شناسه خبر:40399
1400/2/19 11:08:20
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان:

1300 بیمار کلیوی نیازمند کمک خیرین

سپهرغرب، گروه سلامت - سمیرا گمار: رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: فلسفه وجود انجمن کمک به بیمارانی است که در تأمین هزینه‌های درمان خود مشکل دارند و در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا این مشکل برای بسیاری از بیماران ما جدی است.

انجام آزمایش‌هایی از راه خون و یک آزمایش ادرار ساده می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت کلیه باشد و بر این اساس وجود خون در ادرار، کف‌آلود شدن ادرار، تغییرات نوسانات فشارخون و کاهش حجم ادرار نشان‌دهنده مشکل در کلیه است. ضمن اینکه به‌طورکلی افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مستعد ابتلا به نارسایی‌های کلیوی هستند و در این میان تغذیه نقش مهمی دارد و می‌توان ادعا کرد تغذیه نامناسب امکان بروز ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر که همه دنیا را ویروس کرونا در برگرفته و همه مشاغل، گروه‌های سنی و افراد سالم و بیمار را تحت تأثیر خود قرار داده بیماران کلیوی نیز مستثنی نبوده و تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند و بدیهی است باید بیش‌ازپیش به فکر سلامت خود باشند چراکه به‌طور مثال بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند بدن آن‌ها ضعیف است و باید حتماً در مراجعه برای دیالیز در تمام زمان از ماسک استفاده کرده و قبل از مراجعه با پرستار مرکز دیالیز تماس بگیرند تا کمترین معطلی را در انتظار برای دیالیز داشته باشند.

با این وجود انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی تمام تلاش خود را می‌کند تا شرایط را برای دریافت خدمات به بیماران بهبود بخشیده و با این اقدام به بیماران کمک کند. این انجمن مؤسسه خیریه، مردمی، غیرانتفاعی و مستقل با مجوز فعالیت از وزارت کشور است که بیش از 125 هزار نفر عضو در سراسر کشور دارد و برای نخستین‌بار در سال 1359 توسط تعدادی از بیماران و خانواده‌هایشان و با مساعدت چند نفر از افراد خیرخواه و کادر درمانی به‌طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد و در استان همدان با سابقه 30 ساله مشغول خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی است.

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان در مورد وضعیت بیماران کلیوی در استان مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آنان است.

 وجود یک‌هزار و 400 بیمار کلیوی در استان همدان

ابوالفتح میرزایی در ابتدای سخنان خود به تشریح آمار بیماران کلیوی پرداخت و با بیان اینکه قریب به یک‌هزار و 400 بیمار کلیوی در استان همدان وجود دارد، عنوان کرد: از این تعداد 712 نفر بیمار دیالیزی و 585 نفر دیگر بیمار پیوندی هستند.

 23 بیمار کلیوی در سال 99 عمل پیوند انجام داده‌اند

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران پذیرش شده در سال 1399 بالغ بر 234 نفر بوده‌اند، گفت: تعداد بیماران پیوند شده در سال 99 بالغ‌بر 23 نفر بود که 13 نفر از اهداکنندگان زنده و 10 نفر از موارد مرگ مغزی پیوند دریافت کرده‌اند.

 جان باختن 95 بیمار دیالیزی بر اثر کرونا

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا متأسفانه تعداد 106 نفر از بیماران دیالیزی به این ویروس مبتلا شده و 95 نفر از آنان بر اثر ابتلا به کووید 19 جان خود را از دست دادند.

 تأمین هزینه انجمن حمایت از بیماران کلیوی مردمی است

میرزایی با بیان اینکه تعداد دستگاه‌های فعال دیالیز در سطح استان 131 عدد است، تصریح کرد: تأمین کلیه هزینه‌های این نهاد با تکیه بر کمک‌های مردمی و لطف خیرین بوده که البته با توجه به وضعیت کسب‌وکارها بعد از شیوع کرونا این موضوع هم مستثنی نبوده و تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این روال به حالت عادی سابق خود برگردد چراکه تعدادی از بیماران مبلغ هر چند اندکی را از انجمن به‌صورت ماهانه دریافت می‌کنند که اگر این مبلغ کم شود شرمنده بیماران می‌شویم، ضمن اینکه فلسفه وجود انجمن کمک به بیمارانی است که در تأمین هزینه‌های خود مشکل دارند و در حال حاضر این مشکل برای بسیاری از بیماران ما جدی است.

 وجود مرکز دیالیز در همه شهرستان‌ها

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان خاطرنشان کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در جهت خدمت‌رسانی به بیماران کلیوی که در کلیه شهرستان‌های استان همدان به استثنای فامنین و بخش تازه تأسیس درجزین، وجود مرکز دیالیز در شهرستان‌ها بوده و نیاز نیست که بیماران از شهرهای مختلف برای این کار به مرکز استان بیایند.

 پیوندی‌ها به خاطر کرونا همچنان در انتظار بهبود شرایط

میرزایی تأکید کرد: یکی از مسائلی که همزمان با شیوع کرونا بیماران پیوند کلیه را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده این بود که پیوند‌ها از بهمن‌ماه سال 98 تعطیل شده و بیمارانی که قرار بود پیوند کلیه انجام دهند با مشکل مواجه شدند.

وی بیان کرد: البته بیماران دیالیزی هم که باید در هفته سه بار به بیمارستان مراجعه کنند، در طول شیوع ویروس کرونا به مشکل برخورده‌اند چراکه فضای بیمارستان‌ها به دلیل پذیرش بیماران کرونایی امکان آلودگی داشته و این بیماران در معرض خطر بیشتری هستند.

 قیمت بالای داروهای بیماران کلیوی

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های پیش روی بیماران تحت‌الشعاع قرار گرفتن قیمت داروهاست که با توجه به مشکل تحریم و بعضاً قیمت بالای داروهای بیماران کلیوی، گاهی کمبود حس می‌شود که امیدوارم این مسئله هرچه سریع‌تر حل شود.

 تزریق واکسن کرونا به بیماران کلیوی در استان

میرزایی در بخش دیگر سخنان خود تأکید کرد: خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های صورت گفته به‌ویژه از طریق ریاست دانشگاه علوم پزشکی همدان، معاونت بهداشت و همکاری مراکز بهداشت، دوز اول واکسن کرونا به 700 نفر از بیماران تزریق شده و بیماران پیوندی نیز در فاز دوم قرار گرفته‌اند، ضمن اینکه 100 نفر نیز در این بخش دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای بیماران کلیوی در طول یک سال گذشته اعطای کمک‌های مؤمنانه به بیماران کلیوی بوده و خوشبختانه نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است که البته امیدوارم بتوانیم این روند را در جهت بهبود وضعیت بیماران ادامه دهیم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان در ادامه با اشاره به برنامه‌های روز بیماران خاص برای بیماران کلیوی در استان گفت: ازآنجایی‌که هرگونه تجمع به دلیل ویروس کرونا ممنوع است برنامه‌های ما هم تحت تأثیر قرار گرفته و آن‌ها را با تبلیغات محیطی و در فضای مجازی پیگیری کرده و می‌کنیم.

میرزایی افزود: عمده برنامه ما اطلاع‌رسانی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیوی است و همه تلاش خود را خواهیم کرد تا با آگاهی‌بخشی به مردم عزیز شاهد کند شدن و توقف ابتلا به این بیماری باشیم. ضمن اینکه توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به قدمت کار انجمن بیماران کلیوی می‌توانیم ادعا کنیم پیشگام‌تر از سایر ngo‌ها هستیم و با سابقه 30 سال خدمت می‌توانیم بگوییم هرچه در توان داشته‌ایم با مهر و محبت خیران به بیماران ارائه داده‌ایم، گفت: خوشبختانه همه بیماران کلیوی در استان تحت پوشش مجموعه ما بوده و در انجمن پرونده دارند، ضمن اینکه خوشبختانه ما در ارتباط‌گیری با اعضای انجمن و جامعه بیماران کلیوی مشکلی نداریم به‌طوری‌که این ارتباط تنگاتنگ و دوسویه موجب شده در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی مشکلی نداشته باشیم.

 اصحاب رسانه مؤثر در آگاهی بخشی و بهود کیفیت به بیماران

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان همدان در پایان اصحاب رسانه را یک فرصت برای بیماران خاص و انجمن‌هایی که در این راستا فعالیت می‌کنند خواند و از همه آنان قدردانی کرد و گفت: این همکاری و تعامل خوب رسانه قطعاً در بهبود ارائه کیفیت به بیماران مؤثر خواهد بود.

شناسه خبر 40399