شناسه خبر:35984
1399/11/9 09:44:40
مسئولان پاسخگوی اهمال‌ در «اسکای‌مال» باشند

نگاه تبعیض‌آمیز در پروژه اقدامی غیر قانونی است

سپهرغرب، گروه خبر: یک مجری پروژه‌های عمرانی با انتقاد از اهمال‌ بعضی از مسئولان نسبت به پروژه «اسکای‌مال»، گفت: چرا سرمایه‌گذار این پروژه قبل از دریافت مجوز شروع به ساخت‌وساز کرده؟ آن‌هم با آسیب‌ها و هزینه‌هایی که در آینده به شهر تحمیل می‌کند؟

مسعود صالحی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین نقد به پروژه «اسکای‌مال» تبعیض گذاشتن با دیگر پروژه‌های استان است، اظهار کرد: به اسم حمایت از سرمایه‌گذار موارد قانونی زیر پا گذاشته شده است.

وی بیان کرد: در تغییر کاربری این زمین از اداری به تجاری که باید به کمیسیون ماده پنج می‌رفت و تفکیک می‌شد، روند طی شده، اما پیش‌نویس کمیته فنی این کمیسیون نسبت به تغییر کاربری و مصوبات، نکات دیگری مبنی بر اینکه آنجا 30 تا 35 درصد تراکم داشته باشد، داشته؛ یعنی از 9 هزار متر، سه هزار متر ساخته شود و مابقی باز بماند.

این مهندس عمران خاطرنشان کرد: مسئله ترافیک، هم‌جواری، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی نکاتی است که در کمیسیون ماده پنج بررسی می‌شود که کمیته فنی این کمیسیون نیز بررسی فنی دارد و بعد پیشنهاد را به کمیسیون می‌دهد، مدیران آن دستگاه‌ها نیز براساس این پیشنهادها نکاتی را تصویب می‌کنند که این اتفاق در پروژه «اسکای‌مال» نیفتاده و فقط در کمیسیون تصویب شده، بدون اینکه به نکات فنی نگاهی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به‌خاطر حریم‌های امنیتی در خیابان هنرستان از تقریباً 20 سال پیش مردم منطقه اجازه ندارند خانه‌های خود را بیش از سه طبقه بسازند، گفت: اما به‌یک‌باره پروژه‌ای به این شکل می‌دهند که نقشه‌هایش حاکی از آن است که 31 متر ارتفاع دارد.

صالحی با اشاره به آنکه این تبعیض وارد است و مردم هم این اتفاقات را می‌بینند، تصریح کرد: در آن منطقه به‌خاطر عدم ارتفاع زیاد به‌دلیل حریم امنیتی، تراکم 80 درصد داده می‌شد که در این پروژه نیز باید این موضوع رعایت می‌شد، به شرطی که ارتفاع ندهند؛ درحالی که یک‌بار تراکم 82 درصد گرفته شده با سه طبقه به‌علاوه همکف و بعد هم در سال 97 مجدد در کمیسیون مطرح شده و دو طبقه ارتفاع گرفته و تراکم هم بیشتر، گرچه که تراکم در طبقات زیرین صددرصد است.

وی با اشاره به اینکه نکته دیگر آن است که در مجتمع‌های تجاری به‌هیچ‌وجه این تراکم را نمی‌دهند اما برای این مجتمع تبعیض قائل شده‌اند، افزود: محل قرارگیری این پروژه نیز حرف دارد که باید کمیسیون ماده پنج آن را بررسی می‌کرد؛ باید دید محل قرارگیری یک پروژه حدود 90 هزار متر زیربنا در یک معبر 24 متری منطقی است یا خیر؟!

صالحی با بیان اینکه اکثر پروژه‌های تجاری بزرگ در شهرهای بزرگ کشور بیرون شهر یا کنار شهر ساخته می‌شوند و یا با مرکز شهر حداقل 10 کیلومتر فاصله دارند، گفت: این پروژه با مرکز شهر همدان حدود یک‌ونیم کیلومتر فاصله دارد و در معبر 24 متری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اشتباهاتی در کشور اتفاق افتاده و نمونه آن ایجاد پروژه «کوروش‌مال» در اتوبان ستاری تهران است، افزود: در یک اتوبان با عرض معبر 60 متر، یک پروژه تجاری ایجاد شده که از پروژه 90 هزار متری «اسکای‌مال» هم کوچک‌تر بوده؛ با این قاعده که پروژه کوچک‌تر و زیربنا کمتر و در معبر 60 متری قرار گرفته است.

این مهندس عمران ادامه داد: گزارش‌های سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هرروز بدون استثنا در این اتوبان مقابل پروژه «ترافیک سنگین» است؛ حال چطور می‌شود به پروژه 90 هزار متری در خیابان 24 متری در مرکز شهر همدان که اتوبان هم نیست و یک گره ترافیکی ابتدای شکریه، چهارراه پاستور، ابتدای هنرستان و ابتدای سعیدیه دارد، اجازه ساخت داد؟

وی گفت: هم‌جواری با دو بیمارستان اتفاقاً مزید بر علت است که این پروژه در آنجا نباید ساخته شود، چون اگر به هر دلیلی خودروی اورژانس بخواهد از مسیر میرزاده عشقی، چه از بالا و چه از پایین و یا از هنرستان و پاستور بیاید و بیمار را به بیمارستان سینا یا فرشچیان برساند، با ترافیک این پروژه مواجه است و امکان حرکت نخواهد داشت.

صالحی افزود: به گفته صاحبان پروژه آنجا در روزهای پنجشنبه و جمعه حداقل 10 هزار نفر بازدیدکننده خواهد داشت و اگر فرض بر این تعداد باشد، چه تعداد خودرو به این معبر اضافه می‌کند؟ حتی اگر پارکینگ هم تأمین کرده باشند، خودروها از خیابان میرزاده عشقی یا پاستور می‌خواهند داخل این مجتمع بروند و از این خیابان هم عبور می‌کنند که اگر یک آمبولانس در ترافیک بماند و خدای‌نکرده برای بیمار بدحالی اتفاقی بیفتد، چه کسی پاسخگو است.

وی با تأکید بر آنکه مسئولانی که کوتاهی می‌کنند باید پاسخگو باشند، گفت: حداقل اتفاقی که در این پروژه می‌افتد، ترافیک شدید است و درحال حاضر و هنگام احداث آن نیز کاملاً مشخص بوده که به‌دلیل حجم خاک‌برداری کامیون‌هایی که درحال رفت‌وآمد هستند و خاک‌برداری انجام می‌دهند، باعث ترافیک شده‌اند.

این مهندس عمران تصریح کرد: حجم ترافیک هر کامیون را برابر 10 سواری می‌دانند که در زمان احداث این پروژه پلیس راهور و سازمان حمل‌ونقل ترافیک گفته‌اند در یک ساعاتی از روز نمی‌توانند کار انجام دهند، چون باعث ترافیک می‌شوند؛ از طرفی خاک‌برداری پروژه به شب‌ها موکول شد که ساکنین منطقه نسبت به اینکه آسایش ندارند، اعتراض کردند و این موضوع باعث ادامه کار در روز شد، اما گویا پلیس راهور هم محدودیت‌هایی قائل شده که در ساعات اول صبح، نزدیک ظهر و غروب اجازه خاک‌برداری ندارند.

صالحی افزود: نخستین فکری که برای حل ترافیک این خیابان می‌شود آن است که معبر 24 متری را عریض کنند، یعنی حداقل از هر سمت خیابان یک لاین به رینگ خیابان اضافه شود که بخشی از ترافیک را بتواند حل کند.

وی با اشاره به اینکه اگر پنج متر از سمت راست میرزاده عشقی و پنج متر از سمت چپ آن درنظر بگیریم و قرار باشد کل خیابان تعریض شود تمام ساختمان‌های آن خیابان باید توسط شهرداری تملک شود، خاطرنشان کرد: اگر به قیمت امروز حساب کنیم، حداقل قیمتی که می‌توان برای هر متر مربع زمین‌های بر خیابان گذاشت، 100 میلیون تومان است که اگر طول خیابان یک‌هزار و 250 متر باشد و در دو ضرب شود، این عدد چیزی حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان است که به مدیریت شهری و شهرداری تحمیل می‌شود.

این مهندس عمران با بیان اینکه دو هزار و 500 میلیارد تومان از سرمایه مردم که می‌تواند هزاران مشکل را در شهر حل کند فقط باید برای تعریض خیابانی که درحال حاضر ضرورتی ندارد هزینه شود، گفت: از طرف دیگر اگر بخواهند تقاطع هم‌سطح ایجاد کنند که مشابه آن در سطح شهر وجود دارد، نارضایتی زیادی ایجاد می‌شود و هزینه‌های زیادی خواهد داشت و مانند پُل‌های شریعتی و تختی مشکل‌آفرین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح جامع شهری همدان خیابان‌های اصلی رینگ اول پیاده‌راه خواهند شد و اصولاً ایجاد پُل شریعتی و تختی کاملاً اشتباه بوده و واقعاً این‌همه هزینه‌های اشتباه کجا می‌رود و چرا مدیریتی روی آن نیست؟!

صالحی با بیان آنکه این آسیب‌هایی است که به‌لحاظ مالی یک پروژه متوجه شهر می‌کند و ازلحاظ اجتماعی هم آسیب‌هایی وجود دارد و مسائلی ایجاد خواهد شد، گفت: مردم این معضلات را می‌بینند و نگاهشان نسبت به مدیران استان یک نگاه ناامیدانه خواهد بود، باید مسئولان دقت و مراقبت کنند که چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

وی با اشاره به آنکه این پروژه می‌تواند مانند بقیه پروژه‌ها و مال‌هایی که در کشورها و یا شهرهای مختلف ایران ساخته می‌شود در کنار شهر در یک کریدورهای اصلی قرار گیرد و باعث بروز ترافیک نشود، افزود: گرچه به‌لحاظ رویکردی و عملکردی مال‌ها در دنیا به زباله‌دان می‌روند.

این مهندس عمران و مجری پروژه‌های عمرانی گفت: متأسفانه در کشور ما برخی به دنبال این هستند تا اتفاقاتی که در کشورهای غربی افتاده و نتیجه مثبتی نداشته را در ایران پیاده‌سازی کنند!

وی یادآور شد: باید بررسی کرد که ازلحاظ اقتصادی کدامیک از مدل‌ها نظیر اقتصادهای خُرد یا کلان و یا گستردگی‌های تجاری در مناطق مختلف شهرها کارآمد است که به‌راحتی به‌لحاظ علمی و کارآمدی قابل بررسی و احصا بوده و نتایج مشخصی هم در کل دنیا دارد.

صالحی با بیان اینکه وقتی مال‌سازی را در مرکز شهر همدان ایجاد می‌کنند جزء استثناها است، گفت: در این ساختمان گودبرداری می‌کنند و این اتفاق در قالب تعریض برای هیچ فردی در گوشه‌ و کنار و مرکز شهر اتفاق نمی‌افتد، سؤال این است که چطور برای این پروژه اجازه داده‌ شده است؟

وی با اشاره به اینکه تقریباً زمینی به مساحت 9 هزار متر و عمق 32 متر را شروع به گودبرداری کردند که با مصوبه شورای شهر به 10 درصد محدود شده، افزود: در این خصوص مالکان پروژه گفته‌اند که ما می‌خواهیم مطالعات خاک را انجام دهیم، با توجه به دستگاه‌های به‌روزی که در حوزه مطالعه خاک وجود دارد، نباید این اتفاق می‌افتاد؛ در کشور دستگاه‌هایی داریم که می‌توانند گمانه‌هایی به عمق 60 متر تا 90 متر را حفاری کنند و نمونه‌های خاک را از عمق 60 تا 90 متر هم بیرون آورند و آزمایش خاک را انجام دهند.

این مجری پروژه‌های عمرانی ادامه داد: آن‌ها می‌گویند می‌خواهیم خاک‌برداری انجام دهیم، اجازه دهید این کار صورت گیرد و از عمق 32 متری آزمایش خاک را انجام دهیم که حال شورای شهر به 10 درصد محدودشان کرده، اما بازهم 10 درصد را رعایت نکردند و در کل سطح زمین گودبرداری انجام شده است!

وی با بیان اینکه هیچ نهاد نظارتی از مجموعه شهرداری و مجموعه‌های دیگر هم نظارت نداشته که چرا مصوبه شورای شهر رعایت نشده است، گفت: آزمایش مکانیک خاک انجام‌شده در سال 97 تا عمق 54 متری بوده و نتایج آن مورد تأیید نظام مهندسی است، اما چرا باز این نتایج را کنار می‌گذارند و شروع به گودبرداری بدون مجوز می‌کنند؟

صالحی بیان کرد: وقتی یک پروژه‌ای با این وسعت را بخواهند گودبرداری کنند، درواقع مدیران استان را در عمل انجام‌شده قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد:‌ یک گودبرداری 32 متری به مساحت 9 هزار متر انجام شود، بعداً مسئولان باید بگویند مجبوریم اجازه بدهیم ساخته شود و گود 32 متر را در شهر چکار کنیم؟ ازلحاظ امنیتی خطرناک است و هر لحظه امکان دارد رانش زمین و رانش بیمارستان اتفاق بیفتد.

این مهندس عمران با اشاره به اینکه چرا مسئولان ذی‌ربط نسبت به این مسئله حساس نیستند و جلوی کار را نمی‌گیرند، گفت: چرا سرمایه‌گذار و صاحبان این پروژه را مانند بقیه پروژه‌ها نمی‌بینند؟

وی با بیان اینکه اهمال‌ بعضی از مسئولان نسبت به جلوگیری از این پروژه را می‌بینیم چراکه قبل از دریافت پروانه ساختمان شروع به فعالیت کرده است، تأکید کرد: در گوشه‌ای از شهر اگر فردی از قشر ضعیف و یا متوسط بخواهد اتاقکی بسازد، اگر بدون مجوز این کار را انجام دهد، بلافاصله مأمورین شهری آنجا حاضر می‌شوند؛ البته منکر اجرای قانون نیستیم، اما حرف این است که قانون باید برای همه رعایت شود.

صالحی با اشاره به اینکه معلوم نیست چه فشارها و حمایت‌هایی پشت این داستان غیر کارشناسی است، گفت: آیا مسئولان به نقاط کارشناسی مسئله دقت کرده‌اند و حاضر هستند مطالعه‌ای برای آن داشته باشند تا بدانند آسیب‌های کار بدون مجوز در شهر چقدر است؟!

شناسه خبر 35984