شناسه خبر:29021
1399/7/1 20:20:10

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه از عشایر کرمانشاهی خواست تا به‌دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا، از کوچ مکانیزه استفاده کنند.

بهزاد محمدی با اعلام ضرورت مراجعه همه اعضای خانوار به نزدیک‌ترین خانه بهداشت قبل از کوچ برای انجام غربالگری و ثبت در سامانه‌های الکترونیک سلامت اظهار کرد: درصورت مشاهده علائم مشکوک بیماری کرونا, انجام کامل توصیه‌های ارائه شده توسط بهورز، مراقبت‌های فردی, مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کرونا و درصورت نیاز قرنطینه خانگی و ممانعت از انجام کوچ، ضروری است.

وی افزود: هم‌زمان با کوچ ممکن است خطر ابتلا به بیماری بیشتر شود، بنابراین به تعویق انداختن کوچ پاییزه به‌مدت 15 روز با هماهنگی ادارات امور عشایر در مناطق ییلاقی در قطع زنجیره انتقال بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه با درخواست از عشایر استان کرمانشاه گفت: برای آگاه‌شدن از پیش‌بینی‌های هواشناسی در طول مسیر، از طریق شماره تلفن گویای 134 (هوا گو) از وضعیت جوی مطلع و از انجام کوچ مکانیزه (با ماشین و کامیون) به‌جای کوچ سنتی استفاده کنند.

محمدی ادامه داد: عشایر حتماً برای انتقال افراد سالمند و بالای 60 سال و زنان باردار به محل قشلاق از طریق خودرو اقدام کنند.

وی ادامه داد: در هنگام انتقال حیوانات و دام‌ها با وسایل نقلیه، رعایت اصول بهداشتی و گندزدایی ماشین‌ها و کامیون‌ها موردتوجه قرار بگیرد و سعی شود تا حد ممکن استقرار در میان‌بندها را از برنامه کوچ خود حذف کنند.

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه تصریح کرد: رعایت آموزش‌های بهداشتی ارائه‌شده توسط تیم‌های بهداشتی، قبل و حین انجام کوچ ضروری بوده و عشایر باید از ماسک‌های بهداشتی در طول مسیر کوچ استفاده کنند.

محمدی به عشایر کوچ‌نشین توصیه کرد: از هرگونه توقف غیرضروری و برقراری ارتباط با جمعیت مناطق روستایی و شهری در طول مسیر کوچ خودداری کنند و درصورت لزوم برای خرید مایحتاج در زمان کوچ، یک یا چندنفر از اعضای ایل با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مایحتاج چند روزه افراد ایل و دام‌ها را از شهر خریداری کنند.

وی حرکت در مسیرهای مشخص شده و خودداری از ورود به حریم شهرها و روستاها را از دیگر موارد ضروری در کوچ دانست و افزود: از برپایی چادر در مکان‌هایی که در چند روز گذشته توسط عشایر دیگری استفاده شده یا استقرار با رعایت حداقل 25 متر فاصله، محل برپایی چادر با مکان‌های قبلی برپایی چادر لازم است موردتوجه عشایر قرار بگیرد.

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه خودداری از ورود و تماس افراد و دام‌ها با محل تخلیه و دفع زباله‌ها در حاشیه شهرها و روستاها، خودداری از دریافت مواد غذایی و بطری آب رانندگان, خودداری از دست دادن با سایر افراد و استفاده از ماسک و فاصله‌گیری حداقل دو متری با افراد در طول مسیر کوچ را از دیگر مواردی دانست که در طول کوچ باید رعایت شوند.

محمدی ادامه داد: درصورت مشاهده علائمی شبیه سرماخوردگی, گلودرد, تب, لرز, سرفه و تنگی‌نفس مراجعه سریع به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت شهری یا روستایی باید توسط کوچ‌نشینان جدی گرفته شود.

وی به اجتناب از خرید و فروش با پول نقد در طول مسیر کوچ و استفاده از کارت بانکی در تهیه مایحتاج ایل اشاره کرد و گفت: خودداری از مصرف گوشت دام‌هایی که به‌علت تصادف یا هر عامل دیگری مجبور به ذبح آن‌ها شده‌اند، از دیگر نکاتی است که باید درنظر گرفته شود.

شناسه خبر 29021