شناسه خبر:26580
1399/5/21 00:50:39

سپهرغرب، گروه خبر :خانه ریحانه‌های علوی در همدان، خانه‌ای است به‌ظاهر کوچک و قدیمی، اما قلبی به وسعت دنیا در آن می‌تپد و جریانی از عشق و ارادت از در و دیوار آن موج می‌زند؛ حضرت علی (ع) و کتاب راهنمای نهج‌البلاغه‌اش به این خانه معرفت داده‌اند.

هر خانه‌ای حال‌وهوای مخصوص به خود را دارد، بعضی خانه‌ها بزرگ، برخی کوچک، تعدادی قدیمی و یک‌سری جدید هستند؛ گاهی خانه دارای حیاط بوده و گاهی آپارتمانی است. اما جدای از ظاهر آنچه به یک خانه هویت می‌دهد و حضور در آن را لذت‌بخش می‌کند، روح حاکم بر آن خانه، انرژی‌های مثبت و در یک کلام اثر صاحب نفسان آن خانه است.

خانه ریحانه‌های علوی در همدان، خانه‌ای است به‌ظاهر کوچک و قدیمی، اما قلبی به وسعت دنیا در آن می‌تپد و جریانی از عشق و ارادت از در و دیوار آن موج می‌زند؛ خانه با عشقی مادرانه تزیین شده است و استفاده از رنگ سبز و گلدان‌های فراوان، تزیین دیوارها با مطالب کوتاه اما تأثیرگذار، جاگذاری تصاویر شهدا در میان گل‌ها و بسیاری از کارهای خلاقانه و ازدل‌برآمده دیگر، فضای این خانه را بیش از هر چیزی آرامش‌بخش کرده است.

معنویت، سادگی و خلاقیت در این خانه به هم گره خورده و باعث شده تا مراجعه‌کنندگان در آن احساس راحتی و دل‌بستگی داشته باشند. در این خانه موج موج نوجوان و جوان تشنه معرفت می‌آیند و از چشمه محبت پدری به‌نام امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) سیراب می‌شوند.

خانم هانیه. ب، دبیر بازنشسته آموزش‌وپرورش است؛ زبان انگلیسی تدریس می‌کرده و حالا این حرفه به کمکش آمده تا نهج‌البلاغه را با جذابیت‌های مورد پسند جوانان ارائه کند. عاشق قرآن و اهل‌بیت به‌ویژه حضرت علی (علیه‌السلام) است و این عشق باعث شده تا ملک شخصی خود را در بهترین نقطه از مرکز شهر برای تدریس نهج‌البلاغه آماده کرده و در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهد.

«حدود یک‌ونیم سال است که در حوزه نوجوانان 13 تا 18 سال خادم نهج‌البلاغه هستم و مدیریت جلسات نهج‌البلاغه نوجوانان را به‌عهده دارم. کار ما با نوجوانان به این ‌صورت است که فرصتی فراهم می‌کنیم تا در کنار همدیگر نهج‌البلاغه را بخوانیم. به قول استاد مطهری که فرمود هر کتاب خوب را یک‌بار باید روزنامه‌وار خواند تا با اندیشه نویسنده آشنا شد، ما هم بنا را بر این گذاشتیم که فعلاً یک‌بار با روش نوین آسان‌خوانی نهج‌البلاغه پیش برویم تا گوش بچه‌ها با ادبیات مولا علی (علیه‌السلام) آشنا و کلام مبارکشان در قلبشان رسوخ کند، اِن‌شاءالله».

این بانوی فعال و خیر برای جذب نوجوانان به نهج‌البلاغه، کارهای مختلفی انجام داده و معتقد است که باید با زبان این نسل آشنا باشیم تا بتوانیم مفاهیم دینی و ارزشی را به‌خوبی به آن‌ها منتقل کنیم. تدریس حکمت‌های کوتاه به زبان انگلیسی، تشکیل گروه تئاتر و نمایشنامه‌خوانی غدیر، مباحثه و گفت‌وگوهای دخترانه، پویش کتاب‌خوانی، طرح نذر نهج‌البلاغه، اطعام نیازمندان و غیره، برخی از فعالیت‌هایی است که در این خانه تحت نظارت ایشان و با حضور خودجوش نوجوانان انجام می‌شود.

عارفه 17 ساله بوده و حدود یک سال است که به گروه نهج‌البلاغه‌ای‌ها در خانه ریحانه‌های علوی پیوسته؛ او می‌گوید: «در نماز جمعه با این جمع آشنا شدم و وقتی برای نخستین‌بار به این خانه آمدم، احساس کردم گمشده واقعی‌ام را پیدا کرده‌ام؛ من در مکان‌ها و نهادهای فرهنگی تربیتی زیادی عضو هستم، اما هیچ‌جا مثل این خانه نیست، در و دیوارش با انسان حرف می‌زند.

وقتی می‌بینم یک فرد مسیحی مثل جرج جرداق 200 بار نهج‌البلاغه خوانده و شیفته امیرالمؤمنین است، در برابر این کتاب خیلی احساس مسئولیت می‌کنم و دلم می‌خواهد کاری انجام دهم. من با حضور هفتگی در این خانه یاد گرفتم چگونه نهج‌البلاغه بخوانم و چگونه از این کتاب و رهنمودهایش در زندگی استفاده کنم، در این خانه نوجوانان با افکار و سلایق و اعتقادات مختلف به‌راحتی در کنار هم قرار می‌گیریم و کلام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) مثل یک چراغ سراسر وجود ما را نورانی کرده است.

اخلاق مربی‌مان هم خیلی خوب است و در کنار هم خیلی مطالب زیبایی یاد می‌گیریم و واقعاً در زندگی و روابط با دوستان برای ما راهگشا است. کارهای فرهنگی اینجا را هم خیلی دوست دارم، اینجا باهم کتاب می‌خوانیم و به سایر دوستانمان هم کتاب هدیه می‌دهیم، گاهی بسته‌های غذایی برای نیازمندان آماده می‌کنیم و همیشه حواسمان هست که در کنار اطعام، کار فرهنگی هم انجام دهیم و باعث رویش بذر محبت امام در دل‌های سایر مردم بشویم.

به مادرم گفتم اگر امسال به‏خاطر شرایط کرونا هیچ کلاسی نروم، اما فقط کلاس نهج‌البلاغه‌خوانی بروم، برایم کافی است و بهترین تابستان را خواهم داشت؛ من گنجی دارم که دوست دارم همه از آن باخبر شوند و به آن دست پیدا کنند.»

در خانه ریحانه‌های علوی برای جذب نوجوانان به نهج‌البلاغه از روش مطالعه آسان نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی استفاده می‌شود و مربی خوش‌ذوق این خانه توانسته تاکنون حدود یک‌هزار نفر را با این روش و سایر فعالیت‌های فرهنگی تبیین و جذب کند:

«با فعالیت‌های فرهنگی که متناسب با ایامی مثل غدیر خم است، سعی می‌کنیم پیام غدیر را به مخاطب برسانیم؛ سال گذشته با دختران نوجوان گروه تئاتر تشکیل دادیم و در جشن‌های شهری در پارک‌ها اجرا داشتیم. با کمک خیرین و بچه‌ها حدود یک‌هزار بسته فرهنگی کتاب، گل و شکلات و شیرینی آماده کردیم و بین نوجوانان توزیع کردیم، بچه‌ها در حین توزیع حتماً با مخاطب هم‌زبانی کرده و در مورد اهمیت غدیر خم و شناخت امیرالمؤمنین و نهج‌البلاغه صحبت می‌کردند. یکی از توفیقاتم در زندگی حضور در پیاده‌روی اربعین بود و توانستم در بخش بین‌الملل افراد زیادی را با زبان انگلیسی دعوت کنم تا نهج‌البلاغه مطالعه کنند.

روش خواندن هم 6 مرحله است که در کلاس‌های حضوری هم از همین روش استفاده می‌کنیم. روی این روش پنج سال کار و تحقیق شده و به ‌این ‌ترتیب است که در دور نخست با نوجوانان فقط ترجمه می‌خوانیم و برای ترجمه هم از آسان‌ترین آن‌ها یعنی ترجمه مرحوم دشتی استفاده می‌کنیم.

باهم قرار می‌گذاریم که علاوه‏بر جمع‌خوانی روزی 10 دقیقه هم در منزل برای مطالعه نهج‌البلاغه وقت بگذاریم و برای راحتی و جذابیت هرچه بیشتر مطالعه در دور نخست از حکمت‌ها شروع می‌کنیم، بعد نامه‌ها و در آخر خطبه‌ها را می‌خوانیم. ما در این دور مطالعه تأکیدی بر فهمیدن همه مطالب نداریم، اما بعد از یک دور مطالعه نوجوانان به‌راحتی با 70 درصد مفاهیم نهج‌البلاغه آشنا می‌شوند».

مادر خانه ریحانه‌های علوی همدان عشق و ارادت خود را به حضرت علی (علیه‌السلام) وصف‌ناشدنی می‌داند و دوست دارد تا جایی که می‌تواند زندگی و زمان خود را وقف مطالعه و آشناسازی مردم به‌ویژه نوجوانان با نهج‌البلاغه کند. به نظر ایشان هر انسانی از روی کلام و رفتارش شناخته می‌شود و وظیفه ما شیعیان است که امام اول خود را به‌خوبی بشناسیم و بهترین کار برای شناخت حضرت علی علیه‌السلام نیز مراجعه به آثار باقی‌مانده از کلام ایشان است که در نهج‌البلاغه جمع شده و بهترین منشور حکومتی، انسان‌شناختی، تربیتی و اخلاقی محسوب می‌شود.

«در زمینه تربیتی وجود نامه 31 نهج‌البلاغه که نامه حضرت علی علیه‌السلام خطاب به امام حسن مجتبی علیه‌السلام است، بهترین مرجع تربیتی ما برای نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود. من روش آسان نهج‌البلاغه را برای آشنایی خانواده با نهج‌البلاغه اکیداً توصیه می‌کنم و دعوت می‌کنم تا همگی به خانواده بزرگ نهج‌البلاغه‌ای‌ها بپیوندید».

شناسه خبر 26580