شناسه خبر:43719
1400/5/3 11:18:01

سپهرغرب، گروه سلامت: سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در ارتباط با تامین نیاز استان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی در پاندمی کرونا، توضیحاتی ارائه داد.

بشیر حاجی‌بیگی، گفت: شبکه ملی خون‌رسانی در همه‌گیری کرونا در کشور، توجه ویژه‌تری به تامین خون سالم و کافی استان‌هایی که مصرف خون بالاتری دارند، داشته است.

وی افزود: شبکه ملی خون‌رسانی که ذخایر خون در کشور را پایش می‌کند در تلاش است تا خون مازاد بر مصرف استان‌هایی که مصرف خون بالایی ندارند و می‌توانند نیاز خود را برطرف کنند را به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند ارسال کند و با توزیع متناسب با مصرف خون خدمات به هنگام‌تری را به بیماران نیازمند به خون ارائه دهد.

حاجی بیگی ادامه داد: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.

وی افزود: در استان‌های جنوبی بیماری تالاسمی ماژور شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از 10 روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان‌ها ضروری است.

حاجی بیگی گفت: در روزهایی که کشور با اوج شیوع کرونا مواجه است به دلیل وضع قوانین محدودیت عبور و مرور از آمار مراجعه کنندگان به مراکز انتقال خون کاسته شده و در این شرایط شبکه ملی خون‌رسانی نقش مهمی را در تامین ذخایر خون استان‌های تالاسمی‌خیز همچون سیستان و بلوچستان دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: از آغاز پاندمی کووید 19 تا کنون 23 استان کشور در مجموع 63 هزار و 428 واحد خون را طی یک هزار و 47 محموله بسته‌بندی شده به استان سیستان و بلوچستان ارسال کرده‌اند.

وی افزود: این تعداد محموله خون با استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل زمینی، هوایی و ریلی ارسال شده است.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه از این تعداد واحد خون ارسالی 49 هزار و 536 واحد گلبول قرمز فشرده خون بوده افزود: در این مدت 13 هزار و 902 واحد گلبول قرمز کم لکوسیت که همه آن به مصرف بیماران تالاسمی استان رسیده به سیستان و بلوچستان ارسال شده است.

وی افزود: در همه گیری کرونا سمنان با 13 هزار و 135 واحد خون، خراسان جنوبی با 10 هزار و 84 واحد خون و تهران با 10 هزار و 41 واحد خون سه استانی بوده‌اند که بیشترین تعداد واحد خون را به سیستان و بلوچستان ارسال کرده‌اند.

به گفته حاجی بیگی، استان‌های خراسان شمالی با 6 هزار و 840 واحد خون ارسالی، یزد با چهار هزار و 735 واحد خون ارسالی، اصفهان با سه هزار و 606 واحد خون ارسالی، زنجان با دو هزار و 875 واحد خون ارسالی، کردستان با دو هزار و 31 واحد خون ارسالی، کرمان با یک هزار و 810 واحد خون ارسالی و آذربایجان شرقی با یک هزار و 209 واحد خون ارسالی به ترتیب استان‌های رتبه چهارم تا دهم بیشترین تعداد واحد خون ارسالی به استان سیستان و بلوچستان هستند.

وی همچنین همدلی 23 استان کشور برای بخشش دوباره حیات به هموطنان نیازمند به خون در استان سیستان و بلوچستان را نماد یک وفاق ملی و نوع دوستی مثال‌زدنی دانست.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، استان‌های مرکزی، لرستان، بوشهر، همدان، اردبیل، گلستان، گیلان، ایلام، کرمانشاه، مازندران و آذربایجان غربی را به ترتیب دیگر استان‌هایی اعلام کرد که با ارسال خون به سیستان و بلوچستان در قالب شبکه ملی خون‌رسانی به افزایش ذخایر خون این استان کمک کرده‌اند.

حاجی بیگی افزود: سازمان انتقال خون ایران به دور از هرگونه حواشی از آغاز تاسیس تاکنون در راستای مسئولیت و وظیفه ذاتی خود توجه ویژه‌ای به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند داشته و خون مورد نیاز بیماران را حتی در سخت‌ترین روزهای تاریخ معاصر ایران همچون 8 سال دفاع مقدس یا پاندمی کرونا تامین کرده است.

وی بر اهمیت حضور مستمر اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون سراسر کشور نیز تاکید کرد و گفت: آمار اعلام شده نشان می‌دهد که خون سرمایه‌ای ملی و مهم‌ترین محل نگهداری آن در رگ‌های اهداکنندگان است و اهدای خون در هر کجای ایران ارزشمند و نجات‌بخش جان هموطنان خواهد بود.

شناسه خبر 43719