شناسه خبر:43233
1400/4/20 09:57:08

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان گفت: از ابتدا تا 12 تیر سال جاری تاکنون تعداد 96 حریق در جنگل‌ها و مراتع استان به وقوع پیوسته است.

سعدی نقشبندی اظهار کرد: مریوان با 43 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان که 45 درصد آتش‌سوزی‌های استان را داراست بیشترین آتش‌سوزی‌های استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این مدت 17 مورد آتش‌سوزی در بانه، 43 مورد در مریوان، 12 مورد در سروآباد، هشت مورد در کامیاران، 9 مورد در سقز، چهار مورد در قروه، دو مورد در سنندج و یک مورد در بیجار به وقوع پیوسته است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان علل آتش‌سوزی در جنگل‌ها را متعدد دانست و اظهار کرد: عواملی مانند انسانی، اقلیمی و کمبود بارش، توپوگرافی، بیولوژیکی و پوشش گیاهی در بروز آتش‌سوزی دخیل است.

نقشبندی علل 95 درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و منابع طبیعی را مربوط به عوامل انسانی دانست و یادآور شد: برخی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها به دلیل سهل‌انگاری اتفاق می‌افتد، در این راستا مردم نقش مهمی در پیشگیری و حفاظت از منابع طبیعی به عهده دارند.

وی در ادامه یکی دیگر از علل تکرار آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را ناشی از کوتاهی برخی مدیران دانست و بر نقش تأثیرگذار مدیران در حفاظت و حراست از جنگل‌ها تأکید کرد.

وی بر نقش و مشارکت‌های مردمی در حفظ و صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی تأکید کرد و از شهروندان خواست در صورت هرگونه تخریب اراضی، قطع درختان و آت‌ سوزی در جنگل‌ها و مراتع با شماره تلفن 1504 یا سامانه 139 تماس بگیرند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان اطلاع‌رسانی در زمینه فرهنگ حفاظت و صیانت از منابع طبیعی از سوی رسانه‌های جمعی مهم ارزیابی کرد و گفت: آگاهی‌بخشی به مردم در راستای حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و پوشش گیاهی به کاهش خسارت‌ها و آسیب‌ها به منابع طبیعی کمک می‌کند.

به گزارش فارس، جنگل‌های استان کردستان بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد که بیشتر آن در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و پس از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارد.

بیش از 374 هزار هکتار از مساحت استان را جنگل تشکیل داده است.

14 میلیون هکتار مراتع در ایران وجود دارد که بیش از 80 درصد عرصه‌های منابع طبیعی کشور را تشکیل می‌دهد.

شناسه خبر 43233