شناسه خبر:43071
1400/4/16 10:38:45

سپهرغرب، گروه سلامت - عباس سریشی: با توجه به شرایط شکننده امروز لطفاً مدیران و مسئولان شهر همدان تعارف را کنار گذاشته و به‌صورت شفاف تصمیمات خود را در قبال جلوگیری از اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا بیان و مشخص کنند این بار قرار است سلامتی و جان مردم قربانی کدام مصلحت مدیریتی شود؟

با اینکه در شرایط کرونایی چند سال گذشته حجم پذیرش اقامتگاه‌های مسافرتی کشور به نحو چشمگیری کاهش یافته و متعاقباً بسیاری از مراکز تفریحی، گردشگری، هتل‌ها و مسافرخانه‌های استان نیز رسماً تعطیل شده‌اند درعین‌حال ستاد فرماندهی مقابله با بیماری کرونا نیز دائماً از مردم تقاضا دارد تا از رفتن به مسافرت‌های غیر ضرور جداً خودداری کنند اما متأسفانه با فرارسیدن فصل تابستان دوباره شاهد حضور خیل مسافرانی هستیم که در این شرایط کرونایی حال چه به‌صورت گذری و چه مقصد، همدان را به‌عنوان هدف گردشگری انتخاب کرده و با خانواده‌های خود در آن حضور یافته‌اند.

و البته این موج مسافرت تابستانی نیز در حالی شروع شده که کارشناسان ضمن اشاره به تأثیر مسافرت‌ها در گسترش ویروس کرونا تأکید دارند که درصد بالایی از افرادی که به مسافرت می‌روند به دلایل متعدد نه‌فقط امکان رعایت پروتکل‌ها را ندارند بلکه ناگزیر برای تهیه مواد غذایی، اسکان و سرویس‌های بهداشتی از فضاها و اماکن و مراکز عمومی استفاده می‌کنند که همین موضوع می‌تواند خطر ابتلای آن‌ها به این بیماری مهلک را افزایش دهند.

موضوع اینجاست که برعکس آن دسته مبتلایانی که به دلیل قرار داشتن در قرنطینه کمترین خطر را برای دیگران در خصوص انتقال ویروس دارند اما حضور و همراهی صدها خانواده در مسافرت‌ خطر چرخش جغرافیایی ویروس و متعاقباً ابتلا را به بالاترین حد ممکن افزایش می‌دهد.

این بدان معناست که بسیاری از هموطنانی که قبلاً مبتلا بوده‌اند ویروس را به‌راحتی و به شهر‌های دیگر منتقل می‌کنند و یا آن دسته که در حین مسافرت به این ویروس گرفتار شده‌اند پس از بازگشت از سفر آلودگی را هم به خانواده و هم به دیگران انتقال می‌دهند که این موضوع در شرایط فعلی بسیار نگران‌کننده و خطرساز است زیرا به استناد برخی نتایج اعلام شده از سوی مراکز بهداشتی و درمانی 40 درصد کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و بستری می‌شوند عموماً افرادی هستند که طی مسافرت و یا از طریق یک واسطه که از مسافرت بازگشته به این ویروس گرفتار شده‌اند.

بنابراین با توجه به موضوعات پیش‌گفته باید بپذیریم در این شرایط مسافرت می‌تواند در سرایت بیماری و چرخش سریع ویروس بسیار مؤثر بوده و باعث شکننده‌تر شدن شرایط شود به‌خصوص در مورد انواع جهش‌یافته این بیماری که حتی حضور یک فرد مبتلا نیز می‌تواند در یک جمع انسانی فاجعه‌آمیز تلقی و سلامت بسیاری از افراد را در معرض خطر ابتلای و حتی مرگ قرار دهد.

البته در وجهی دیگر روانشناسان با اشاره به اینکه هرچند با سیاست‌های منعی، مسافرت و گستره سفرها تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد اما با توجه به عطشی که مردم برای مسافرت و گردش دارند و باید با اقناع افکار عمومی به این موج خطرساز قالب شد معتقدند متأسفانه دوره شیوع و ماندگاری بیماری کرونا بسیار بیشتر ازآنچه مردم تصور داشتند طولانی شده و متعاقباً نوعی لجاجت را در آن‌ها نسبت به بیماری ایجاد که در نتیجه همین امر افزایش خطر ابتلا به کرونا را در پی دارد بنابراین با توجه به اینکه قدرت نظارت بالایی برای کنترل حجم بالای سفر وجود ندارد، مسئولان و کارشناسان باید به هر شکل ممکن و با ارائه راهکار به مردم آن‌ها را اقناع کرده تا بتوانند در خصوص رفتن یا نرفتن به مسافرت تصمیمی منطقی اتخاذ کنند.

  همدان بر لبه موج پنجم کرونای هندی یا سوء مدیریت و نظارت!

کرونای چینی، کرونای انگلیسی، کرونای آفریقایی و حالا نوع جدید آن کرونای دلتای هندی همان مصیبت دنباله‌داری است که فقط در طی دو سال گذشته در کشور ما قریب به 50 ‌هزار نفر را به کام مرگ کشانده و صدها هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه کرده! نظام درمانی کشور را خسته و فرسوده و اقتصاد را زمین‌گیر و در نهایت زندگی را به کام همه تلخ حال چرا...!

صرفاً به این دلیل پس از دو سال تلاش و هشدار و محدودسازی بازهم در یک دوره جدید میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین و مردم به گفته دکتر رئیسی در تاریخ 14/4/1400بشدت ( به میزان 70 درصد) کاهش یافته و پس از عبور از قله پیک قبلی دوباره شاهد عادی‌انگاری شرایط در اکثر استان‌های کشور ازجمله همدان شده‌ایم.

موضوع اینجاست که جدا از آن‌دست افرادی که متأثر از کج‌فهمی و جهل اساساً نسبت به این ویروس و بیماری بی‌توجه بوده و با بی‌احتیاطی تمام در حال قدم زدن روی لبه تیغ تیز حماقت هستند اما در سمت دیگر نیز هستند کسانی که یا به‌صرف یک‌بار ابتلا و بهبودی و یا حتی تزریق واکسن دیگر خود را مصون و ایمن پنداشته و به زندگی عادی بازگشته‌اند درحالی‌که نه‌فقط بهبودی و دریافت واکسن کرونا به معنی مصونیت کامل و رها کردن پروتکل‌های بهداشتی نیست بلکه به اعتقاد کارشناسان افرادی که سابقه بهبودی داشته و یا واکسیناسیون آن‌ها کامل نشده است، نیز کماکان در معرض خطر ابتلای دوباره هستند از همین رو باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش‌ازپیش توجه کنند.

حالا البته قطع‌نظر از موضوع عادی‌انگاری کلی در سطح کشور اما توجه به این مسئله از آن حیث دارای اهمیت است که این روزها به علت شدت گرفتن گرما و آغاز فصل تعطیلات یک‌بار دیگر مسیرهای منتهی به مناطق خوش آب‌وهوا و شهرهای خنک به‌ویژه در غرب کشور بسیار پرترافیک و شلوغ شده و یک‌بار دیگر رسماً زنگ خطر خیزش دوباره این بیماری را به صدا درآورد.

مسافران و هموطنان عزیزی که بدون توجه به هشدارها بار سفر را بسته اکنون با اتراق در شهر و پارک‌ها و بی‌توجه به شکنندگی شرایط و خطری که آن‌ها و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کند (و نه حتی خطری که حضور آن‌ها به‌عنوان ناقل احتمالی می‌تواند برای شهر میزبان داشته باشد) عموماً بدون رعایت دستورالعمل‌ها اعم از رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شستن مرتب دست‌ها و... با خیال راحت در حال گشت‌وگذار در شهر هستند و به قول معروف فارغ از هر قیل‌وقال بهداشتی و نصیحت و هشدار کرونایی به هر گوشه و کناری که هوس می‌کنند سرک می‌کشند.

در این خصوص بررسی‌های میدانی خبرنگاران سپهرغرب طی یک هفته اخیر خبر از آن می‌دهد که متأسفانه جمع کثیری از این خانواده‌ها نیز عموماً برحسب یک عادات دیرپا از نقاط جنوبی و شرقی کشور وارد همدان شده‌اند یعنی دقیقاً از همان مناطقی که هم‌اکنون به دلیل شیوع ویروس جدید اصطلاحاً شهرهایشان قرمز تعریف شده و براساس دستورالعمل ستاد مبارزه با بیماری کرونا مسافرت (به و از) آن‌ها ممنوع است.

البته در این خصوص مدیران استان با عنوان اینکه امکان صفر کردن سفر وجود ندارد و البته تاکنون نیز برنامه مشخصی برای محدودسازی ورود و خروج مسافر به آن‌ها اعلام نشده و صرفاً از سوی فرماندهی ستاد کرونا توصیه‌هایی کلی به مردم در خصوص کاهش مسافرت‌های غیر ضرور می‌شوند توپ را به زمین مردم و مسافران انداخته و خود را به حاشیه امن می‌کشانند اما در مقابل کارشناسان سلامت با اشاره به شرایط عمومی کشور و آینده استان تأکید دارند از آنجا که حجم سفر بر میزان انتقال بسیار مؤثر است، و با یک مکانیسم آماری شانس دیدار و برخورد با دیگران افزایش می‌یابد و احتمال ابتلا و انتقال بیماری نیز افزایش یافته از هم‌اکنون نسبت به احتمال ورود و شیوع نوع جدید ویروس هشدارهای را صادر کرده‌اند.

بر اساس تجربه دو سال گذشته تردد وسایل نقلیه مختلف در محورهای برون‌شهری، سرنوشت شیوع ویروس کرونا با میزان سفرهای مردم گره خورده و هر وقت مردم در خانه ماندن را فراموش کرده و برای چند روز به مسافرت رفته‌اند، به فاصله چند روز و چند هفته پس‌ازآن آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نیز رشد پیدا کرده است و جالب‌تر اینکه ازنظر زمانی، بسیاری از پیک‌های تردد همین وسایل نقلیه مختلف با پیک‌های شیوع ویروس کرونا دقیقاً مطابقت دارد بنابراین آن‌ها به شهروندان و هموطنان توصیه می‌کنند در این شرایط از مسافرت‌های غیر ضرور بپرهیزند.

اما متأسفانه وضعیت پارک‌ها و بوستان‌های شلوغ، خانه مسافرها و سوئیت‌های غیر رسمی پررونق چادرهای شبانه در گوشه و کنار شهر و ازدحام‌های تأمل‌برانگیز در مقابل اغذیه‌فروش‌ها، بستنی‌فروشی‌ها و... گویای چیز دیگری است و خلاصه فقط خدا می‌داند در چند هفته آینده شهر همدان آبستن و متحمل چه شرایطی خواهد بود! بنابراین مدیران و مسئولان شهر همدان باید سریعاً تعارف را کنار گذاشته و به‌صورت شفاف تصمیمات خود را در قبال راهکارهای کنترل و جلوگیری از اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا بیان و مشخصاً بیان کنند مقرر شده چه چیزی را فدای دیگری خواهند کرد؟

  بی‌توجهی، فرصت‌طلبی و رفتار غیرمسئولانه سنگ بنای یک فاجعه بزرگ...!

حالا اما جدا از بحث و سهم مسافرانی که به‌صورت غیرمسئولانه و بدون توجه به توصیه‌ها مسیر این شهر را در پیش گرفته و در آن اتراق کرده و متعاقباً نیز بدون رعایت دستورات و پروتکل‌ها به‌صورت بالقوه در حال انتشار احتمالی ویروس کرونا در بین مردم هستند اما قطعاً سهم خود شهروندان بی‌توجه همدانی هم در این موج سازی اگر بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست.

دلیل براینکه در یک رصد سطحی مبتنی بر پرسش خبرنگار و دقت در پلاک خودروهای پارک شده در کنار پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌ها در خصوص کم و کیف حضور مردم در فضاهای عمومی (البته بدون ماسک و فاصله اجتماعی و به‌خصوص در جمع‌های خانوادگی) متأسفانه به‌وضوح مشاهده می‌شود که بسیاری از خانواده‌های همدانی نیز بدون توجه به خطرات احتمالی ابتلا و عادی‌انگاری شرایط حال چه برای صرف شام و یا خوراکی سبک فردی و خانوادگی و حتی طایفگی و یا بعضاً قدم زدن و تفریح در این اماکن در حال زمینه‌سازی بروز یک فاجعه انسانی دیگر هستند.

خانواده‌ها و جمع‌های حتی چند ده‌نفری که عموماً با گستردن زیلو و سفره و شانه‌به‌شانه هم در یک محیط فشرده یا در حال گفت‌و‌گو هستند و یا خوردن غذا و بدتر از همه استفاده از ظرف و ظروف مشترک برای خوردن غذا نوشیدن چای آب و... حتی کشیدن قلیان در آن‌سوتر کودکان آن‌ها که بازهم بدون ماسک و حفاظ با ده‌ها کودک غریبه و آشنای دیگر در حال استفاده و لمس وسایل بازی مشترک و جست‌وخیز و دویدن در پی هم گویا اصلاً ویروس و بیماری بنام کرونا وجود ندارد و همه‌چیز عادی است.

خانواده‌هایی که در پی پرسش خبرنگاران از علت حضور در پارک و وضعیت کرونایی پاسخ‌های بیشتر و بهتر از اینکه از خانه ماندن خسته شدیم، ما کرونا نمی‌گیریم، واکسن زده‌ایم، قبلاً گرفته‌ایم، به شما ربطی ندارد، کرونا یک دروغ سیاسی است و چه و چه ندارند.

حالا البته جدا از بحث مسافران و خانواده‌های همدان داستان مغازه‌داران، صاحبان رستوران، اغذیه‌فروشی، آبمیوه، بستنی و جگرکی همجوار با این فضاهای سبز و مراکز گردشگری (اعم از پارک مردم، میدان باباطاهر و بوعلی و...) هم که با ظرفیت تمام مشغول کار هستند نیز به‌نوبه خود تأمل‌برانگیز است و تعجب‌آور.

این جماعت نیز با پیدا شدن سر و کله همین مسافران و خانواده‌هایی که برای تفرج شبانه راهی پارک و بوستان‌ها شده‌اند نیز با مغتنم شمردن وقت و صدالبته استحصال سود بیشتر و در راستای جبران کم‌کاری دو سال اخیر با یک خیز بلند بدون توجه به هیچ بایدونباید بهداشتی و صدالبته فقدان نظارت و برخورد با سرو و عرضه انواع و اقسام غذا، خوراکی‌ها، نوشیدنی سرد و گرم، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، ساندویچ، ذرت مکزیکی و... در حال سورچرانی در این دریای مملو از ویروس و بیماری هستند.

اینکه ظاهراً در تصور این صاحبان صنوف نیز شرایط کاملاً عادی شده و نه‌فقط آن‌ها می‌توانند بدون هیچ‌گونه مشکلی به کار و کسب خود برگردند بلکه در راستای جبران زیان‌های سال قبل کار را بیشتر و از گذشته وسعت دهند، غافل از اینکه ادامه این شرایط بی‌منطق و نظم نتیجه‌ای جز خیزش دوباره بیماری و اجبار به تعطیلی شهر و اعمال محدودیت‌های تردد و متعاقباً افزایش مرگ‌ومیر و بستری بیماری ندارد یعنی همان روند و روالی که از چند روز قبل با افزایش تعداد شهرهای قرمز، تعطیلی بازار تهران، افزایش تعداد مرگ‌ومیرها و... در حال خودنمایی است صرفاً به دلیل اینکه برخی فراموش می‌کنند هنوز کرونا هست و حتی زدن چند میلیون واکسن نتوانسته مارا به آن حد از ایمنی برساند که به زندگی عادی برگردیم.

لطفاً مسئولان زنگ هشدار و نظارت را بزنند...!

بیایید شرایط شهر را یک‌بار دیگر باهم مرور کنیم تا همه بدانیم در چه شرایط و چه نقطه بی‌بازگشتی قرار گرفته‌ایم

-بازارها مراکز خرید و شلوغ و رعایت فاصله اجتماعی ممکن نیست

-مسافران زیادی (به‌خصوص از مناطق جنوبی و شرقی کشور) وارد همدان شده در پارک‌ها اتراق کرده‌اند.

-محدودیت خاصی در تردد و مسافرت وجود ندارد و روزبه‌روز بر تعداد مسافران و پلاک‌های غریبه در شهر همدان نیز افزوده می‌شود.

-بسیاری از مراکز عرضه غذا و نوشیدنی اعم از رستوران‌ها قهوه‌خانه‌ها و... با ظرفیت کامل در حال پذیرش مشتری هستند.

-بسیاری از خانه سوئیت‌ها دوباره به همان نقطه اوج فعالیت سه سال قبل پذیرش مسافر برگشته‌اند.

-الزام به رعایت پروتکل‌ها و اقدامات بهداشتی توسط شهروندان و ساکنان کاملاً تنزل یافته و حتی بسیاری از مردم به عادی انگاری مبتلا شده‌اند.

-هنوز داستان واکسیناسیون و ایمن‌سازی جمعی در ابتدای راه بوده و تضمین بر سرعت‌گیری آن در کوتاه‌مدت نیست.

-نظام درمانی و پزشکی استان در پی دو سال درگیری و مبارزه سخت و نفس‌گیر با این بیماری بسیار خسته و فرسوده و ضعیف شده است.

-ظاهراً از ابتدای مهر مدارس و دانشگاه‌ها نیز به‌صورت حضوری دوباره بازخواهند شد.

و بدتر از همه موج پنجم بیماری این بار با عنوان کرونای دلتای هندی سربلند کرده و در حال شیوع است ویروسی که به‌مراتب از قدرت سرایت و ابتلای بالا‌تری برخوردار بوده و به گفته کارشناسان ظرف کمتر از دو روز بدن را درگیر می‌کند بنابراین با اذعان به موارد پیش‌گفته آیا وقت آن نرسیده تا مدیران و مسئولان تصمیم‌گیران و متولیان نظام سلامت استان با نواختن زنگ هشدار و قبل از آنکه کار از دست خارج شود فکری به حال شهر و شهروندان همدانی کنند؟

قدر مسلم فهوای این کلام قبض و بسط و بگیروببند و پایین کشیدن کرکره‌ها و بستن راه‌های ورودی و به‌صورت مطلق و راه انداختن یک منع تردد حکومت ‌نظامی‌وار نیست زیرا به‌هرحال زندگی باید جریان عادی خود را داشته و مردم به امورات اصلی و روزمره خود برسند اما... داستان اینجاست که وقتی می‌توان با برخی اقدامات و اعمال محدودیت‌های خاص زمینه را برای جلوگیری از شیوع همه‌گیری مجدد و اوج‌گیری دوباره بیماری فراهم کرد پس چرا دست روی دست گذاشته‌ایم.

در واقع تصمیمات امروز ما منتج به برآیندها و فردایی خواهد شد که خیلی از ما دور نیست بنابراین از هم‌اکنون این سؤال اذهان بسیاری از مردم را به خود مشغول داشته که تصمیم امروز مدیران و مسئولان شهر همدان در قبال احتمال اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا چیست و قرار است چه چیزی را فدای دیگری کنند سلامت جامعه را فدای گردشگری و سورچرانی صنفی و پارک‌نشینی غیرمنطقی یا یک حرکت کوتاه‌مدت جدی برای ایمن‌سازی نسبی و طولانی‌مدت...! که شاید ابتدایی‌ترین قدم در این خصوص توجه به موضوع مسافران غیربومی و رفتارهای غیرمسئولانه برخی از ایشان و متعاقباً شهروندان و فعالیت بدون حدومرز برخی صنوف مستعد شیوع ویروس است.

شناسه خبر 43071