شناسه خبر:20192
1399/2/5 18:29:25
حوزه معلولان نیازمند کمک‌هزینه دولت و سازمان بهزیستی؛

مستمری‌ و کمک‌ها به معلولان در شرایط کرونا ناچیز است

سپهرغرب، گروه خبر - آذین رضایی: سالمندان و معلولان از اقشار خطرپذیر در بحث کرونا هستند و مراکز شبانه‌روزی فعال زیر نظر بهزیستی در این خصوص اقداماتی داشته‌اند که موردی از ابتلا به کرونا در بهزیستی همدان نداشته‌ایم؛ اما با توجه به شرایط خاص، این قشر نیاز به حمایت‌ها و کمک‌های مالی بیشتر دولت و بهزیستی به‌منظور تهیه وسایل بهداشتی دارند.

با شیوع کرونا در کشور دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی درخصوص امکان ابتلا در برخی مراکز تجمعی ازجمله مساجد، مراکز خرید و حتی اماکن مقدس زیارتی وجود داشت که منجر به تعطیلی آن‌ها شد؛ اما در یکی از مراکزی که دغدغه و نگرانی‌هایی در این خصوص ایجاد شد و امکان تعطیلی آن‌ها نبود، مراکز نگهداری سالمندان و معلولان بود که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت دارند.

برخی از این مراکز با نگهداری تعداد بالایی از سالمندان و معلولان فعالیت دارند و به‌لحاظ رعایت نکات بهداشتی با توجه به شرایط کرونایی، نگهداری از این افراد سخت‌تر شده است و تهیه تجهیزات بهداشتی به‌دلیل کمبود برخی اقلام بهداشتی در بازار، شاید بعضی از این مراکز را با مشکل مواجه کرده باشد که در این خصوص حمایت‌های دولت و سازمان بهداشت امری ضروری است؛ به‌منظور بیان این مشکلات و اقدامات انجام‌شده و در راستای رفع دغدغه‌ها، رئیس هیئت‌مدیره جامعه توانمندان استان و مشاور حوزه معلولان استاندار همدان و مدیرکل بهزیستی استان همدان سخن گفتند.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه توانمندان استان همدان با بیان اینکه در مراکز نگهداری معلولان طبق یک‌سری دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان بهزیستی و پروتکل‌های ابلاغی درخصوص کرونا باید شرایطی ایجاد ‌شود، اظهار کرد: سازمان بهزیستی همدان در این خصوص و در بحث مراکز خوب کار کرد.

محمدعلی افشاری به ورود مراکز نگهداری معلولان به رعایت پروتکل‌ها از روزهای ابتدایی شیوع کرونا و قرنطینه اشاره کرد و گفت: نظارت خوبی نیز در بحث مراکز نگهداری و حتی مراکز مراجعه حضوری صورت گرفت.

وی بیان کرد: معلولان به‌واسطه ارتباط بیشتر با سطوح نسبت به سایر افراد و خطرپذیری آن‌ها، ممکن است بیماری زمینه‌ای نیز داشته باشند؛ به همین دلیل خطر ابتلا به کرونای آن‌ها بسیار بالاست.

افشاری با بیان اینکه در این حوزه متأسفانه به‌دلیل شرایط اقتصادی به آن شکل که باید به معلولان کمک‌رسانی نشد، افزود: نه‌فقط در بحث نگهداری و مراکز، بلکه در بحث معلولان کمک‌های لازم صورت نگرفت.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه برخی از معلولان به‌منظور تأمین ضروریات و انجام کارهای شخصی گاهی مجبور به حضور در بیرون از منزل و برخورد با سطوح هستند، تصریح کرد: این افراد خطرپذیری بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه در ابتدای شیوع کرونا در این حوزه غفلت شد، ادامه داد: در بحث معلولان بهزیستی و تشکل‌ها نیز غافل شدند، چراکه باید از طریق بسیاری از دوره‌های آموزشی مجازی، کلیپ‌ها و پیام‌ها، آموزش‌های لازم در این خصوص به معلولان ارائه می‌شد.

رئیس هیئت‌مدیره جامعه توانمندان استان همدان خاطرنشان کرد: باید آمادگی لازم را در بحث کرونا به معلولان می‌دادند و سپس کماکان سازمان بهزیستی و تشکل‌ها برنامه‌هایی در این خصوص می‌داشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات انجام‌شده، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این حوزه وضعیت بدی نداریم، یادآور شد: اما آن قسمت کار که ما نیز به دنبال آن بوده و هستیم اینکه به بحث هزینه‌های کرونا در معلولان بیشتر توجه ‌شود.

افشاری با اشاره به مصرف تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی برای معلولان، اظهار کرد: برخی معلولان قبل از کرونا نیز از مواد بهداشتی استفاده می‌کردند، اما بعد از شیوع کرونا دسترسی این عزیزان به مواد بهداشتی سخت‌تر شد.

وی به افزایش قیمت لوازم بهداشتی پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: این امر مشکلاتی را از ابتدای شیوع کرونا و تا چند وقت پیش برای معلولان ایجاد کرد و نتوانستند آن‌گونه که باید، از این لوازم و مواد بهداشتی استفاده کنند.

مشاور حوزه معلولان استاندار همدان بیان کرد: کمبود برخی از لوازم بهداشتی در بازار و افزایش قیمت آن‌ها مشکلاتی را برای معلولان در تهیه این لوازم ایجاد کرد، درحالی ‌که مستمری‌ها و کمک‌ها به معلولان بسیار ناچیز و ثابت است.

وی با تأکید بر اینکه دولت و سازمان بهزیستی باید در این خصوص کمک‌هزینه‌های بیشتری درنظر می‌گرفتند، افزود: با ارائه کمک‌هزینه‌های بیشتر در این شرایط، دغدغه‌های معلولان در این خصوص کمی کاهش می‌یابد.

افشاری با تقدیر از پیگیری‌های صورت‌گرفته در حوزه معلولان استان همدان، تصریح کرد: کرونا میهمان ناخوانده و بسیار سنگینی بود که ضربه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سختی وارد کرد و مدیریت خوب در استان منجر به کنترل این بحث تا حدودی شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز با بیان اینکه سازمان بهزیستی در سراسر کشور قبل از ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت در بحث کرونا دستورالعمل‌های مراکز زیر نظر این سازمان را تدوین کرد، ادامه داد: این دستورالعمل‌ها قبل از اسفندماه به تمام واحدهای استانی ابلاغ شد.

حمیدرضا الوند با تأکید بر اینکه متناسب با هر مرکز دستورالعمل‌ها به مراکز سالمندان، شبانه‌روزی‌ها و غیره ارسال شد، خاطرنشان کرد: در استان نیز بعد از انتخابات جلسه را تشکیل داده و این دستورالعمل به مراکز ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه تمام مراکز شبانه‌روزی زیر نظر بهزیستی در استان قرنطینه کامل هستند، یادآور شد: مراکز روزانه همچون مهدهای کودک، مراکز حرفه‌آموزی و مراکز توان‌بخشی تعطیل هستند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: شبانه‌روزی‌ها همچون مراکز نگهداری سالمندان، معلولان و خانه‌های کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست فعال هستند و نمی‌شود آن‌ها را تعطیل کنیم و در قرنطینه کامل با رعایت نکات بهداشتی درحال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه تمام مرخصی‌های مراکز مذکور را لغو کردیم، گفت: پذیرش‌های جدید نیز با توجه به شرایط کرونایی لغو شد، مگر در موارد خاص با دستور دادستان و تأییدیه علوم پزشکی که انجام می‌شد.

الوند با اشاره به عدم پذیرش نذورات غذای گرم در ماه شعبان که هرساله انجام می‌شد، بیان کرد: این کار را به سمت نذورات جیره خشک، نقدی و درنهایت وسایل بهداشتی بردیم.

وی با بیان اینکه برای تمام مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی کشور به‌ازای هر مددجو سرانه 30 هزار تومان به‌صورت ماهانه برای تأمین وسایل بهداشتی واریز شد، افزود: برای کارکنان این مراکز نیز 500 هزار تومان با توجه به لغو مرخصی‌ها کمک‌شیفتی واریز شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: برای معلولان ضایعه نخاعی در منزل که لوازم بهداشتی بیشتری مصرف می‌کنند، به‌ازای هر نفر 250 هزار تومان واریز شد؛ برای معلولان شدید نیز همین میزان کمک‌هزینه درمانی واریز کردیم.

وی با بیان اینکه تمام مددجویان از این مواهب با توجه به شرایط کرونا در استان بهره‌مند شدند، ادامه داد: اتاق‌های قرنطینه برای پذیرش‌های جدید تعبیه شده است که پذیرش‌شده‌ها پس از دو هفته قرنطینه به مراکز تجمعی می‌روند و موارد مشکوک نیز در این مراکز قرنطینه می‌شوند.

الوند با تأکید بر اینکه به کارکنان مشکوک به ابتلا نیز مرخصی اجباری داده شد، خاطرنشان کرد: در مراکز شبانه‌روزی مشکل بیماری نداشتیم و روال عادی است.

وی با بیان اینکه شبانه‌روزی‌ها مراکز تجمعی با تعداد بالا هستند، یادآور شد: با توجه به این مهم، حساسیت بالایی در رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی داریم و به کارکنان تذکر داده شده که درصورت مشاهده کوچک‌ترین مورد مشکوک، سریعاً موارد را گزارش کنند و قرنطینه انجام شود.

مدیرکل بهزیستی استان همدان اظهار کرد: بزرگ‌ترین مرکز شبانه‌روزی ما در همدان حدود 600 مددجو فعال دارد و هیچ‌یک از مراکز زیر 70 مددجو ندارند.

وی بزرگ‌ترین مرکز تجمعی شبانه‌روزی را مرکز نگهداری حضرت ابوالفضل (ع) دانست و گفت: این مرکز در قرنطینه کامل است.

الوند درخصوص مراکز نگهداری درمان میان‌مدت اعتیاد نیز بیان کرد: با پذیرش و ترخیص آخرین دوره‌ها، گندزدایی شده و آماده پذیرش هستند؛ اما پذیرشی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مرکز ماده 16 نیز کاملاً قرنطینه است، افزود: با توجه به موارد خاص و پذیرش، دو اتاق قرنطینه درنظر گرفته شده و پس از طی دوره قرنطینه و با توجه به دستورالعمل‌ها، وارد مرکز می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: سازمان بهزیستی خوشبختانه با رایزنی‌ها اعتبار به‌منظور مقابله با کرونا را گرفته و مددجویان و مراکز نیز کمک‌ها را دریافت کرده‌اند.

وی به دریافت اعتباری از سوی بنیاد مستضعفان در بحث کرونا اشاره کرد و ادامه داد: مبلغی حدود پنج میلیارد تومان به سازمان بهزیستی کشور ارائه شده که به تناسب تعداد مددجویان در استان‌ها اختصاص یافت.

الوند با بیان اینکه مبلغ 50 میلیون تومان به حساب استان در بحث کودکان کار و مددجویان غیر مستقیم اختصاص داده شد، خاطرنشان کرد: این مبلغ به‌صورت غیر مستقیم برای تهیه لوازم بهداشتی و غیره هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه به تمام کمپ‌ها مبلغ دو میلیون و 500 هزار تومان برای تهیه وسایل بهداشتی اختصاص داده شد، گفت: 500 هزار تومان نیز کمک در این شرایط به هر کمپ داشتیم؛ درمجموع به هر مرکز ترک اعتیاد سه میلیون تومان کمک شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با تأکید بر اینکه کمک‌ها برای پایداری مراکز زیر نظر بهزیستی در شرایط کنونی است، اظهار کرد: درتلاش هستیم برای مهدهای کودک تسهیلات کم‌بهره ارزان داشته باشیم که ضرر و زیان آن‌ها نیز جبران شود.

مستمری و کمک‌های ناچیز به معلولان دغدغه‌ای در تأمین و تهیه وسایل بهداشتی خانواده‌های دارای معلول و سالمند و مراکز شبانه‌روزی فعال در این حوزه ایجاد کرده که البته یکی از مهم‌ترین نکات در پیشگیری از شیوع و ابتلا به کرونا در این مراکز و این افراد، رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی است که نیازمند تأمین هزینه بوده و تأمین این هزینه‌ها حمایت دولت و سازمان بهزیستی را طلب می‌کند.

شناسه خبر 20192