شناسه خبر:42997
1400/4/15 09:47:13

سپهرغرب، گروه خبر: صادرات 35 هزار تُنی در مقابل قابلیت و ظرفیت 250 هزار تُنی خود گواه این موضوع است که پای پیکره کشاورزی در لرستان لنگ می‌زند، چراکه با وجود منابع سرشار، اما سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگرفته و درنهایت درآمدهای ارزی نیز حاصل نشده است.

لرستان به‌واسطه ظرفیت بسیار در زیربخش‌های کشاورزی، قابلیت خوبی برای صادرات محصولات تولیدشده در این حوزه را دارد.

بسیاری از محصولات کشاورزی تولیدشده در این استان از کمیت و کیفیت لازم برخوردار بوده و مورد پسند بازارهای داخلی و خارجی هستند، در برخی محصولات استان رتبه‌های برتر تولید و یا سطح زیر کشت را دارد، با این وجود آن‌گونه که شایسته است، این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته و کمترین میزان از ارزآوری و اشتغال را در این حوزه شاهد هستیم.

صادرات 35 هزار تُنی در مقابل قابلیت و ظرفیت 250 هزار تُنی خود گواه این موضوع است که پای پیکره کشاورزی در لرستان لنگ می‌زند، چراکه با وجود منابع سرشار، اما سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگرفته و درنهایت درآمدهای ارزی نیز حاصل نشده است.

بسیاری از محصولات استان همچون سیب بروجرد، انجیر پلدختر و انار کوهدشت با وجود کیفیت مناسب برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی، اما به‌دلیل نبود صنایع فرآوری و شرکت‌های قوی صادرکننده، در همان مزرعه از بین رفته و یا توسط دلال‌ها به کام دیگر استان‌ها به قیمت پایین از بهره‌بردار خریداری می‌شوند و با قیمت بالا به فروش می‌رسند.

بدیهی است در سالی که مقام معظم رهبری بر مانع‌دایی و پشتیبانی تأکید کرده‌اند، با توجه به ظرفیت بالای لرستان در تولیدات کشاورزی از طریق رفع موانع صادراتی و حمایت از کشاورزان می‌توان شاهد شکوفایی اقتصادی در این منطقه شد.

در همین راستا محمد عظیم دادگر با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی لرستان، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 35 هزار تُن محصولات کشاورزی استان به ارزش تجاری 13 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: عراق، روسیه و عمان سه کشور مقصد برای تولیدات کشاورزی لرستان هستند، ضمن اینکه محصولات صیفی و سبزیجات بیشترین میزان از حجم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند.

مدیر بازرگانی جهاد کشاورزی لرستان نبود صادرکننده قوی را مهم‌ترین عامل صادرات کم استان عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه استان دارای ظرفیت صادراتی بیش از 250 هزار تُن است، اما متأسفانه سال گذشته این میزان صادرات در استان 35 هزار تُن بوده که ناشی از نبود یک صادرکننده قوی در لرستان است.

دادگر بیان کرد: بسیاری از محصولات استان همچون انجیر، نخود و سیب درختی قابلیت بالایی برای صادرات دارند، اما به‌دلیل نبود صادرکننده و همچنین تجهیزات فرآوری از استان خارج و با برند دیگری توسط سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

وی نبود زیرساخت‌های لازم همچون خط ریلی و پرواز فرودگاهی برای صادرات را دیگر عامل صادرات پایین محصولات کشاورزی در استان خواند و افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد از دستگاه‌های متولی، اما همچنان ضعف زیرساختی در استان را شاهد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: به‌دلیل نبود زیرساخت‌های فرآوری، بسته‌بندی متناسب با بازارهای هدف را نداریم، حال اینکه درصورت تحقق این مهم می‌توان شاهد ارزآوری بالا برای استان و کشور بود.

شناسه خبر 42997