شناسه خبر:24363
1399/4/12 18:11:18

سپهرغرب، گروه ورزشی: استخرها در دوران شیوع ویروس کرونا یکی از پر خسارت‌ترین اماکن ورزشی بودند به طوری‌که متولیان این بخش در همدان بیش از 400 میلیارد ریال خسارت دیدند و 320 ناجی غریق نیز بیکار شدند.
با شروع ویروس کرونا از اسفندماه 98 در کشورمان بیشتر فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی تحت تأثیر این ویروس منحوس قرار گرفت و یکی از بخش‌های اصلی که انخستین ترکش‌های این ویروس به بدنه آن وارد شد ورزش شنا بود.
در این اتفاق بیشترین خسارت متوجه استخرها شد چراکه تا به امروز که نزدیک به پنج ماه از شیوع این ویروس می‌گذرد با وجود اینکه اکثر فعالیت‌ها هرچند به صورت محدود از سرگرفته شده اما هنوز استخرها به عنوان پرریسک‌ترین مراکز تعطیل هستند.
     استخرهای خصوصی تا مرز ورشکستی پیش‌رفته‌اند
این تعطیلی ضربه بسیار سنگینی بر بدنه این بخش وارد کرده و استخرهای خصوصی را تا مرز ورشکستی برده است هرچند بهره‌برداران استخرهای دولتی نیز خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند و از طرفی دیگر بیکاری جامعه ناجیان غریق نیز قابل توجه بوده چراکه به دلیل عدم بیمه از حداقل مزایا از نظر معیشتی محروم و در این زمینه دچار مشکل شده‌اند.
شیوع دوباره ویروس کرونا و قرمز شدن بسیاری از شهرهای ایران باعث شده تا زمزمه‌هایی که مبنی بر بازگشایی استخرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شنیده می‌شد به سکوت کشیده شود و باید گفت به این زودی‌ها نباید منتظر بازگشایی استخرها در کشور باشیم.
به طور قطع خسارت استخرها تا مدت‌ها قابل جبران نخواهد بود چراکه در صورت بازگشایی استخر همچنان مردم به دلیل اثرات ذهنی که از این بیماری در این مدت ایجاد شده شاید تا ماه‌ها میل و رغبت آن‌چنانی به حضور در استخر نداشته باشند و خانواده‌ها نیز اجازه رفتن به استخر را به فرزندان خود ندهند.
استخرهای استان همدان نیز همچون جای‌جای کشورمان تا به امروز خسارت‌های بسیاری متحمل شده‌اند که به بررسی این موضوع پرداختیم.
     کرونا 40 میلیارد تومان به استخرهای استان همدان خسارت زده است
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان با اشاره به خسارت استخرهای استان همدان در ایام تعطیلی کرونا اظهار کرد: استخرهای ورزشی از نخستین اماکن در کشور بودند که بلافاصله با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و به نظر می‌رسد با شرایط موجود آخرین مکانی هم که بازگشایی خواهد شد همین استخرها خواهند بود.
سیروس سوریان افزود: از نظر وزارت بهداشت یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای شیوع این ویروس فضای استخرها است و به همین دلیل شاید به این زودی‌ها نباید انتظار بازگشایی استخرها را داشته باشیم.
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان با اشاره به برآورد خسارت استخرهای استان همدان گفت: در سطح استان همدان 32 استخر فعال داریم که اگر میانگین درآمد ماهیانه استخرها را 300 میلیون تومان برآورد کنیم با تعطیلی نزدیک به 5 ماهه استخرهای استان 40 میلیارد تومان حداقل خسارت در این مدت است.
سوریان خاطرنشان کرد: همچنین در سطح استان همدان 180 ناجی غریق مرد و 140 ناجی غریق زن فعال بودند که در مجموع 320 نفر نیز در ایام بیکار شده‌اند و هیچ منبع درآمدی ندارند و از آنجایی که بسیاری از این افراد بیمه هم نیستند مزایای بیمه بیکاری شامل حال آنها نشده است.
وی با بیان اینکه سلامت انسان‌ها از هر چیز دیگری مهم‌تر است، بیان کرد: به شخصه موافق بازگشایی استخرها با شرایط موجود نیستم و شاید عده‌ای از حرف بنده ناراحت شوند اما در واقع کنترل بهداشتی در فضای استخرها بسیار مشکل است.
     هر کاری هم کنیم برخورد شناگران با هم در استخر اجتناب ناپذیر است
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان عنوان کرد: اینکه هر لحظه شما بتوانید در هر تایم شبانه‌روزی میزان کلر استخر را اندازه‌گیری کنید بسیار مشکل بوده و اصلاً نیروی این کار وجود ندارد بنابراین هر کاری هم کنیم برخورد شناگران با هم در استخر اجتناب ناپذیر است.
سوریان با اشاره به پروتکل بهداشتی که در زمینه بازگشایی استخرها از وزارت ورزش ابلاغ شده است، گفت: در این پروتکل اعلام شده که استخرهای سرپوشیده با رعایت 2 و نیم متر مربع برای هر نفر و حداکثر 50 درصد ظرفیت در مناطق سبز فعال شوند و فعالیت سونای مرطوب و خشک استخرها نیز ممنوع است.
وی افزود: همچنین در این پروتکل بهداشتی باید میزان کلر آزاد باقیمانده در آب نیز به صورت مداوم اندازه‌گیری شود.
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان با اشاره به عدم تمایل استخر داران برای بازگشایی استخرها با پروتکل موجود گفت: این بازگشایی به هیچ وجه برای استخرها جنبه اقتصادی ندارد و در این مدت شاید بسیاری از باشگاه‌داران بدنسازی و سایر رشته‌ها بارها برای بازگشایی به اداره ورزش مراجعه کرده باشند اما تا به امروز یک استخردار هم برای بازگشایی تمایلی نشان نداده است.
سوریان عنوان کرد: استخرداران اعلام کرده‌اند با پروتکل موجود اگر استخر بسته باشد کمتر خسارت می‌بینیم چون بازگشایی استخر هزینه‌های بیشتری را بر دوش این استخرداران خواهد گذاشت.
وی با اشاره به نرخ‌گذاری بلیط استخرهای استان همدان بیان کرد: ما نرخی را به کمیته نرخ‌گذاری اعلام کردیم که سازمان صنعت معدن و تجارت مخالف کرد و اعلام کرد دو نرخ داشته باشیم نرخ شرایط کرونایی و بعد از کرونا چون واقعاً استخرداران نمی‌توانند از پس هزینه‌ها بر بیایند.
رئیس هیئت نجات غریق و غواصی استان همدان در گفتگو با مهر عنوان کرد: با پروتکل موجود و شرایط گرانی باید یک نرخ در نظر گرفته شود تا نه استخرداران و نه مردم متضرر نشوند.
گفتنی است؛ استخرهای استان همدان تا به امروز همچون سایر استان‌های کشور خسارت جبران ناپذیری را متحمل شده‌اند که امیدواریم هر چه زودتر با پایان کرونا شاهد از سرگیری فعالیت‌های استخرها باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 24363