شناسه خبر:43172
1400/4/19 08:53:45

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار لرستان گفت: سد بختیاری متعلق به این استان بوده و تمامی پیگیری‌های آن طی سال‌های اخیر توسط لرستان انجام شده است.

سیدموسی خادمی افزود: تمامی پیگیری‌های سد بختیاری توسط لرستان انجام شده و طراحی، ساختار کار و مسیر دسترسی به محل پروژه و مخزن سد در استان است.

وی تصریح کرد: در آخرین اقدامی که با پیگیری استانداری لرستان در سال گذشته توسط شورای اقتصاد انجام شد، فاینانس و تأمین مالی خارجی این پروژه توسط کشور چین بوده که نهایی و برای تحقق امر پیگیری‌های جدی از طریق معاون اول ریاست‌جمهور و سازمان برنامه‌وبودجه توسط استانداری انجام شده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: تاکنون نیز بخش مهمی از موانع اجرایی طرح رفع شده، اما به‌دلیل تحریم‌های بانکی این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: مجری این طرح شرکت آب نیرو است که مسئولیت و تخصص آن اجرای این‌گونه سدها بوده و دسترسی سد هم از طریق استان لرستان امکان‌پذیر است.

خادمی اضافه کرد: حالا ممکن است نامه‌ای توسط نماینده‌ای نوشته شود و بگویند جهت بررسی و پیگیری، اما هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاده و نخواهد افتاد و به‌طور قطع اجرای این طرح از طریق لرستان خواهد بود و به‌ویژه در دوران اجرا، حتماً عناصر اجرایی و دسترسی به سد از طریق این استان انجام می‌پذیرد.

هفته جاری در فضای مجازی لرستان نامه‌ای از طرف رئیس حوزه آبریز کارون بزرگ با پیوست نامه نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با عنوان انتقال طرح سد و نیروگاه «بختیاری» (به‌عنوان بلندترین سد بتنی جهان) به سازمان آب و برق خوزستان منتشر شده و این امر واکنش افکار عمومی استان را به دنبال داشته است.

ساختگاه سد و نیروگاه بختیاری در بخش سفلای رودخانه بختیاری در استان لرستان و در بخش جنوب غربی ایران در دامنه‌های جنوب غربی کوه‌های زاگرس و شمال غرب ایستگاه تنگ پنج (هشتمین ایستگاه حد فاصل اندیمشک- دور در مسیر راه‌آهن تهران-جنوب) روی رودخانه بختیاری واقع‌ شده است.

ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم حدود 50 کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه‌های سزار- بختیاری قرار گرفته است، رودخانه بختیاری یکی از دو سرشاخه اصلی رودخانه دز است که از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد، در نزدیکی ایستگاه تنگ پنج به رودخانه سزار می‌پیوندد و رود دز را تشکیل می‌دهد.

افزایش یک‌هزار و 500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور در زمان‌های اوج مصرف، تولید سه هزار گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال، جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و درنتیجه افزایش عمر مفید بهره‌برداری از سد و نیروگاه دز، افزایش حجم آب قابل تنظیم در حوزه رودخانه دز و امکان مدیریت بهینه منابع آب به‌منظور افزایش سطح زیر کشت اراضی پایین‌دست و کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی، از اهداف مهم اجرای این پروژه است. 

 

شناسه خبر 43172