شناسه خبر:43678
1400/5/3 09:16:24

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت امور بهداشتی همدان با بیان اینکه عادی‌انگاری کرونا به نفع مردم نیست، گفت: درگیری بیشتر کودکان به کرونا دلتا می‌تواند به‌خاطر عدم استفاده از ماسک باشد و اینکه سرایت‌پذیری کرونا دلتا در کودکان بیشتر است را تأیید نمی‌کنیم‌.

محمد خزایی با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان، اظهار کرد: متأسفانه همدان نیز مانند بقیه استان‌ها درگیر موج پنجم کوید 19 شده و چند شهرستان وضعیت قرمز دارند.

وی با بیان اینکه امیدوارم مردم پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا موج پنجم روند موج‌های قبلی را نداشته باشد، افزود: حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در کاهش این بیماری بسیار مؤثر است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان آنکه این کرونا همان کرونای یک‌ونیم سال اخیر است و می‌طلبد پروتکل‌های بهداشتی همچنان رعایت شود، گفت: کسانی هم که واکسن دریافت می‌کنند، بعد از مدتی ایمنی لازم را به‌دست می‌آورند و به همین خاطر لازم است همه افراد پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه محیط را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه تقریباً گونه غالب بیماری کرونا در موج جدید نوع دلتا بوده و در آزمایشگاه تخصصی کوید 19 استان این گونه جدید بیماری شناسایی شده است، افزود: طبق پروتکل‌های جهانی، از طریق نمونه‌برداری تشخیص داده شده که درحال حاضر گونه غالب کرونا، دلتا است و بیشتر موارد ابتلا نیز همین نوع خواهد بود.

خزایی با بیان اینکه نوع جدید بیماری کرونا سرایت‌پذیری بالاتری دارد و این نشان‌دهنده رعایت بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است، ابراز کرد: اینکه گفته می‌شود سرایت‌پذیری کرونا دلتا در کودکان بیشتر است و یا بیمارستان‌ها پُر از کودکان مبتلا است را تأیید نمی‌کنیم، اما ازلحاظ علمی سرایت‌پذیری بالایی دارد.

وی با بیان آنکه تاکنون به این نتیجه نرسیدیم که گروه سنی خاصی بیشتر به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند و همان نرخ و وضعیت کوید قبل که ویروس معمولی بود وجود دارد، گفت: کوید یک روند انتقال در گروه‌های سنی مختلف دارد که کودکان را هم می‌تواند شامل شود، اما اینکه کودکان را بیشتر درگیر کند، مستندی ندارد.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه خانواده‌ها به اماکن عمومی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها و غیره مراجعه می‌کنند و خودشان ماسک دارند اما کودکان به‌خاطر اینکه سایزبندی ماسک وجود ندارد و برای بزرگ‌سالان طراحی می‌شود گاهی بدون ماسک و گاهی هم با ماسک بزرگ وارد می‌شوند و این باعث ابتلا است، عنوان کرد: چون سرایت‌پذیری کرونا دلتا بیشتر است، کودکان هم از ماسک استفاده نمی‌کنند، درنتیجه آن‌ها در معرض قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ویروس دلتا هدفمند به سمت کودکان نمی‌رود بلکه کودکان بیشتر در معرض سرایت هستند، افزود: به همین خاطر تا جایی که امکان دارد خانواده‌ها فرزندان را همراه خود به امکان بسته و عمومی که تهویه‌ای مناست ندارد و حتی در فضاهای باز که فاصله‌ها رعایت نمی‌شود و یا کم است، نبرند.

خزایی با بیان اینکه استفاده از ماسک مناسب 60 تا 90 درصد مانع انتقال بیماری می‌شود و طبیعی است مانند واکسن عمل می‌کند، ابراز کرد: وقتی پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که موج ایجاد نشود و روند افزایش نیابد و متأسفانه حالت عادی‌انگاری در جامعه وجود دارد که به نفعمان نیست.

شناسه خبر 43678