شناسه خبر:13008
1398/7/23 14:29:09
وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان:

نهج‌البلاغه خوانی آمادگی برای زیستن در حکومت مهدوی

«نهضت جهانی احیای نهج‌البلاغه خوانی» که با تلاش‌های حجت‌الاسلام مهدوی ارفع چند سالی است در داخل و خارج از کشور گسترش‌یافته و در همدان نیز رونق دارد؛ آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهر غرب با زهرا روشن‌روان، وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان است:

زهرا روشن‌روان با تبیین لزوم نهج‌البلاغه خوانی در جامعه فعلی، اذعان کرد: علت اصلی این کار را آمادگی برای فرهنگ زیست در حکومت مهدوی می‌دانیم، چراکه منشا همه مشکلات جامعه به دلیل ضعف در امام شناسی و نشناختن ولایت است.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های نهج‌البلاغه خوانی آسان به‌صورت فردی و جمعی، خاطرنشان کرد: باور به سخت بودن خوانش کتاب نهج‌البلاغه مانع جدی ترویج مطالعه بیانات امام علی (ع) بوده که نهضت نهج‌البلاغه خوانی با اتخاذ راهکاری مبنی بر «آسان‌سازی و ارزان‌سازی» خواندن این کتاب، گام برداشته است.

وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان تصریح کرد: توصیه ما این است که در گام نخست نهج‌البلاغه را از حکمت‌ها، بدون شرح و تنها به زبان فارسی بخوانید که در این زمینه بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته، ترجمه استاد دشتی به‌عنوان یکی از بهترین ترجمه‌های کتاب نهج‌البلاغه است.

روشن‌روان علت آغاز خوانش از حکمت‌ها را شروع از آسان به سخت خواند و اظهار کرد: حکمت‌ها کاربردی‌تر و آسان‌تر بوده و این مجال را به ما خواهد داد تا با ادبیات و سیاق کلام حضرت آشنا شویم، چیزی که شاید اگر از خطبه‌ها آغاز شود به دلیل سنگینی آن ملال‌آور باشد.

وی بابیان این نکته که روزی ۱۰ دقیقه برای خوانش نهج‌البلاغه وقت کافی است، مطرح کرد: اگر روزی تنها ۱۰ دقیقه نهج‌البلاغه را به این روش (حکمت‌ها، خطبه‌ها و سپس نامه‌ها) بخوانیم ظرف مدت چهار ماه کل آن به پایان می‌رسد.

وکیل نهضت نهج‌البلاغه خوانی در همدان در ادامه با اشاره به روش جمعی نهج‌البلاغه خوانی تأکید کرد: تفاوتی در اصل روش نیست و می‌تواند با تشکیل حلقه‌ای از اعضای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان برای تشکیل جلسه معرفتی نهج‌البلاغه خوانی صورت گیرد.

روشن‌روان بابیان اینکه نهضت نهج‌البلاغه در چهار مرحله خواندن، تدبر، تفسیر و نظام سازی دنبال می‌شود، تصریح کرد: این طرح نه‌تنها در ایران و بین شیعیان که در 38 کشور و طرفداران ادیان و مذاهبی نظیر بودا، هندو، مسیحی، یهودی و اهل سنت نیز خوانده می‌شود که دو هزار نفر از برادران و خواهران اهل سنت در افغانستان در این زمره‌اند.

وی با بیان اینکه نهج‌البلاغه خوانی در همدان از سال 94 آغازشده، تأکید کرد: تعداد دقیق افراد مشخص نیست اما بازخورد فروش کتاب‌ها و برگه مطالعاتی نشان می‌دهد در طول این مدت 30 هزار نفر با نهج‌البلاغه آشنا شده‌اند، کما اینکه خوشبختانه ورود به مدارس و دانشگاه‌ها برای تبیین این طرح نیز آغازشده و درمجموع 25 نفر این طرح را برای نوجوانان و جوانان تبیین می‌کنند.

مشروح این خبر را در روزنامه فردا بخوانید...

شناسه خبر 13008