شناسه خبر:28666
1399/6/27 15:15:44

کیفیت نان در استان کرمانشاه سبب نارضایتی مردم شده و در این میان کارشناسان معتقدند: تا زمانی که دست دولت در زمینه توزیع آرد کوتاه نشود، کیفیت نان همین است.

هرچند به‌تازگی قیمت نان در استان افزایش یافته، ولی برخی نانوایان بدون هیچ مجوزی اندازه آن را کوچک کرده و با کیفیت اندک، با قیمت بالاتری عرضه کرده و نسبت به کیفیت آرد دریافتی انتقاد دارند، زیرا بر کیفیت نان تأثیر می‌گذارد.

یک شهروندان سالخورده کرمانشاهی با بیان اینکه کیفیت نان در گذشته قابل‌مقایسه با اکنون نیست، گفت: در گذشته شب خمیر می‌زدند و ساعت 6 صبح پخت می‌کردند، اما اکنون ساعت هفت یا هشت صبح، خمیر زده و پخت می‌کنند، پس در این صورت قطعاً کیفیت نان کاهش می‌یابد.

وی با انتقاد از ساعت محدود فعالیت نانوایان عنوان کرد: بیشتر نانوایان ساعت پنج یا 6 عصر تعطیل می‌شوند، در حالیکه در گذشته اینچنین نبود.

س. صادقی از بانوان کرمانشاهی با انتقاد از کیفیت نان گفت: با وجود اینکه قیمت نان افزایش یافته و مردم انتظار افزایش کیفیت را داشتند، اما همیشه خلاف این موضوع اتفاق می‌افتد و با افزایش قیمت، کیفیت نان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مدت زمان نگهداری نان بسیار کم شده، افزود: هرچند تمام نکات لازم برای نگهداری نان رعایت می‌شود، اما نان‌هایی همچون سنگک بعد از یک یا دو روز غیرقابل مصرف می‌شود.

س. مرادی یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی بیان کرد: کارکنان نانوایی تخصص و تبحر کافی را ندارند و این موضوع بر کیفیت نان تأثیرگذار است.

وی گفت: وقتی به نانوایان نسبت به کیفیت پایین نان انتقاد می‌کنیم، آن‌ها پایین بودن کیفیت آرد را بهانه می‌کنند.

مرادی افزود: متأسفانه برخی نانوایان با وجود شیوع کرونا، هنوز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و مسئولان نظارتی باید بر این موضوع نظارت جدی‌تری داشته باشند.

م. سهیلی از دیگر شهروندان کرمانشاهی گفت: با وجود افزایش قیمت نان، نه‌تنها کیفیتش افزایش نیافته، بلکه اندازه و وزن آن کک شده، در حالیکه برای هر نوع نان، وزن استانداردی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: ازطرف دیگر با توجه به اینکه هیچ قیمتی مصوبی برای نان کنجدی وجود ندارد، اما نانوایان به بهانه اضافه کردن کنجد، هزینه زیادی از مردم دریافت می‌کنند.

سهیلی افزود: نان ماده غذایی مشترکی بین تمام اقشار جامعه و خانواده‌های ایرانی است، بنابراین مسئولان باید نظارت بیشتری روی کیفیت و اندازه آن داشته باشند.

اعتضاد علیزاده؛ رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه اظهار کرد: تمام نانوایان در طول هفته بازرسی می‌شوند، اما چون در ساعات مختلف انجام می‌شود، ممکن است برای مردم ملموس نباشد.

وی عنوان کرد: فصل تابستان روی کیفیت نان تأثیر می‌گذارد، اما با تعاملی که با کارگروه نان وجود دارد، نان استان ازنظر کیفیت جزء چهار استان نخست کشور است.

رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با بیان اینکه به‌صورت محدود ممکن است مشکلاتی در کیفیت نان وجود داشته باشد، گفت: از مزرعه تا سفره یک زنجیره وجود دارد و چنانچه این زنجیره اصلاح شود، کیفیت نان بهبود می‌یابد.

علیزاده با اشاره به اینکه گندم گرمسیری استان مناسب بوده اما گندم سردسیری کیفیت پایین‌تری دارد، افزود: آرد، ابزار و نیروی ماهر در کیفیت نان تأثیرگذار هستند و حتی اگر یک‌مورد مناسب نباشد، کیفیت نان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با نانوایان متخلف به‌شدت و قاطعانه برخورد می‌شود، افزود: این افراد جریمه یا قطع سهمیه می‌شوند، اما بهترین جریمه برای نانوایان متخلف، نخریدن نان از آن‌ها است.

رئیس اتحادیه نانوایان کرمانشاه با ابراز گلایه‌مندی از دولت به‌دلیل کاهش وزن نان، برای ثابت نگهداشتن قیمت گفت: قیمت واقعی نان دو برابر قیمت کنونی است، اما باید به وضعیت اقتصادی مردم نیز توجه داشت و تا قبل از افزایش قیمت نان در هفته‌های اخیر نانوایان متضرر شده بودند.

علیزاده بیان کرد: چنانچه دولت تدبیری به‌کار ببرد که هرسال درصدی به قیمت نان افزوده شود، اندازه نان کوچک نمی‌شود.

وی گفت: چنانچه نظارت دولت بر آرد حذف و توزیع آرد آزاد شود، فعالیت نانوایان نیز رقابتی شده و به‌طور قطع کیفیت نان افزایش می‌یابد، اما تا وقتی دولت در نظارت بر آرد دخالت داشته باشد، همین روال ادامه دارد.

*ارجاع 341 نانوایی متخلف به تعزیرات حکومتی

مسعود بیگلری؛ معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه اظهار کرد: عامه مردم ظاهر نان را می‌بینند، در حالیکه برای کیفیت نان، تعریف خاصی وجود دارد که گاهی با دیدگاه عامه مردم یکسان نیست.

وی با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد از ابتدای شروع تولید آرد آزمایشات مختلف را انجام می‌دهد و بعد تأیید می‌‌شود، گفت: هر کدام از نان‌ها، وزن استانداردی دارند.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 4500 بازرسی از نانواها انجام شده که 341 واحد صنفی در قالب 380 تخلف به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شدند، افزود: واحد‌های متخلف سه میلیارد و 200 میلیون ریال جریمه شدند.

بیگلری با اشاره به اینکه از تعداد تخلفات 68 پرونده گران‌فروشی و 116 مورد کم‌فروشی بوده است، عنوان کرد: در سال گذشته 12 هزار و 500 مورد بازرسی و 1100 واحد صنفی در قالب 1300 تخلف به تعزیرات ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه بیش از 2000 نانوایی در استان وجود داشته، اما به این تعداد بازرس وجود ندارد، گفت: از مردم درخواست می‌شود درصورت مشاهده تخلف، با تلفن 124 تماس بگیرند.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 28666