شناسه خبر:31484
1399/8/19 02:18:30
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خبر داد:

پرداخت 32 میلیارد تومان ودیعه مسکن در همدان

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش:معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از پرداخت 32 میلیارد تومان ودیعه مسکن در استان خبر داد و گفت: این مبلغ به دو هزار و 170 نفر پرداخت شده است.

چندی است که در شمارگان مختلف روزنامه به بحث وام ودیعه مسکن می‌پردازیم و طی چند روز گذشته نیز به چگونگی شرایط پرداخت این تسهیلات در استان با تیتر «بانک‌ها در اعطای ودیعه مسکن دست بجنبانند»، پرداختیم که گویا از سوی ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان همچون گذشته در حوزه مباحث مرتبط با حوزه اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این شماره نیز با وی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه در استان همدان 21 هزار و 211 نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: وام درخواستی این تعداد ثبت‌نام کننده با درنظر گرفتن متوسط پرداخت برای هر نفر 15 میلیون تومان، چیزی حدود 100 میلیارد تومان است.

ظاهر پورمجاهد با تأکید بر آنکه بانک‌های عامل این تسهیلات بنا به تعداد ثبت‌نام‌ها و نیز ارجاع پرونده‌ها به ترتیب بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت و درنهایت صادرات است، اذعان کرد: تاکنون هشت هزار و 468 نفر حائز شرایط دریافت این نوع تسهیلات در استان شده‌اند.

وی با اشاره به آنکه از این تعداد نیز برای چهار هزار و 272 نفر پرونده تکمیل و به بانک‌های عامل در استان معرفی شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد پرونده نیز به دو هزار و 170 نفر مبلغ 32 میلیارد تومان در استان ودیعه مسکن پرداخت شده است.

* مردم پس از دریافت پیامک نسبت به تکمیل پرونده در بانک‌ها تعجیل کنند

پورمجاهد با تصریح بر آنکه سامانه پرداخت این تسهیلات کشوری بوده و متأسفانه اجازه دخالت و بحث به استان‌ها و حتی به اداره کل مسکن و شهرسازی داده نشده است، عنوان کرد: درخصوص نحوه انتخاب بانک‌ها نیز باید گفت به محض ثبت‌نام در سامانه کشوری و انتخاب بانک توسط فرد ثبت‌نام کننده، این مهم به‌صورت خودکار از طریق سامانه به بانک عامل منتخب ارجاع می‌شود و سپس به محض تأیید شرایط پیامکی از سوی بانک به افراد مبنی بر لزوم تکمیل پرونده در شعبه مشخص ارسال می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: طبق گفت‌وگویی که با مدیر بانک ملی و سپه داشتم، متأسفانه افراد واجد شرایط که برای آن‌ها پیامک ارسال شده، با تأخیر جهت تکمیل پرونده به شعبات مراجعه می‌کنند.

وی با تأکید بر آنکه علاوه‎بر تأخیر در مراجعه افراد از طرفی هم سود این نوع تسهیلات بالا بوده بنابراین رغبت هم‎استانی‌ها را برای دریافت آن کاهش داده است، عنوان کرد: با وجود این قبیل مشکلات، بنا به پیگیری‌هایی که از طریق اداره کل راه و شهرسازی و بانک‌های عامل داشتیم، انتظار می‌رود تعداد پرداختی‌ها و نیز پرونده‌های ارجاعی به بانک جهت پرداخت تا پایان این ماه بیشتر شود.

پورمجاهد با تأکید بر آنکه سیستم بانکی در استان اعلام کرده که هیچ مشکلی برای پرداخت این تسهیلات ندارد، اذعان کرد: از ثبت‌نام‎کنندگان ودیعه مسکن درخواست می‌کنیم به محض دریافت پیامک با مراجعه به بانک نسبت به تکمیل پرونده خود جهت تسریع در پرداخت‌ها اقدام کنند.

مع‌الوصف؛ چنان که گفته شد، یکی از دلایل کُندی پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در استان به عدم رغبت مردم برای دریافت این تسهیلات به‌علت بالا بودن نرخ سود آن بازمی‌گردد. اما یقیناً این امر علت اصلی برای عدم رغبت نیست، بلکه باید دلایل دیگری همچون پایین بودن مبلغ تسهیلات نسبت به تورم قیمت مسکن و اجاره‌بها در همدان برای این مهم جستجو کرد؛ زیرا اگر امروز به هریک از مشاورین املاک در سطح شهر سری بزنید، در نازل‌ترین منطقه شهری نیز یقیناً با 15 میلیون تومان حتی یک اتاق اجاره‌ای هم یافت نمی‌شود و این درحالی است که طبق تعریفی که برای پرداخت این تسهیلات از سوی دولت اعلام شده، با یک دید منطقی این تسهیلات بنا به محل سکونت مستأجرین متفاوت و در سه سطح مختلف طراحی شده است.

تسهیلات ودیعه مسکن برای مستأجرین تهرانی 50 میلیون تومان، برای ساکنان کلان‌شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه 30 میلیون تومان و برای مستأجرین سایر شهر‌ها 15 میلیون تومان درنظر گرفته شده است؛ بنابراین باید این سؤال را از نماینده محترمی که با تمام توان در پی کلان‌شهر کردن همدان طی چند سال اخیر بود و سال گذشته سرانجام این مهم محقق شد، پرسید که چرا با وجود به یدک کشیدن نام کلان‌شهر، هنوز دولت همدان را به‌عنوان کلان‌شهر قبول نداشته و حتی این مهم را در بحث اعطای ودیعه مسکن مورد توجه قرار نداده و همچنان همدان هم‌ردیف دیگر شهرهای کوچک با ودیعه 15 میلیون تومانی قرار گرفته؟ این درحالی است که با اعلام کلان‌شهر شدن همدان و الحاق چند روستا به شهر درحال حاضر حتی در همین روستاها نیز خانه اجاره‌ای با ودیعه 15 میلیون تومانی پیدا نمی‌شود!

بنابراین در شهری که کمترین ودیعه مسکن آن در نازل‌ترین مناطق به‌طور متوسط چیزی حدود 30 تا 40 میلیون تومان است، چگونه انتظار می‌رود مردم برای دریافت ودیعه 15 میلیون تومانی بر درب بانک‌ها صف بکشند؟

شناسه خبر 31484