت استان، 26 معدن سیلیس در ملایر وجود دارد که 20 مورد فعال است و 6 معدن معارض دارد.
مدیرعامل شرکت فروسیلیس آذرخش نیز به مشکلات موجود در این شهرک اشاره و بیان کرد: شهرک صنعتی جوکار سال 88 کلنگ‌زنی و سال 1392 بهره‌برداری شد و امروز با وجود واحدهای زیاد مستقر در این شهرک و بروز اتفاقات ناگوار، استقرار آتش‌نشانی و درمانگاه از ضروریات است.
علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه واحدهای مستقر همچنان مشکل برق دارند، افزود: فقط شرکت آذرخش 30 مگاوات برق نیاز دارد و با احتساب مابقی واحدها در شهرک، 150 مگاوات برق نیاز داریم.
وی ادامه داد: در کنار این مشکلات محیط‌زیست مجوز بهره‌برداری تعدادی از واحدهای در دست اجرا را نداده، درحالی‌ که هرکدام از این واحدها ظرفیت ایجاد دوونیم برابری اشتغال حال حاضر را دارند.
مدیرعامل شرکت آذرخش عوارض آلایندگی، افزایش مبلغ جریمه آلایندگی، نداشتن معافیت مالیاتی، جریمه بیمه تأمین اجتماعی، معطلی واحدها برای صدور و تمدید مجوز و مشکلات گمرک را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان کرد: استان همدان 32 تنوع معدنی دارد که درصورت فرآوری این معادن، بیش از گردشگری و سایر موارد کمک‌حال استان خواهد شد.
زبردست تأکید کرد: پیرو جلسه‌های برگزارشده مقرر شد طی یک هفته پروانه بهره‌برداری را به برخی واحدها بدهند، اما همچنان معطل پروانه هستیم.

شناسه خبر 87843