شناسه خبر:18141
1398/12/14 10:14:27
در اطلاعیه شورای تبلیغ همدان مطرح شد:

برگزاری نماز جماعت با رعایت اصول بهداشتی مانعی ندارد

سپهرغرب، گروه خبر: شورای تبلیغ حوزه علمیه همدان در خصوص برگزاری نماز جماعت با توجه به شرایط فعلی و مقابله با شیوع ویروس کرونا، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

شورای تبلیغ حوزه علمیه استان همدان در خصوص نحوه برگزاری نمازهای جماعت با توجه به شرایط فعلی و مقابله با شیوع ویروس کرونا اطلاعیه‌ای صادر کرد.

متن اطلاعیه بدین شرح است:

«به اطلاع مردم شریف و انقلابی استان همدان به‌ویژه امامان و امنای مساجد می‌رساند، شورای تبلیغ استان در پاسخ به پرسش‌های مکرر نمازگزاران طی روزهای اخیر، نسبت به امکان برگزاری نماز جماعت در سطح مساجد، اعلام می‌کند پس از انجام کارشناسی‌های لازم و کسب نظر ستاد مدیریت کرونا در استان و استفسار از دانشگاه علوم پزشکی همدان، ضرورتی برای تعطیلی مساجد استان وجود ندارد.

در شرایط کنونی، ضمن رعایت همه موازین بهداشتی و محور قرار دادن سخن متخصصان، از ارتباط معنوی با خداوند منان و اقامه نماز، دعا و نیایش و توسّل نباید غافل بود. جامعه به عقلانیت و معنویتِ توأمان نیاز دارد.

در صورت اقامه نماز جماعت در مساجد، رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت الزام است و توصیه می‌شود با همت مؤمنان، فضای مساجد به‌ویژه سرویس‌های بهداشتی و ورودی‌ها ضدعفونی و گندزدایی شود و مایع دستشویی و ژل ضدعفونی در مدخل مساجد، وضوخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی فراهم شود.

از نمازگزاران درخواست می‌شود ضمن رعایت نظافت بیشتر، نایلون یک‌بار مصرف برای کفش‌ها و وسایل شخصی خود و مهر و سجاده همراه داشته باشند و در صورت نیاز، از ماسک استفاده کنند. نماز جماعت را کوتاه حتی‌الامکان بدون انجام مستحبات برگزار کنند و تا بهبود شرایط، از برگزاری مراسم و آیین‌هایی که لازمه آن، اجتماع در مساجد است، پرهیز کنند.

از بانوان نمازگزار درخواست می‌شود همراه خود چادرنماز شخصی به مساجد بیاورند. بهتر است سالمندان و بیماران قلبی و ریوی به دلیل احتمال بالای ابتلای آن‌ها به بیماری، در مساجد حاضر نشوند؛ همچنین افرادی که دارای علائم بیماری کرونا مانند سرفه و تب هستند در نماز جماعت شرکت نکنند. از تماس چهره‌به‌چهره، مصافحه و دست دادن در بین دو نماز، اطعام و توزیع نذورات خوراکی پرهیز و با فاصله مجاز شرعی حدود یک متر، صفوف را منظم کنند. می‌توان احسانات را با توزیع محصولات بهداشتی جهت‌دهی کرد.

از فعالان فرهنگی و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواستاریم در راستای تحقق سلامت جسمی، معنوی مردم عزیز، هماهنگ با تصمیمات نهادهای ذیصلاح، مشی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود نیروهای انقلابی در شرایط کنونی، بیشتر به فعالیت‌های جهادی- خدماتی و غنی‌‌سازی فضای مجازی بپردازند.

در پایان، از مردم فهیم و بصیر دارالمجاهدین همدان خواستاریم با همراهی خود با مواضع حکیمانه مراجع بزرگوار تقلید، علمای دل‌سوز و نهادهای ذی‌صلاح و فاصله گرفتن از نگاه‌های افراطی و یا تفریطی، زمینه وحدت و همدلی هر چه بیشتر را فراهم آورند.

در این روزها و شب‌های ماه نورانی رجب المرجّب از درگاه خداوند علیم و قدیر بهترین تقدیرها را برای همگان به‌خصوص مردم صبّار و شکور استان خواهانیم.»

شناسه خبر 18141