شناسه خبر:23746
1399/4/2 00:12:03

سپهرغرب، گروه ورزشی: بعد از حدود یک سال که از سرپرستی اداره شدن هیئت کوهنوردی کردستان می‌گذرد انگار قرار نیست این هیئت از بلاتکلیفی خارج شود.

در اواخر تیر سال گذشته با حکم رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، «سیروان احمدی» به عنوان سرپرست هیئت استان کردستان تا زمان برگزاری مجمع، انتخاب شد اما با تمدید دوره سرپرستی و انتخاب فرد جدید برای این مسئولیت اینک برای چهارمین بار فراخوان انتخاب رییس هیئت اعلام شد اما پس از اتمام مهلت، فقط یک نفر (خانم زندی سرپرست فعلی) کاندیداتوری خود را اعلام کرده است.

طبق قانون، افراد بیش از سه ماه هم نمی‌توانند سرپرست باشند و تنها برای یک بار می‌توان سرپرستی یک نفر را تمدید کرد.

     سرپرست سابق: به تعهدات عمل نشد

سیروان احمدی سرپرست قبلی هیئت گفت: از سال 76 در این رشته فعالیت می‌کنم و هدفم برای حضور در سرپرستی هیئت، خدمت به این رشته بوده و تا جایی‌که توانستیم از جیب و آبروی خود مایه گذاشتیم اما از فدراسیون، اداره ورزش و جوانان استان و دیگر دستگاه‌ها انتظار حمایت می‌رفت که آن حمایت مورد نظر را ندیدیم.

وی با بیان اینکه کوهنوردی دیگر رشته‌ای المپیکی شده و باید بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد، اضافه کرد: کردستان از نظر جغرافیایی برای این رشته مناسب است ضمن اینکه کردستانی‌ها هم فیزیولوژی بدنی خوبی برای فعالیت در این رشته دارند.

احمدی با اشاره به اینکه کردستان تنها استان در کشور بدون دیواره سنگ‌نوردی بلند است، یادآور شد: برای ساخت یک دیواره بزرگترین شرکت دیواره‌سازی ایران را به سنندج آوردیم که به مرحله قرارداد هم رسید و با پیگیری‌ها توانستیم پرداخت هزینه کلی 180 میلیون تومان ساخت آن را به چهار مرحله تقسیم کنیم اما امکان تهیه 40 میلیون تومان اولیه به دلیل اینکه اداره ورزش و جوانان اعلام کرد اعتبار لازم را ندارد، فراهم نشد.

وی با اشاره به اینکه هیچ تعهدی لباس عمل نپوشید، اظهار کرد: اگر کسی از شرایط خبر داشته باشد و مشکلات را بشناسد دست و دلش برای پا پیش گذاشتن می‌لرزد و به همین دلیل استقبال از ریاست هیئت نمی‌شود.

احمدی با بیان اینکه وقتی هیئت را تحویل گرفتیم دفتر هیئت سه سال بسته بود و با هزینه 12 میلیون تومان از جیب خود دفتر را راه‌اندازی کردیم، تاکید کرد: با اینکه فعالیت‌های زیادی از جمله برگزاری نخستین مسابقات دوی کوهستان و کلاس‌های آموزشی انجام شد اما یک ریال هم از حساب هیئت کوهنوردی برداشت نکردیم.

وی یادآور شد: معلوم نیست چه می‌گذرد که بعد از سه ماه از فعالیت سرپرست جدید، تنها چند روزی آن هم در میانه اعلام فراخوان ریاست هیئت کوهنوردی اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

     اعتبارات محدود پارسال مانع ساخت دیواره سنگ‌نوردی در سنندج

مدیرکل ورزش و جوانان کردستان هم گفت: استقبال از ریاست هیئت کوهنوردی در دوره‌های قبل هم کم بوده و در این دوره هم بارها از سرپرست قبلی و کنونی خواسته‌ایم به عنوان کاندیدای ریاست پیشقدم شوند.

حامد جولایی افزود: بعد از دو دوره متوالی نمی‌توانیم همان فرد را هم برای بار دیگر به عنوان سرپرست انتخاب کنیم.

وی در رابطه با گلایه سرپرست سابق هیئت اظهارکرد: سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبارات تعمیر و تجهیز با اینکه پرداخت هزینه ساخت دیواره بلند سنگ‌نوردی در سنندج به شیوه پرداخت چند قسط تغییر کرد اما از تامین آن باز ماندیم.

جولایی یادآور شد: به ورزشکاران این رشته قول داده‌ایم که این بار با توجه به اعتبارات، دیواره را راه‌اندازی کنیم.

     سرپرست هیئت: تمایل به کاندیدا شدن دارم

سرپرست کنونی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی کردستان هم در رابطه با احتمال حضور خود در انتخابات ریاست هیئت گفت: با توجه به اینکه بخشی از کارها ناتمام مانده تمایل دارم که شرکت کنم اما مسئولیت ریاست هیئت بیشتر از سرپرست است.

شیوا زندی افزود: کوهنوردی طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و مخاطب زیادی در حوزه‌های سنی مختلف دارد که همه مایل به اظهار نظر در مورد هیئت هستند که فعالیت را دشوار می‌کند.

وی اظهارکرد: برداشت مردم هم از کوهنوردی به شکلی است که مطلع نیستند که می‌تواند رشته‌ای حرفه‌ای و قهرمان‌پرور باشد و این نگاه تا حدودی به دستگاه‌های دولتی هم تعمیم پیدا کرده است.

زندی با تاکید بر اینکه کوهنوردان به شرایط سخت عادت کرده‌اند اضافه کرد: اما گاهی مشکلات و موارد بسیار ساده‌ای دست به دست هم می‌دهند که مانع پیشرفت امور شوند.

وی در رابطه با فعالیت‌هایی که در مدت حضورش در هیئت انجام شده گفت: فدراسیون برای پیشبرد امور جاری هیئت و آماده‌کردن شرایط برای برگزاری مجمع سرپرست انتخاب می‌کند و ما هم با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی ادارات نتوانستیم برخی از امور اداری کار را پیش ببریم.

زندی افزود: با توجه به اینکه از چهارم خرداد اجازه برخی فعالیت‌ها داده شد آموزش را تا جایی که توانستیم پیش بردیم.

سرپرست هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی کردستان با اشاره به اینکه آموزش‌های کوهپیمایی را نیز آغاز کردیم، یادآور شد: سنجش‌های لازم برای انتخاب ورزشکاران به منظور حضور در المپیادهای برتر در رشته صعودهای ورزشی انجام شد و چهار نفر در سنین 14 تا 17 ساله انتخاب شده، تیمی تشکیل شد و اکنون در حضور مربیان به تمرین می‌پردازند.

کوهنوردی اگر به صورت حرفه‌ای پیگیری شود رشته‌ بسیار هزینه‌بری است که به این ترتیب هیئت این رشته ورزشی هم نیاز به هزینه‌های زیادی دارد. به دلیل نبود راه‌های درآمدزایی که برای دیگر رشته‌های ورزشی به‌ویژه رشته‌هایی که در داخل سالن فعالیت می‌کنند وجود دارد، رشته کوهنوردی و صعودهای ورزشی برای پیشبرد امور خود با موانع بیشتری از سایر رشته‌ها مواجه است.

     امکانات ابتدایی و ساختار لازم برای فعالیت وجود ندارد

رئیس کانون کوهنوردان استان کردستان هم گفت: لوازم ابتدایی و ساختار لازم برای فعالیت در هیئت وجود ندارد به همین دلیل فعالان از قبول مسئولیت دوری می‌کنند.

صلاح حقیقیان افزود: این رشته یک خانه کوهنوردی، سالن مستقل یا دیواره صخره‌نوردی ندارد و نمی‌تواند حتی ابتدایی‌ترین خواسته‌های ساکنان مرکز استان را برآورده کند.

وی اضافه کرد: توقع و انتظارات زیادی از هیئت وجود دارد و هر کس که ریاست هیئت را برعهده می‌گیرد تا میزان محدودی می‌تواند از جیب خود هزینه کند.

حقیقیان اظهار کرد: علاوه بر نبود امکانات، آن همدلی و همراهی از سوی دستگاه‌های مرتبط هم وجود ندارد، مسئولان مربوطه هم به دنبال نشان‌آوری هستند اما چون زیرساخت‌ها فراهم نیست این هدف هم دست‌یافتنی نبوده و در یک دور و تسلسل، اعتباری هم به این رشته که نشان نیاورده، داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: نباید کوهنوردی را فقط از جنبه نشان‌آوری و قهرمان‌پروری دید بلکه این رشته ورزشی با طبیعت و محیط زیست هم عجین است و قابلیت‌های زیادی دارد.

این ورزشکار افزود: هر نهالی که به سختی هم کاشته می‌شود نیاز به مراقبت دارد تا بتواند پا بگیرد که این رشته ورزشی هم باید مدتی مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 23746