شناسه خبر:41723
1400/3/19 10:14:43

سپهرغرب، گروه خبر: با گرم شدن هوا به‌ویژه خشک‌سالی امسال، بوی نامطبوع رودخانه قره‌سو شدت یافته و زندگی را برای مجاوران آن سخت کرده است.

گرمای زودرس امسال علاوه‌بر مشکلات کم‌آبی و قطعی برق مشکلاتی را برای ساکنان مجاور رودخانه قره‌سو کرمانشاه ایجاد کرده، به‌طوری که بوی نامطبوع ایجادشده بیش از هر زمان دیگری غیر قابل تحمل شده است.

هرچند بوی نامطبوع رودخانه قره‌سو در تمام ایام سال سبب آزار مردم می‌شود و موضوع جدیدی نیست، اما این معضل با شروع فصل گرم سال به‌ویژه امسال با خشک‌سالی ایجادشده بسیار شدت یافته است.

این موضوع سال‌ها معضلی جدی برای مردم شهر کرمانشاه بوده، اما اینکه تاکنون تدبیری برای آن اندیشیده نشده و رفع نشدن آن به کمبود یا نبود اعتبارات حواله می‌شود، برای مردم غیر قابل قبول است.

رودخانه قره‌سو که می‌توانست به ظرفیتی گردشگری برای استان تبدیل شود، اکنون تنها شأن کرمانشاه را زیر سؤال برده و عبورومرور مسافران از این نقطه به‌طور قطع خاطره خوشایندی را برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

بنا بر اعلام مسئولان آبفا و محیط‌زیست استان بخش عمده فاضلاب شهر کرمانشاه وارد رودخانه قره‌سو می‌شود و سامان‌دهی و جداسازی آن نیازمند اعتبارات بسیاری بوده که تاکنون محقق نشده و در حد وعده باقی مانده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نامساعد قره‌سو، گفت: وضعیت موجود قره‌سو متأثر از دو مقوله ازجمله خشک‌سالی (بیش از یک دهه گذشته و به‌ویژه امسال) است؛ زیرا به‌طور طبیعی کاهش دبی هر رودخانه ازجمله قره‌سو سبب می‌شود خاصیت خودپالایی رودخانه دچار مشکل شود.

فریدون یاوری عنوان کرد: این پدیده امسال نه‌تنها در قره‌سو بلکه در بسیاری از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و تالاب‌های استان مشاهده شد؛ به‌طور نمونه در رودخانه راوند اسلام‌آباد غرب مرگ‌ومیر آبزیان رخ داد که همکاران با کمک نیروهای مردمی تعداد زیادی از آبزیان را به آب‌بندها و سدها انتقال دادند.

یاوری گفت: حجم زیادی فاضلاب انسانی تصفیه‌نشده به شکل خام به درون رودخانه قره‌سو تخلیه می‌شود؛ به بیان دیگر حدود 35 درصد فاضلاب انسانی تصفیه و 65 درصد به‌صورت خام به درون رودخانه قره‌سو تخلیه می‌شود.

وی با بیان اینکه رفع مشکل قره‌سو نیازمند اعتبارات بسیاری است، عنوان کرد: رودخانه قره‌سو دارای اهمیت بسیاری ازنظر گردشگری و استفاده از آب آن برای واحد‌های صنعتی بوده و مشکل آن اساسی است.

این مقام مسئول افزود: مکاتبه‌ای با رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست انجام شده و امید داریم با تأمین اعتبار این مشکل تاریخی رفع شود.

یاوری عنوان کرد: در حوزه صنعت مهم‌ترین منبع صنعتی آلوده‌کننده رودخانه قره‌سو پالایشگاه کرمانشاه بود که از چندسال پیش با استفاده از سیستم‌های بیوتکنولوژی پساب تولیدی پالایشگاه کاملاً تصفیه و بخش اعظم آن صرف فضای سبز و آبیاری پالایشگاه می‌شود.

وی افزود: غیر از پالایشگاه چند واحد صنعتی دیگر که پساب آن‌ها به‌طور مستقیم وارد قره‌سو می‌شود، وجود دارند که براساس برنامه پایش به‌طور مرتب رصد می‌شوند.

شناسه خبر 41723