شناسه خبر:35805
1399/11/6 09:33:27
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:

قابلیت بهره‌گیری از پساب خروجی تصفیه‌خانه همدان در مصارف صنعتی

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اعلام کرد: مطابق تحقیقات انجام‌شده، پساب خروجی از تصفیه‌خانه همدان قابلیت بهره‌گیری در مصارف صنعتی، کشاورزی و زیست‌محیطی را دارا است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، سیدهادی حسینی‌بیدار ضمن اشاره به پژوهش صورت‌گرفته بر روی پساب خروجی تصفیه‌خانه همدان، گفت: این پژوهش سال گذشته به درخواست نیروگاه شهیدمفتح به انجام رسید و بر همین اساس پساب ورودی و خروجی از نیروگاه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت طرف قرارداد مؤلفه‌های اساسی پساب تصفیه‌خانه همدان را طی بازه زمانی مورد نظرکنترل کرد، عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت‌گرفته وضعیت پساب تصفیه‌شده بسیار استاندارد و مطلوب است و هیچ‌گونه مشکل زیست‌محیطی ندارد.

حسینی‌بیدار با تأکید بر اینکه مجریان در پژوهش مذکور مؤلفه‌های زیست‌محیطی و بهداشتی پساب را به‌دقت مورد ارزیابی قرار دادند، اظهار کرد: براساس قرارداد منعقدشده پساب خروجی از تصفیه‌خانه و کیفیت هوا در 10 نقطه از نقاط حساس نیروگاه شهیدمفتح در فصول سرد و گرم مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی با اذعان به آنکه در این پژوهش بیش از هر چیز آلودگی‌های میکروبی مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: خوشبختانه براساس بررسی‌های صورت‌گرفته تمامی شاخص‌های مورد ارزیابی درحد استانداردهای مصارف صنعتی و حتی کشاورزی بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان آنکه در این ارزیابی کیفیت پساب قبل و بعد از کلرزنی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: کیفیت هوا نیز در نقاط پُرتردد کارکنان نظیر سالن کلرزنی، میدان مرکزی، سالن غذاخوری، درمانگاه، ساختمان‌های CW، راهروها، کارگاه‌ها، اتاق کنترل، تصفیه‌خانه بهداشتی و اطراف برج‌ها ارزیابی شد.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهیدمفتح با 270 هکتار وسعت مسئولیت تولید یک‌هزار مگاوات برق را عهده‌دار است، یادآور شد: پیش از ورود پساب از تصفیه‌خانه، این مجموعه از چاه‌هایی با مصارف شرب برای خنک‌کنندگی برج‌هایشان استفاده می‌کرد که این خود موجب صدمات زیست‌محیطی فراوانی به منطقه پیرامونی و دشت‌ها شده بود که پس از اتصال به پساب تصفیه‌خانه تمامی چاه‌ها به جزء دو حلقه از آن‌ها که مصارف آشامیدنی و بهداشتی دارند، مسدود شدند.

حسینی‌بیدار عنوان کرد: در این ارزیابی مؤلفه‌هایی نظیر BOD،COD،TDS،TSS، نیتریت و نیترات، کدورت، فلوراید، سولفات، فسفات، سولفات، فلزات سنگین و شبه‌فلزات و PH پساب اندازه‌گیری و پس از ارزیابی مشخص شد تمامی این موارد مطابق استاندارهای سازمان بهداشت جهانی و زیست‌محیطی هستند.

وی اعلام کرد: به دنبال تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شده پساب خروجی از تصفیه‌خانه همدان قابلیت بهره‌گیری در مصارف صنعتی، کشاورزی و زیست‌محیطی را دارا است و ضمن داشتن استانداردهای لازم، هیچ‌گونه مشکلی در فصول مختلف ندارد.

شناسه خبر 35805