شناسه خبر:28402
1399/6/23 14:08:46

مسکن مهر جز پروژه‌هایی بود که برای ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما ساخت و اتمام برخی از این مسکن‌ها این پروژه در ایلام تا بیش از 18 سال نیز به طول انجامیده است.

در قانون بودجه سال 1386 با پیشنهاد دولت برنامه مسکن مهر برای عرضه مسکن مصوب شد و سپس در سال 1387 قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

اجرای پروژه مسکن مهر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت نهم و دهم بود که تاثیر چشمگیری در کاهش آمار مستاجران در کشور داشت.

این پروژه از سوی اقشار کم‌درآمد مورد استقبال بالایی قرار گرفت و هزاران نفر در سراسر کشور برای بهره مندی از این واحدها ثبت نام کرده و مبالغی را واریز کردند.

هر چند بر اساس گفته مسوولان بنا بود این پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن ساخته و به متقاضیان تحویل داده شود اما متاسفانه در برخی مناطق شاهد تحقق این وعده نبودیم به‌طوری‌که برخی افراد از جمله کارکنان امور زندان‌های ایلام، مددجویان بهزیستی و... با وجود اینکه سالها از پرداخت مبالغی جهت خانه‌دار شدنشان می‌گذرد اما متاسفانه وعده مسوولان مبنی بر ساخت و تکمیل این پروژه‌ها محقق نشده است و تعیین تکلیف برخی از این واحدها در هاله‌ای از ابهام است.

انتظار 18 ساله کارکنان امور زندانها

یکی از کارکنان امور زندان‌ها در این باره گفت: 18 سال است که منتظر تکمیل واحدهایی هستیم که مسوولان هیچ تلاشی برای تکمیل آن‌ها نمی‌کنند.

وی افزود: متاسفانه عدم پیگیری به موقع مسوولین و بی‌توجهی آن‌ها به حق مسلم کارکنان امور زندان‌ها سبب شده که این کارکنان بیش از 18 سال معطل پروژه باشند که کماکان تکمیل نشده است.

بلاتکلیفی پروژه مسکن مهر دره‌شهر

محمدی یکی از کارگران دره‌شهری نیز با گلایه از بلاتکلیفی پروژه مسکن مهر کارگران دره‌شهر گفت: بیش از 11 سال از کلنگ‌زنی واحدهای مسکن مهر کارگران در شهرستان دره‌شهر می‌گذرد اما متأسفانه تاکنون این پروژه تعیین تکلیف نشده است.

وی با بیان اینکه کارگران از اقشاری هستند که ظاهر این وضعیت تورم و بالا بودن اجاره بها بیشترین آسیب را دیده‌اند، افزود: ضروری است مسئولین مربوطه جهت کمک به این قشر آسیب‌پذیر هر چه سریع‌تر پروژه مسکن مهر دره‌شهر را تعیین تکلیف کنند.

بلاتکلیفی 8 ساله مسکن مهر مددجویان بهزیستی

عبدالهی یکی از مددجویان بهزیستی گفت: بیش از 8 سال از پرداخت مبالغی میلیونی بابت ساخت واحدهای مسکن مهر مددجویان بهزیستی می‌گذرد.

وی افزود: طی سال‌های گذشته وعده‌های مکرر درخصوص ساخت و تحویل این واحدها به مددجویان داده شده است اما متأسفانه تاکنون شاهد هیچ اقدام مؤثری در این زمینه نبوده‌ایم.

تکمیل 6902 واحد مسکن مهر در دولت نهم و دهم

در ادامه لیلا کلانتری معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان ایلام گفت: مسکن مهر از سال 1386 در استان ایلام، همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

وی افزود: عملیات اجرایی بیش از 90 درصد پروژه‌های مربوط به این طرح در سالهای 87 و 88 و 10 درصد بقیه در سال 90 و 91 آغاز شد.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی ایلام اظهار کرد: از مجموع 18133 واحد مسکن مهر استان تعداد 6902 واحد در دولت‌های نهم و دهم (حدود 38 درصد واحدها) تکمیل شدند.

بهره برداری از 9841 واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم

کلانتری ادامه داد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون 9841 واحد (حدود 55 درصد واحدها) افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

این مسوول با بیان اینکه شایان ذکر است اداره کل راه و شهرسازی کلیه واحدهای مسکن مهر مورد تعهد خود که در زمینهای دولتی احداث شده‌اند را تکمیل و واگذار کرده است، افزود: واحدهای باقیمانده شامل پروژهای خودمالک و گروه‌های ساخت بوده که سازندگان مربوط به آنها در حال تکمیل واحدهای مسکونی هستند.

مشکل دار بودن برخی از واحدها

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: لازم بذکر است از واحدهای باقیمانده تعداد 222 واحد شامل 84 واحد تاکسیرانی ایلام و 138 واحد تعاونی شماره 5 دره‌شهر، دارای مشکل حقوقی میان متقاضیان و تعاونی‌های مربوطه بوده و پرونده آنها در مراجع قضایی در حال بررسی است و تا زمان تعیین تکلیف، زمانی جهت افتتاح آنها قابل اعلام نیست.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28402