شناسه خبر:22021
1399/3/1 00:15:34
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه:

جاده‌های کرمانشاه در پیچ بی‌اعتباری

سپهرغرب، گروه خبر: هزار کیلومتر از جاده‌های برون‌شهری کرمانشاه، برای ترمیم به 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. در حالیکه کل اعتبار متولی بهسازی راه‌های استان، یک پنجم این میزان است.

بیش از هشت هزار و 100 کیلومتر راه اصلی و فرعی در استان کرمانشاه وجود دارد که بخشی از آن‌ها برای بهبود تردد و افزایش ایمنی راه‌ها، به ترمیم و اقدام برای رفع نقاط حادثه‌خیز احتیاج دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه گفت: چند قرارداد به‌منظور بهسازی راه‌های برون‌شهری استان، امسال با پیمانکاران منعقد کرده‌ایم که در صورت تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد.

فریبرز کرمی با تأکید بر اینکه اعتبار این اداره کل برای ترمیم راه‌های استان کافی نیست، اظهار کرد: هزار کیلومتر بااعتباری بیش از 500 میلیارد تومان نیاز به روکش و بهسازی آسفالت دارد، در حالیکه اعتبار استان حدود 100 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم، تا با همین اعتبار و بااستفاده از امکانات موجود کار را با کمترین هزینه پیش ببریم، تصریح کرد: اختصاص 100 میلیارد تومان به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه در حالی است که سال گذشته، فقط 200 میلیارد تومان برای آسفالت راه‌ها هزینه شد.

      102 نقطه حادثه‌خیز در کرمانشاه

کمبود اعتبار برای راهداری کرمانشاه در حالی است که 102 نقطه از جاده‌های استان جزء نقاط حادثه‌خیز محسوب می‌شوند و نیاز به اصلاح دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمانشاه در این رابطه اظهار کرد: از 102 نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای کرمانشاه، تعدادی از این نقاط پرتصادف هستند که آشکارسازی و اصلاح آن‌ها ضروری است.

کرمی با تأکید بر اینکه اصلاح نقاط حادثه‌خیز تأثیر بسزایی در کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای دارد، عنوان کرد: برای امسال اصلاح 16 نقاط حادثه را تعریف کرده‌ایم که برای این کار، حداقل به بیش از 25 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

      افزایش تلفات جاده‌ای در کرمانشاه

براساس آمار ارائه شده از سوی پلیس‌راه کرمانشاه، میزان تلفات جاده‌ای استان در سال گذشته، روندی افزایشی داشته است.

رئیس پلیس‌راه کرمانشاه گفت: سال 98 در مجموع در سوانح درون و برون‌شهری استان، 475 نفر جان خود را از دست دادند و 10 هزار و 468 نفر نیز مصدوم شدند که این آمار، در افراد فوتی 1.5 درصد و در افراد مصدوم 1.2 درصد نسبت‌به سال 97 رشد نشان می‌دهد.

سرهنگ محمد حیدری افزود: 352 نفر سال گذشته، در حوادث برون‌شهری استان، جان خود را از دست دادند و چهار هزار و 508 نفر نیز زخمی شدند که این آمار نسبت‌به سال 97 به ترتیب 5.1 درصد و 14 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه با 38.1 درصد، اسلام‌آبادغرب با 11.4 درصد و صحنه با 7.4 درصد بیشترین تلفات جاده‌ای برون‌شهری را به خود اختصاص داده‌اند،گفت: ثلاث باباجانی با 1.1 درصد و قصرشیرین و پاوه با 1.4 درصد نیز کمترین تلفات را داشته‌اند.

رئیس پلیس‌راه کرمانشاه، همچنین از محورهای کرمانشاه - کامیاران، روانسر - کرمانشاه، کرمانشاه - صحنه، اسلام‌آبادغرب - کرمانشاه و کوزران به‌عنوان محورهایی یاد کرد که بیشترین تلفات را در سال گذشته داشته‌اند.

حیدری با بیان اینکه فصل تابستان، با 118 کشته بیشترین تلفات رانندگی را داشته است، گفت: پاییز سال گذشته نیز 113 نفر، بهار 82 نفر و زمستان 39 نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

      جیب خالی و دستور عالی

باوجود کمبود اعتبار برای بهسازی راه‌ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه، یکی از اولویت‌های اصلی بخش عمرانی استان در سال 99 را بهبود راه‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز برشمرد و تأکید کرد: موضوع کاهش سوانح ترافیکی و جاده‌ای، موضوع مهمی است که همه دستگاه‌های اجرایی، باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.

مهرداد سالاری تصریح کرد: باید تحقیقات لازم به‌عمل آید که از سوانح جاده‌ای، چه میزان عوامل انسانی و چه میزان، شرایط جاده و دیگر مسایل در آن‌ها دخیل بوده‌اند.

معاون استاندار کرمانشاه افزود: نصب تابلوهای راهنما، اصلاح برخی نقاط حادثه‌خیز و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده را در کاهش حوادث جاده‌ای منجر به جرح و فوت مؤثر بوده است.

سالاری همچنین به کاهش آمار حوادث جاده‌ای در فروردین‌ماه امسال اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین بررسی آمارهای فروردین امسال نیز حاکی از کاهش محسوس افراد فوت شده در سوانح جاده‌ای دارد. تا جایی که 28 کشته فروردین سال گذشته، به هفت کشته در سال جاری کاهش یافته است و این امیدواری وجود دارد که بتوانیم، با اقدامات پیشگیرانه به برنامه‌های مدنظر خود برای سال جاری برسیم.

بدون‌شک کاهش آمار تلفات جاده‌ای در فروردین‌ماه امسال، به‌دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و ممنوعیت ترددهای بین شهری بود. ازاین‌رو نمی‌توان از آن به‌عنوان آمار امیدوارکننده برای بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها استفاده کرد.

از سوی دیگر باتوجه مشکلات اقتصادی کشور به‌واسطه شیوع کرونا و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، به نظر می‌رسد که امسال نیز نمی‌توان چشم امیدی به بهسازی کامل راه‌های اصلی و فرعی استان کرمانشاه داشت.

شناسه خبر 22021