شناسه خبر:15271
1398/9/28 09:53:05

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج با اشاره به اینکه برداشت بیش از حد مصالح (شن و ماسه) یگانگی اکولوژیکی رودخانه‌ها را از بین می‌برد، گفت: این اقدام تهدیدی بالقوه برای اکوسیستم رودخانه است.

فواد مصطفی نژاد روز چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای این شهرستان اظهار داشت: استخراج مازاد برظرفیت و خارج از مقررات مواد آبرفتی بستر رودخانه‌ها، خارج از توان و ظرفیت تجدید پذیری آنها باعث تخریب و فروسایی سیستم رودخانه‌ای می‌شود.

وی اضافه کرد: این اقدام یگانگی اکولوژیکی رودخانه‌ها را به شکل‌های مختلف از بین می‌برد و در نهایت اثرات سوء خود را به اکوسیستم‌های حاشیه رودخانه انتقال می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سنندج با بیان اینکه در صدور مجوز و نظارت‌ها در برداشت شن و ماسه باید تمامی ارگان‌های ذی‌ربط ضمن هماهنگی، جدیت و حساسیت بیشتری داشته باشند، افزود: هرگونه تغییر نامطلوب در بستر رودخانه‌ها به تدریج بر بخش‌های مختلف تسری یافته و سبب عدم تعادل در اکوسیستم حوزه رودخانه می‌شود.

مصطفی نژاد یادآور شد: برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از بستر رودخانه، تهدیدی بالقوه برای اکوسیستم رودخانه و زیست‌مندان آن محسوب می‌شود و منجر به صدمات زیست محیطی و انسانی فراوانی می‌شود.

برخی حاضران در این جلسه نیز به بیان مسائل و مشکلات برداشت شن و ماسه رودخانه‌ای همچون برداشت بیش از حد مجاز، ایجاد خطرات جاده‌ای در مسیر روستاهای اطراف رودخانه، عدم دپوی برداشت و ایجاد لغزندگی جاده، تخریب بستر رودخانه، تخریب زیرساخت‌های رودخانه و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها پرداختنه و خواستار برخورد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با متخلفان شدند.

شناسه خبر 15271