شناسه خبر:15853
1398/10/11 08:49:59
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان مطرح کرد:

طلبه انقلابی بصیر، نیاز امروز جامعه

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان گفت: طلبه انقلابی ضمن آگاهی بر علم روز باید بصیرت داشته باشد، به این معنا که جلوتر از زمان خود را ببیند و بتواند وقایع پیرامون خود را به‌خوبی تحلیل کند.

موضوع کاربردی شدن دروس حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مدت‌ها است که محل بحث کارشناسان آموزش و تربیت بوده، چنانکه طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران حوزه تبدیل شده‌ و برای این منظور سال‌ها است که در بعضی حوزه‌های علمیه کلاس‌های کاربردی خوبی برای طلاب برگزار می‌شود.

برای مطلع شدن از برنامه‌های حوزه علمیه خواهران، ام‌کلثوم امیدی که به‌تازگی مسؤولیت حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان را به عهده گرفته‌است گفت‌وگو کردیم. وی که پژوهش‌های بسیاری در زمینه علوم قرآنی، اخلاق و خانواده انجام داده، سطح دو حوزه را در مدرسه الزهرای همدان و سطح سه را در رشته تفسیر و علوم قرآنی جامعه‌الزهرای قم گذرانده‌است. امیدی، علاوه بر تحصیلات حوزوی تحصیلات دانشگاهی هم در کارنامه خود دارد و دوره کارشناس‌ارشد مدرسی معارف را در دانشگاه معارف اسلامی قم و دکتری مدرسی معارف را در قم سپری کرده‌است.

سابقه اجرایی او به حوزه‌های علمیه خواهران قم برمی‌گردد. تبلیغ را به‌صورت رسمی از سال 86 در نهاد رهبری دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز کرده و تجربه تبلیغی او در سازمان تبلیغات به سال 88 برمی‌گردد. در سوابق وی، تبلیغ در دستگاه‌های اجرائی مختلف ازجمله شرکت نفت هم به چشم می‌خورد. امیدی که زمانی به‌عنوان مُبلغ به خارج از کشور اعزام شده بود، در کشور عراق فعالیت تبلیغی داشته و همچنین تجربه تدریس در دانشگاه قم و جامعه‌المصطفی قم را در کارنامه کاری خود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان اظهار کرد: در حال حاضر 11 حوزه علمیه مجهز در سطح استان داریم که سطح امکانات آن‌ها در حد مطلوبی در کشور قرار دارد که همه از خدمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین فاضلیان است.

ام‌کلثوم امیدی در پاسخ به این سؤال که چرا علوم حوزه علمیه دیر به‌روز می‌شود و برای حل این مسئله چه باید کرد؟ گفت: باید بپذیریم علم روز دنیا با سرعت زیادی در حال رشد است، بنابراین همه ما به فرموده مقام معظم رهبری باید جهادگونه و انقلابی در عرصه حاضر شویم.

وی ضمن بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود به انقلابی شدن طلاب تأکید کرده‌اند، تصریح کرد: ازآنجایی‌که هویت صنفی طلبه همان هویت انبیا و امامان برای امتداد بخشیدن به نهضت توحیدگستری به‌صورت غیرمعصومانه است، طلبه انقلابی باید از اعماق وجودش برای انجام وظایف طلبگی خود، برای تداوم بخشیدن به رسالت انبیا و امامان به‌صورت تخصصی و متعهدانه، تلاش کند تا بتوانیم کارکردهای کلان حوزه‌های علمیه را به‌وضح در سطح جامعه ببینیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان افزود: طلبه انقلابی ضمن تسلط بر علوم پایه که زیربنای دروس حوزه هستند، باید به علوم روز هم مسلط باشد.

امیدی عنوان کرد: باتوجه به تأثیر رسانه و فضای مجازی بر افراد جامعه و به‌خصوص جوانان، طلبه انقلابی خودش باید از نظر علمی و تخصصی تلاش کند تا بتواند در این عرصه نیز تأثیرگذار باشد.

وی یادآوری کرد: حوزه هم در مهارت‌افزایی طلاب وظیفه سنگینی دارد، اما طلبه باید تلاش مضاعف داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان ضمن تأکید بر اینکه امروز در تهاجم رسانه‌ای دشمن قرار داریم، ادامه داد: ناچار هستیم یک‌قدم از دشمن جلوتر باشیم که غافلگیر نشویم و باید با چشم باز و بابصیرت حرکت کنیم.

امیدی در تعریف بصیرت، اذعان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: «رَحِمَ اللهَ مَن امرَءَ تَفَکَّرَ فاعتَبَر وَاعتَبَرَ فَاَبصَر»؛ خدا رحمت کند کسی را که فکر می‌کند، سپس عبرت می‌گیرد و زمانی که عبرت گرفت بصیر و بینا می‌شود.

وی تصریح کرد: طلبه انقلابی ضمن آگاهی بر علم روز باید بصیرت داشته باشد، به این معنا که جلوتر از زمان خود را ببیند و بتواند وقایع پیرامون خود را به‌خوبی تحلیل کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان با بیان اینکه برخی از ما زمانی که کلمه بصیرت را می‌شنویم فکر می‌کنیم این کلمه فقط در فضای سیاسی تعریف می‌شود، گفت: طلبه باید در مسائل علمی هم بصیر باشد تا بتواند به فرموده مقام معظم رهبری تولید علم کند.

امیدی اضافه کرد: طلبه انقلابی با بصیرت خود کمبودها را در فضای علمی تشخیص می‌دهد؛ برای مثال ما در زمینه روان‌شناسی نیاز به تغییر داریم تا بتوانیم نوع غربی آن را تحلیل و روان‌شناسی اسلامی را جایگزین آن کنیم.

وی ضمن بیان اینکه در زمینه مهارت‌افزایی طلاب، مدیران استانی هم باید ورود پیدا کنند، ابراز کرد: برنامه حوزه علمیه خواهران آسیب‌شناسی در سطح استان است تا متناسب با نیازسنجی، برنامه‌ریزی و تقویم کاری تنظیم شود و مشکلات و کمبودها را مرتفع کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان ضمن اشاره به اینکه این برنامه‌ریزی نیازمند حوصله و زمان است، افزود: اگر نیازسنجی در سطح استان صورت بگیرد، می‌توانیم در خصوص فرقه‌های ضاله فعال در استان، دانشگاه‌ها و مدارس با جذب و تربیت طلبه موردنیاز، مؤثر عمل کنیم.

امیدی با تأکید بر اینکه برای جبران کمبودها نیاز به پرورش نیرو داریم، اظهار کرد: برای مثال در حال حاضر می‌دانیم که دانش‌آموزان در مدارس، نیاز به کار مذهبی- تربیتی دارند، پس باید نیروی متخصص برای تربیت کودکان تربیت کنیم.

وی یادآوری کرد: هم‌اکنون وهابیت در جنوب کشور با تمرکز روی کودکان در حال تبلیغ است که ما نیز می‌بایست ضمن مقابله با این مسئله، نیروهایی تربیت کنیم که روی کودکان وهابی کار تربیتی انجام بدهند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان همدان با بیان اینکه حوزه‌های علمیه که در سه بخش آموزشی، پژوهشی و فرهنگی- تبلیغی فعالیت می‌کنند، گفت: به دنبال آن هستیم که حوزه علمیه خواهران، مبلغ، نویسنده، پژوهشگر و متخصص علوم خوبی تحویل جامعه بدهد و وظیفه من به‌عنوان مدیر حوزه علمیه‌های استان این است که بستر را برای دیده شدن طلاب حوزه‌های علمیه در جامعه فراهم کنم.

امیدی در پایان ضمن تأکید بر اینکه حوزه باید هم‌پا و همراه جامعه حرکت کند، ابراز امیدواری کرد که مدیران حوزه‌های علمیه بتوانند در این زمینه تغییر و تحول خوبی ایجاد کنند.

شناسه خبر 15853