شناسه خبر:43625
1400/5/2 11:19:46

تحلیل‌گران رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کردند اقدامات بنیامین نتانیاهو علیه برنامه هسته‌ای ایران نتایج معکوسی در پی داشته است.

تحلیل‌گران روزانه معاریو در دو یادداشت جداگانه که طی چند روز گذشته منتشر شد به نقد عملکرد نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن را شکست خورده توصیف کردند.

"یتسحاق بن نیر" تحلیل‌گر این روزنامه عبری زبان در یادداشتی تحت عنوان "به رغم اقدام نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای.. چرا ما به چنین شرایطی رسیدیم؟" نوشت. شاید بتوان همچنان همان تکه کلام پیش پا افتاده را بار دیگر مورد استفاده قرار داد و گفت: نگاه ما به مسایل از اینجا با نگاه آنها به آن از سوی دیگر متفاوت است.

او در این زمینه نوشت: بنیامین نتانیاهو کارهای زیادی کرد تا خود و عملکردش را به افکار عمومی نشان دهد از دور زدن بنی گانتس گرفته تا خرید 30 میلیون دز واکسن کرونا از شرکت فایزر. او همه کار کرد، او با رفتارهای خود و تهدید به اقدام نظامی علیه ایران هم «جو بایدن» را تا مرز جنون کشاند تا از این طریق بر دادستان پرونده هایش غلبه کرده و بالفور (مقر اقامت نخست وزیری اسرائیل) را ترک نکند. اما اگر او تمامی این کارها را کرد، چرا ما به این وضعیت دچار شده‌ایم.

به اعتراف این تحلیل‌گر با وجود تمامی اقدامات نتانیاهو امروز دولت ایران از لحاظ فن‌آوری هسته‌ای پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت قوی‌تر و به تبع آن برای اسرائیل خطرناک‌تر شده است.

الون بن دیوید دیگر تحلیل‌گر اسرائیلی هم چند روز قبل در همین روزنامه با اشاره به عملکرد ادعایی نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران نوشته بود: برنامه هسته‌ای ایران در زمان ورود بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست وزیری اسرائیلی در 12 سال پیش و شرایط و نقطه‌ای که امروز به آن رسیده را بسنجید تا بدانید نتانیاهو در 12 سال چه می‌کرده است؟

او که به یادداشت نتانیاهو علیه نفتالی بنت نخست وزیر فعلی اسرائیل پاسخ می‌داد، اعتراف کرد، به رغم تمامی اقدامات (ادعایی) اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در بعد هسته‌ای به پیشرفته‌های زیادی رسیده است.

او در این رابطه نوشت: در سال 2009 زمانی که ایهود المرت نخست وزیری را به بنیامین نتانیاهو تسلیم کرد، ایران به طور بالفعل برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده بود، اما این برنامه در شرایط اولیه آن قرار داشت، ایران حدود یک هزار سانتریفیوژ از نوع تقریبا کم سرعت در اختیار داشت که اورانیوم را در سطوح بسیار پایینی غنی سازی می‌کردند.

این تحلیل‌گر در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات ادعایی اسرائیل در دوره المرت و بعد از آن یعنی در دوره نتانیاهو اعتراف کرد در دوره ترامپ با وجود تمامی اقداماتش حاضر نشد به ایرانی‌ها حمله کند تا آن که ایران سال 2018 به رغم تمام تحریم‌های اعمال شده، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و سانتریفیوژهای پیشرفته تر خود را وارد مدار کرد تا 3 تن مواد غنی شده تا سطح 60 درصد را تولید و ذخیره سازی کند.

تحلیل‌گر این رسانه عبری زبان که تحلیل‌گر نظامی شبکه 13 تلویزیون اسرائیل هم هست با اعتراف ضمنی به اقدامات تخریبی و نقش اسرائیل در ترور شهید فخری زاده تاکید می‌کند، هرگز گزینه نظامی علیه ایران یک گزینه خوب برای اسرائیل نبوده است، زیرا گرچه خواهد توانست زیان‌‌هایی را به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد آورد (و البته منجر به وقوع جنگ سخت ‌شود) اما این تهاجم هرگز نخواهد توانست برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها را متوقف کند.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 43625