شناسه خبر:19322
1399/1/18 07:40:55

در اقتصادی که مدنظر قرآن است، سعی بر این است که با استفاده از سلاح پویایی اقتصاد، حاکمیت سیاسی دولت اسلامی در روابط با بیگانگان حفظ شود، زیرا در روابط خارجی بین دولت‌ها، مناسبات اقتصادی و سیاسی بسیار به‌هم‌پیوسته است، وابستگی سیاسی‌ بسیاری از کشورهای مسلمان، نتیجه‌ وابستگی اقتصادی آن‌ها به ابرقدرت‌ها است.

کار و تولید از ویژگی‌های انسان و در اسلام یک امر مقدس شناخته می‌شود کارگران در پیشگاه خداوند محبوب وکار و تولید در نگرش‌ دینی‌ ما برای تأمین نیازهای فردی و اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. کار و فعالیت تولیدی، عنصر اساسی کسب درآمد است.

پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، امامان معصوم(ع)، علمای دینی و طلایه‌داران انقلاب اسلامی ایران، همگی اسوه و الگوی عملی کار، تلاش و تولید  در عرصه‌های فکری و عملی بوده‌اند.

حضرت علی (ع) در این باب می‌فرماید: اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحْتَرِفَ الأَمِینَ: خداوند کسی را که دارای یک حرفه است و امانت‌دار است، دوست دارد در حضور پیامبر (ص) دربارة کسی سخن می‌گفتند، حضرت می‌پرسید کارش چیست. اگر می‌گفتند کار ندارد، می‌فرمود: سَقَطَ مِنْ عَینِی یعنی در چشم من دیگر ارزش ندارد. علی (ع) نیز بر این اساس، کار را شعار مؤمن دانسته، می‌فرماید: العَمَلُ شِعارُ المُؤمِنِ که بر این اساس، بیکاری مورد نکوهش است برای همین، خداوند متعال نیروی کار کردن به آدمی داد و به تعبیر امام سجّاد (ع):  در ما ابزار گشادن و وسایل گرفتن نهاد و ما را از نیروهای حیات بهره‌مند ساخت و به ما اندام‌هایی برای کار کردن داد (صحیفة سجّادیه/ 30).

از طرفی دشمنان قسم خورده انقلاب به‌خصوص رژیم ایالات متحده برای سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش می‌کند. در این میان در سال‌های متعدد سیاست‌های مختلفی برای متوقف کردن قطار قدرتمند جمهوری اسلامی به کار گرفته شده است در برهه‌ای جنگ نظامی، تروریسم، تهدید و تحریم فلج‌کننده در سال‌هایی بهره‌مندی از روش‌های موذیانه مبتنی بر افکار دموکراسی خواهانه و اصلاح‌طلبانه و در ایامی دیگر دیپلماسی فریب از مهم‌ترین روش‌های مقابله بودند.

و لذا رهبری معظم انقلاب برای هدایت کشتی انقلاب در مقابل موج هجمه‌های دشمنان و قوی شدن کشور که تکانه‌های داخلی و خارجی نتواند جامعه را دچار مشکل کند شعار سال را به عنوان نقشه راه پیشرفت همه جانبه کشور برای برون‌رفت از مشکلات تعیین می‌کنند شعار هر سال عموماً با لحاظ ظرفیت‌ها، ضرورت‌ها، اولویت‌ها و اقتضائات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور و توجه به موانع و فرصت‌هایی که در فضای بین‌المللی وجود دارد، با نگاهی واقع‌بینانه مشخص می‌شوند. بعد از اعلام شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب، عموما‌ً مدیران و مسؤلان متناسب با وظایف سازمانی خود برنامه‌هایی را در مجموعه تحت نظر، بر آن اساس مشخص و به مرحله اجرا در می‌آورند. ولی به دلیل عدم برنامه‌ریزی متمرکز معمولا‌ً چون هماهنگی کامل بین این برنامه‌ها وجود ندارد، عملا اجرای آن‌ها منجر به تخصیص منابع به صورت غیر بهینه و با بهره‌وری پایین منابع مصرفی اعم از بودجه‌ای، تسهیلاتی، نیروی انسانی و غیره می‌شود.

بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و انتخاب شعار امسال به نام جهش تولید راهبرد مدبرانه برای توسعه و تعالی بیش از پیش اقتصاد و مدیریت کشور است. از بیانات رهبر معظم انقلاب چنین برداشت می‌شود که بین رونق تولید- که امری لازم و ضروری است- و جهش تولید، تفاوت‌هایی وجود دارد. تفاوت‏‌هایی از جنس تفاوت بین حرکت و سرعت. شاید عبارت زیر گویاترین مثال برای رساندن تفاوت مفهومی بین رونق تولید با جهش تولید باشد.

     معنای جهش تولید

ایجاد جهش در تولید و اقتصاد، دارای سوابق و تجربیات موفق در کشورهای تازه صنعتی شده در دنیاست. کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی و چین، توفیقات قابل توجهی را در جهش در تولید کسب کرده و در بسیاری از حوزه‌‏های صنعتی، فاصله خود را با کشورهای پیشرو کاهش داده و در برخی موارد نیز، خود تبدیل به پیشتاز فناوری و صنعت شده‏‌اند. اگرچه تعریف واحدی نمی‏‌توان برای مفهوم جهش تولید ارائه نمود، اما عباراتی همچون

1. تلاش برای کاهش فاصله علمی، فناوری و صنعتی با کشورهای پیشرو

2.نوآوری در صنعت و یافتن مسیرهای جدید و میانبر

3.تلاش برای کسب جایگاه پیشتاز در علم، فناوری و صنعت در صحنه بین‌‏المللی، را می‌‏توان تعاریف قابل قبول از این مفهوم معرفی کرد.

     نسبت جهش تولید و گام دوم انقلاب

رهبر معظم انقلاب، در بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب مبادرت به ترسیم مسیر آینده انقلاب اسلامی کرده و اقدام برای تقویت کشور، از جمله مقاوم‌‏سازی اقتصاد با عزم جهادی جوانان با امید، با انگیزه و معتقد به باور ما می‏‌توانیم را یک ضرورت و در عین حال، رمز موفقیت در این حرکت معرفی می‌کنند. ایشان ضمن اشاره به تجربیات گذشته کشور در فائق آمدن بر مسائل مهم، جوانان را به تعمیق شناخت خود از تاریخ و نیز ظرفیت‏‌های متراکم کشور برای برداشتن گام‌‏های بزرگ در مسیر پیشرفت کشور، از جمله پیشرفت اقتصادی، دعوت می‏‌فرمایند. از این رو، می‏‌توان جهش تولید را یک هدف‏‌گذاری از جنس گام دوم انقلاب معرفی کرد.

برخی از اقداماتی که سال 98 انجام شد و زمینه‌ای گردید تا سال 99 بر مدار همان شعار سال 98 حرکت کنیم، عبارتند از:

1- توجه به رشد فعالیت‌های خُرد با محوریت کارآفرینی 2- ورود افراد متخصص و کم سرمایه به سمت کسب و کار‌های کوچک 3- ارتقای سطح فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با آورده‌ای حدود 120هزار میلیارد تومان 4- افزایش تولیدات راهبردی در حوزه کشاورزی و حرکت به سمت خودکفایی در کالا‌های اساسی 5- افزایش تولید بنزین باوجود تحریم‌های گسترده با راه‌اندازی سه فاز ستاره خلیج فارس و تولید بنزین تا مرز 115 میلیون لیتر در روز و فراتر از نیاز داخلی 6- حضور فعال مراکزی مانند قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان در عرصه تولید و رونق تولید 7- کاهش وابستگی به نفت به خاطر تشدید تحریم و افزایش صادرات غیرنفتی 8- ایرانی‌تر شدن سفره ایرانیان با تولید کالا‌های ایرانی (به‌رغم کوچک‌تر شدن سفره مردم)؛ 9- حضور فعال‌تر و نویدبخش گروه‌های آتش به اختیار نیرو‌های انقلابی در عرصه اقتصاد 10- حضور فعال و مؤثر قوه‌قضائیه در مبارزه با مفاسد اقتصادی و حرکت به سمت شفافیت اقتصادی.

بنابراین، مجموع فعالیت‌های انجام شده به علاوه شکل‌گیری مجلسی که ان‏‌شاء‏الله اقتصاد مقاومتی و تحقق الزامات آن را هدف اصلی خود قرار خواهد داد، زمینه جهش تولید را در سال 99 پدید آورده است.

جهش تولید در سال جدید، با معرفت توحیدی، روحیه جهادی، تفکر بسیجی و همدلی و همنوایی هم در سایه سار نخل ولایت و با وجود جوانان متعهد و متخصص و غیرتمند دین‌مدار دست‌یافتنی خواهد بود. آن شاء‌الله

 

محمد نباتی

شناسه خبر 19322