شناسه خبر:33864
1399/9/29 10:16:24

اندیشکده‌های غربی برنامه‌ای که به سران خود داده‌اند تا منافع آن‌ها در منطقه خاورمیانه حفظ شود را بر پایه تغییر رفتار و یا براندازی ایرانی‌ها می‌دانند تا برگ‌های برنده آیت‌الله را بی‌اثر کنند. آن‌ها معتقدند ایران یک عنصر نامطلوب قدرتمند است که می‎تواند آمریکا را به چالش بکشد و آن‌ها را در منطقه دچار افول کند.

اینکه ایرانی‌ها در افول آمریکا در منطقه چقدر موفق شدند و این پیش‌بینی اندیشکده‌های غربی چقدر به واقعیت تبدیل شده، قابل بررسی است.

اکنون در شرایطی قرار داریم که بحث خروج آمریکا از منطقه خاورمیانه به یک باید تبدیل شده است و آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو شده‌اند و تقریباً حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه جزء اخبار مستمر شده است. اما آمریکایی‎ها منافعی در منطقه دارند که با فعال کردن تروریست‌ها برای خارج نشدن کامل، بهانه‎تراشی می‌کنند و هزینه‌های حضور آن‎ها در منطقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

نگاه به گروه‌های تروریستی فعال در منطقه و رفت‎وآمد سران آمریکایی در خانه‌های امن آن‌ها و پشتیبانی‌های مختلف لجستیکی و سیاسی بیانگر این نکته است که برنامه‌ریزی وسیعی برای ناامنی و ایجاد چالش‌های جدید در منطقه دارند، اما هرچه جلوتر می‌آیند، شاهد کاهش نفوذ خود در منطقه هستند.

آن‌ها به‌خوبی درک کرده‌اند که ایران پیروز جنگ‌های بزرگ در منطقه است. اندیشکده بروکینگز در گزارشی اعلام کرده که «ایران از حضور ما در کشورهای خاورمیانه استفاده و به بهانه این حضور یارانی را در آن کشورها برای خود سازمان‌دهی کرده است» این گزارش می‌افزاید «باید ایرانی‌ها را پای میز مذاکره بر سر منطقه بکشانیم».

آمریکایی‌ها طی سال‌های اخیر به شرایط سختی در منطقه رسیده‌اند و پایگاه‌هایی را که در اختیار داشتند، یکی پس از دیگری مجبور به خالی کردن و پس دادن آن‌ها شدند؛ تخلیه پایگاه‌های کی وان، تقدم، قائم، ابوغریب، قصرهای ریاستی، قیاره و بسمایه در عراق همه نشان از آن دارد که عملاً آمریکایی‌ها در توجیه حضور در منطقه ناتوان و درمانده شده‌اند، آن‌ها مجبور به ترک منطقه هستند و در دوران افول آمریکایی‌ها در منطقه قرار داریم.

شناسه خبر 33864