شناسه خبر:17682
1398/12/3 10:02:47

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل ورزش و جوانان لرستان گفت: گرایش به اشتغال براساس کسب‌‍وکارهای نوین برای جوانان یک نیاز ضروری در جامعه است.

علی کریمی در نشست شورای پژوهش اداره کل ورزش و جوانان استان با اشاره به طرح‌های پژوهشی با محوریت چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلف ورزش، پشتیبانی و جوانان، اظهار کرد: موضوعات مربوط به جوانان ازجمله بحث اشتغال آنان از مهم‌ترین موارد پژوهشی در دستگاه ورزش و جوانان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به عدم گرایش جوانان به کسب‌وکارهای نوین، افزود: یکی از چالش‌های اکثر مدیران دستگاه‌های اجرایی این بوده که مطالبه بیش از 80 درصد ارباب‌رجوع‌ها اشتغال در سیستم دولتی و اداری است.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با بیان اینکه فرهنگ اشتغال‌زایی باید تغییر کند و در دل خانواده‌ها برود، تصریح کرد: این آسیب ناشی از ذهینت خانواده‌ها برای تشویق فرزندان خود به تحصیل جهت استخدام در دستگاه‌های دولتی و مدیر شدن است؛ غافل از اینکه آموزش کسب‌وکارهای نوین ازلحاظ اشتغال‌زایی و اقتصادی باصرفه‌تر است.

وی با اشاره به نقش مهم پژوهش در طرح‌ها و ایده‌های کارآفرینی، خاطرنشان کرد: باید پژوهش درخصوص خلاقیت‌ها و ایده‌های جوانان در حوزه کارآفرینی انجام گرفته و توسعه یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بحث اشتغال و ازدواج جوانان از اهم موضوعاتی است که در حوزه جوانان ظرفیت پژوهش دارد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های لرستان درحال حاضر ایده‌های خوبی در بحث اشتغال‌آفرینی جوانان وجود دارد که توانایی و جنبه کشوری و بین‌المللی را هم دارند؛ در این راستا در جهاد دانشگاهی استان طرح‌های قابل توجهی در زمینه‌هایی مثل گیاهان دارویی و استارت‌آپ‌ها انجام گرفته است.

وی با اشاره به بحث کاربردی بودن و جنبه‌های کیفی طرح‌های اشتغال‌آفرینی، افزود: به دنبال این هستیم که دستگاه ورزش وجوانان و واحد پژوهش طرح هم دارای جنبه کاربردی و هم کیفی بوده و برای جامعه هدف نیز خروجی مثبتی داشته باشد.

کریمی گرایش به اشتغال‌های نوین را یک نیاز ضروری عنوان کرد و یادآور شد: مسائل پژوهشی نرخ و قیمت ندارند و باید از پژوهش‌ها در زمینه شناخت کسب‌وکارهای نوین برای جوانان حمایت کرد.

وی با بیان اینکه بحث اشتغال‌زایی دستگاه ورزش و جوانان هیچ‌وقت دیده نشده است، گفت: ظرفیت قابل توجه در این زمینه در ورزش وجود دارد که در هیچ‌جا نیست.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در دستگاه ورزش و جوانان استان، یادآور شد: براساس فعالیت‌های مدیر، مربی و غیره خانم و آقا یک باشگاه ورزشی می‌تواند به‌راحتی 6 نفر اشتغال ایجاد کند که با توجه به فعالیت بیش از 800 باشگاه ورزشی در سطح استان، تقریباً چهار هزار و800 شغل در استان توسط باشگاه‌های ورزشی ایجادشده است؛ همچنین بیش از 600 هیئت ورزشی در سطح استان وجود دارند که در خود هر هیئت نیروهایی تا حدود 10 نفر مشغول به‌کار هستند، اما این میزان اشتغال برای جامعه نمایان نیست.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی و دغدغه امروز جوانان در جامعه اشتغال است و وقتی اشتغالی وجود نداشته باشد ازدواجی هم صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: پژوهش در بحث اشتغال موضوعی اولویت‌دار است و تجربه نشان می‌دهد که حمایت از ایده‌ها وطرح‌هایی که از پشتوانه پژوهشی برخوردار هستند، جواب خواهد داد.

کریمی با بیان اینکه جامعه هدف جوانان در رنج سنی 18 تا 35 سال مشخص شده است، عنوان کرد: با توجه به این رنج سنی پژوهش در بحث کسب‌وکار‌های نوین باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش اعظمی از برنامه‌های ورزش و جوانان در حوزه جوانان قرار دارد، گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، وام ازدواج، مسکن جوانان و کارآفرینی در این حوزه بسیار اهمیت دارد و ما باید براساس احساس مسئولیتی که داریم، در این زمینه پاسخگو باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان ابراز امیدورای کرد که خروجی طرح‌های پژوهشی حوزه جوانان بر روی جامعه تأثیرگذار باشد.

شناسه خبر 17682