شناسه خبر:40287
1400/2/18 09:28:47
مدیرکل زندان‌های استان:

10 درصد عفوهای کشور مختص همدان است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل زندان‌های استان همدان با بیان اینکه به‌واسطه حفظ آیات نورانی قرآن کریم 10 درصد عفو‌های کشور مختص همدان است، گفت: سال گذشته استان همدان بیشترین آمار عفو زندانیان کشور را به‌خاطر حفظ قرآن کریم داشت.

رضا ذوالفعلی‌نژاد با بیان اینکه 200 زندانی حافظ نیم تا 30 جزء قرآن کریم در استان هستند، اظهار کرد: درحال حاضر بسیاری از مددجویان در زندان نیز شروع به حفظ قرآن کریم کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اگر مددجویی بخواهد مشمول عفو‌های موردی شود که از افتخارات ریاست دادگستری همدان بوده حتماً باید حافظ قرآن کریم باشد، گفت: آزادی به شرط حفظ قرآن کریم اقدام بسیار ارزشمندی است.

مدیرکل زندان‌های استان همدان با اشاره به اینکه سال گذشته به‌واسطه حفظ آیات نورانی قرآن کریم بیش از 10 درصد عفو‌های کشور مختص زندانیان همدان شد، افزود: خوشبختانه درحال حاضر مددجویان و حتی خانواده‌های آن‌ها به حفظ قرآن کریم علاقه زیادی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های جامعه بیکاری است و در حوزه اشتغال و حرفه‌‌آموزی مددجویان اقداماتی صورت گرفته است، گفت: براساس نیازسنجی و نیاز بازار با همکاری سازمان فنی‌ و حرفه‌ای، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی آموزش‌ها ارائه و کارت مهارت به مددجویان داده می‌شود.

ذوالفعلی‌نژاد با بیان اینکه از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای به مددجویان کارت مهارت داده می‌شود بدون اینکه نام زندان روی کارت آن‌ها باشد تا بتوانند در بیرون از زندان نیز به فعالیت خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان زندان‌ها اشتغال است که سال گذشته 48 درصد زندانیان در داخل و بیرون از زندان مشغول فعالیت شدند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال زندانیان را در سه حوزه تعریف کرده‌ایم و یکی اشتغال نشسته است، گفت: با توجه به محدودیت‌های کارگاه‌های موجود در زندان شرایطی فراهم کردیم که زندانیان در کنار تخت و داخل بند با توانمندی خود یا آنچه با آموزش یاد گرفته‌اند، صنایع دستی بسازند و از محل فروش آن‌ها نیازهای خود را در داخل زندان برطرف کنند.

مدیرکل زندان‌های استان همدان دومین اشتغال موجود در زندان را کارگاهی دانست و افزود: در داخل زندان کارگاه‌هایی نظیر خیاطی و سفالگری راه‌اندازی شده و مددجویان با فعالیت در این زمینه برای خود درآمد کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخشی از اشتغال مربوط به زندانیانی است که شرایط رأی‌باز شدن را دارند یعنی کسانی که براساس قوانین بخشی از حبس را در زندان بسته گذرانده‌اند و بعد از آن مدت می‌توانند با سند و موافقت مرجع قضائی در خارج از زندان مشغول کار شوند، گفت: نزدیک به 450 نفر از زندانیان استان به این واسطه در کارخانه‌ها و کارگاه‌های سطح استان مشغول به‌کار هستند.

ذوالفعلی‌نژاد خاطرنشان کرد: طبق قراردادهای بنیاد تعاون با متولیان، کارفرمایان و پیمانکاران، مددجویان مشغول به‌کار می‌شوند و ماهانه حقوقی دریافت می‌کنند که هم خود و هم خانواده‌هایشان بهره‌مند شوند.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه یکی از راه‌های کاهش بازگشت مجدد افراد به زندان توانمندسازی آن‌ها از طریق اشتغال و حرفه‌آموزی است، خواستار توجه به این موضوع شد.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان نیز از آزادی 30 زندانی جرایم غیر عمد همدان در ماه رمضان خبر داد.

یدالله روحانی‌منش اظهار کرد: درحال تکمیل پرونده‌های این زندانیان هستیم که امیدواریم قبل از عید آزاد شوند.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان امسال متأسفانه به‌خاطر شیوع کرونا نتواستیم جشن گلریزان برگزار کنیم، گفت: البته این برنامه به‌صورت مجازی دنبال می‌شود و خیرین واریزهایی را به حساب ستاد دیه استان دارند.

مدیرعامل ستاد دیه استان همدان با بیان اینکه با تکمیل پرونده زندانیان و ورود به اجرای احکام مشخص می‌شود که افراد چه میزان بدهی دارند که باید پرداخت شود، افزود: تاکنون 12 نفر از 30 مددجو آزاد شده‌اند که مبلغ بدهی آن‌ها نزدیک به 400 میلیون تومان بوده و پرداخت شده است‌.

وی با اشاره به آنکه میزان مبلغ بدهی این افراد بیش از مبلغ مذکور بوده اما تقریباً 400 میلیون تومان از سوی ستاد دیه با کمک خیرین پرداخت شده و افراد آزاد شدند، گفت: در ماه رمضان خیرین زیادی اقدام به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد کرده‌اند که قدردان آن‌ها هستیم.

روحانی‌منش با بیان اینکه با کمک خیرین می‌توانیم در آزادی زندانیان قدم‌های بزرگ‌تری برداریم و این افراد را به جمع خانواده برگردانیم، خواستار کمک بیش‌ازپیش مردم در این زمینه شد.

شناسه خبر 40287