شناسه خبر:25061
1399/4/25 00:45:54

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: این استان ظرفیت‌های صادراتی مطلوبی دارد، اما متأسفانه به‌صورت پراکنده بوده و تمرکز بر روی تولیدات شاخص صادراتی صورت نگرفته است.اسد عبداللهی روز گذشته در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی لرستان افزود: در این شرایط سخت نباید اجازه داد که رشد صادرات منفی شود و این مهم، با شعار و تبلیغ محقق نمی‌شود.

وی کشت و صنعت خرم‌آباد را از واحدهای موفق صادراتی استان برشمرد و تصریح کرد: روسیه از بازارهای هدف این مجموعه بود که به‌دلیل کرونا فعلاً فعالیتی انجام نمی‌شود، اما به‌دلیل روش بازاریابی اصولی در این مجموعه، اکنون صادرات آن به عراق، امارات، عمان و قطر برقرار است.

وی ادامه داد: 10هزار رأس دام در این مجموعه پرورش داده می‌شود و کشورهای حوزه خلیج فارس، بهترین دام دنیا را دام نژاد لر می‌دانند و بازار خوبی برای این ظرفیت هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی لرستان با تأکید بر تعریف یک سیستم خاص برای صادرات استان اظهار کرد: برخی محصولات تولید استان همچون نخود، لوبیا و دام به‌نام سایر استان‌ها و از طریق گمرک آن‌ها صادر می‌شود.

عبداللهی استفاده از طرفیت‌های فضای مجازری و نرم‌افزارهای نوین دنیا برای معرفی محصولات و صادارت استان را ضروری دانست و گفت: وزارت امور خارجه در حال پیگیری برنامه‌های ویژه‌ای برای یک‌سوم استان‌ها بوده که رایزنی برای محصولات کشاورزی استان و حضور در نمایشگاه‌های خارجی با این وزارتخانه در حال انجام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده صادرات 32 تا 38 میلیون دلار از طریق گمرک خرم‌آباد برای سال 99 هدف‌گذاری شده است.

محمدرضا صفی‌خانی نیز درباره توسعه صادرات غیرنفتی استان افزود: بر همین اساس مقرر شده 64 درصد اقلام صادراتی از بخش صنعت، 6 درصد معدنی، 19درصد کشاورزی و صنایع غذایی و 11 درصد پتروشیمی باشد.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر 13 کشور همسایه، صادرات به بازارهای هدف چین و هند نیز هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به کاهش 44 درصدی صادرات کشور طی سه ماهه نخست امسال گفت: در این مدت صادرات وزنی استان تغییری نداشته، اما از نظر ریالی، تنها پنج‌درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: سه ماهه نخست سال گذشته 6 میلیون و 426 هزار دلار کالا از گمرک خرم‌آباد صادر شده که این رقم، امسال به 6 میلیون و 117 هزار دلار رسیده است.

صفی‌خانی تصریح کرد: 15 قلم کالای تولیدی لرستان در سال 96 به 14 بازار جهانی، 20 قلم در سال 97 به 19 کشور، 18 کالا در سال 98 به 14 کشور ارسال شده و امسال تاکنون 14 محصول تولیدی استان به هشت کشور صادر شد.

وی همچنین در خصوص میزان واردات استان افزود: سه ماهه نخست سال گذشته، فقط مواد اولیه از طریق گمرک خرم‌آباد به ارزش سه میلیون دلار و وزن یک‌هزار و 55 تن وارد استان شده که امسال به 43 درصد ارزش مالی، به چهار میلیون و 487 هزار دلار رسیده است.

وی اظهار کرد: واردات امسال تنوع اقلام داشته و شامل اقلامی همچون ماشین‌آلات و مواد اولیه بوده و برخی از کشور آلمان انجام شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 25061