شناسه خبر:44320
1400/5/18 10:36:01

سپهرغرب، گروه خبر: طرح سرشاخه‌زنی درختان گردو طرحی است برای بهره‌وری بیشتر و افزایش کیفیت محصول اجرا می‌شود که تاکنون 20 هزار اصل درخت در بانه سرشاخه‌زنی شده است.

شرایط توپوگرافی بانه برای احداث باغات به‌ویژه باغات گردو و انگور بسیار مساعد است این شرایط زمینه را برای توسعه باغات در بانه فراهم کرده و بسیاری از این باغات در سال‌های گذشته احداث شده که ارقام بی‌کیفیت و با بازده کم استفاده شده بر همین اساس و بنابر ضرورت طرح سرشاخه‌زنی باغات گردو با ارقام پربازده اجرایی شد.

طرح سرشاخه زنی درختان روشی است برای بهره‌وری، افزایش و یکنواختی محصول که از سال گذشته در شهرستان بانه با همکاری باغداران و جهاد کشاورزی شهرستان بانه آغاز شده و تاکنون 20 هزار اصل درخت گردو سرشاخه زنی شده است.

برای اجرای طرح سرشاخه‌زنی باغات گردو در شهرستان بانه تاکنون دو میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و احیای حوزه دریاچه هزینه شده است.

یکی از باغداران روستای بیاندره بخش ننور گفت: از 10 سال گذشته درختان این باغ را کاشتیم و تا قبل از سرشاخه‌زنی محصول و درآمدی نداشت.

عبدالله رضایی افزود: 500 اصله درخت گردو در باغم دارم که از سال گذشته عملیات سرشاخه‌زنی را آغاز کردم که امیداوام با انجام پیوند گردو بتوانم در سال‌های آینده محصول پرباری برداشت کنم.

وی با بیان اینکه سرشاخه‌زنی درختان گردو را با رقم حاجی رحمان پیوند دادم اظهار کرد: با توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی و پربار شدن محصول باغات دیگر برای اجرای عملیات سرشاخه‌زنی رغبت پیدا کردم و از سال گذشته این طرح را آغاز کردم.

شناسایی یک هزار و 500 اصله درخت گردو

مجری طرح سرشاخه کاری درختان گردو در بانه گفت: با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی بانه یک هزار و 500 اصله درخت گردو از ارقام بذری چندین ساله مکان‌یابی و شناسایی شد که از لحاظ کیفیت و عملکرد در جایگاه مناسبی نبودند.

محمد محمدی افزود: تغییر تاج این درختان از ژنتیک‌های برتر شهرستان و ارقام دیربرگ خارجی انجام شده و در مکان‌هایی که سرمای دیررس بهار دارد از ارقام دیر برگ خارجی رقم و در مکان‌های دیگر از ژنتیک‌های برتر برای تغییر ژنتیک درختان بهره گیری شد.

وی اظهار کرد: تغییر تاج این درختان علاوه بر افزایش کیفیت و راندمان باغات سبب کوچک‌تر شدن تاج درختان، کاهش مصرف آب و یکنواختی محصولات در باغات شده است.

مجری طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در بانه با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران اضافه کرد: بیش از 70 درصد این طرح توسط باغداران انجام می‌شود و هر کدام از باغداران تبدیل به یک پیوند کار ماهر شده که علاوه بر کار پیوند یک باغ مادری تجاری نیز دارند.

محمدی اظهار کرد: برای پیوند درختان گردو از پیوندک درختانی که سال قبل پیوند شده برداشت شده و نیازی به پیوندک از باغات دیگر ندارند و باغ تجاری مادری تبدیل شده است.

  استقبال باغداران از اجرای طرح سرشاخه‌کاری

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی بانه نیز گفت: اجرای طرح سرشاخه‌کاری و اصلاح باغات گردو با استقبال باغداران بانه مواجه شده و باعث افزایش تولید و افزایش عملکرد درختان گردو شده است.

نادر فرج‌زاده افزود: مهم‌ترین مزایای این طرح افزایش کیفیت محصول، افزایش تولید، افزایش درآمد باغداران و استفاده بهینه از منابع آب و خاک شده است.

وی اظهار کرد: اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو بعد از دو سال تاج‌برداری بر تولید و کیفیت محصول تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش سه برابری محصول می‌شود.

  20 هزار درخت گردو سرشاخه‌کاری شد

رئیس جهاد کشاورزی بانه گفت: در این شهرستان 800 هکتار باغ گردو وجود دارد که یکی از مشکلات باغداران استفاده ای نهاده‌های نامرغوب و کم‌بازده بوده که مدیریت جهاد کشاورزی بانه در دو سال اخیر با استفاده از اعتبارات استانی و احیای حوزه دریاچه ارومیه پروژه سرشاخه‌کاری و پیوند درختان گردوبا ارقام پرمحصول را آغاز کرد.

کریم شریفی با اشاره به استفاده باغداران از ارقام بی‌کیفیت گردو در گذشته افزود: با مشارکت و همکاری باغداران 20 هزار اصل درخت گردو قدیمی سرشاخه کاری و اصلاح شده که علاوه بر ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمد باعث عملکرد بهتر و افزایش کیفیت محصول شده است.

وی اظهار کرد: ارقام قدیمی گردو باغات بانه به سرما حساس بود که با روش سرشاخه‌زنی و اصلاح درختان گردو به ارقام دیر برگ و مقاوم به سرما تبدیل شده و خسارت ناشی از سرمای دیرهنگام بهاری را کاهش می‌دهند.

شریفی با بیان اینکه برای اجرای این طرح تاکنون دو میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و احیای دریاچه ارومیه هزینه شده ادامه داد: برای سرشاخه‌زنی هر درخت 10 میلیون ریال هزینه می‌شود.

وی گفت: قبل از سرشاخه‌زنی درختان گردو به طور متوسط در هر هکتار دو تن محصول برداشت می‌شد که با اجرای این طرح به طور متوسط در هر هکتار هفت تن گردو برداشت می‌شود.

شهرستان مرزی بانه در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

شناسه خبر 44320