شناسه خبر:44821
1400/6/2 09:42:34
یک عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان مطرح کرد:

شناسایی 24 گونه آفت در حوزه رویشی زاگرس

سپهرغرب، گروه خبر: یک عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: حدود 24 گونه آفت و بیماری طی عملیات پایش در ایستگاه‌های جمع‌آوری نمونه در حوزه رویشی زاگرس شناسایی و معرفی شده است.

مجید توکلی اظهار کرد: تقریباً 13 استان در منطقه رویشی زاگرس قرار دارد.

وی ادامه داد: براساس آخرین گزارشات در ایران، یک‌هزار و 250 گونه حشره و تعداد معدودی از جانوران درختان و درختچه‌های جنگلی و درختان غیر مثمر داریم، همچنین حدود 260 حشره معرفی‌شده از بلوط تغذیه می‌کنند.

توکلی با اشاره به اینکه پروانه‌ها غنی‌ترین راسته از حشرات تغذیه‌کننده از بلوط هستند، عنوان کرد: در حوزه جنگل و مرتع بیش‌ از 600 آفت و بیماری این عرصه‌ها را تهدید می‌کند که 50 آفت مهم و کلیدی است که با مدیریت علمی باید برای مبارزه با آن‌ها برنامه داشته باشیم، آفتی مانند جوانه‌خوار در تمام جنگل‌های بلوط کشور گسترش دارد.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: بیماری زغالی که در سال 1388 در کشور شایع شد و مبحث آفات و بیماری‌ها در عرصه‌های طبیعی، موضوعی کاملاً تخصصی است و با اکوسیستم‌های زراعی و باغی کاملاً متفاوت است.

وی افزود: یکی‌ از مهم‌ترین علت‌های طغیان آفات کلیدی در عرصه‌های طبیعی، مانند طغیان آفت ابریشم، دخالت‌های غیر علمی و اصولی انسان در طبیعت است؛ چراکه انسان جزئی از اکوسیستم بوده و اثرگذارترین عامل تغییر و تحول در آن محسوب می‌شود.

توکلی با اشاره به اینکه در بریتانیا 423 گونه حشره معرفی شده که از بلوط تغذیه می‌کنند، عنوان کرد: در مجارستان نیز 658 حشره شناسایی شده است.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: گرم شدن هوا، افزایش گازهای گلخانه‌ای و دما، کاهش رطوبت، کاهش پراکندگی بارندگی‌ها، سرعت وزش باد و غیره، باعث تغییر اقلیم شده که ثابت شده به‌نوعی در افزایش روند جمعیت آفات و برخی قارچ‌ها مؤثر است.

وی تصریح کرد: ما در حوزه رویشی زاگرس 46 ایستگاه جمع‌آوری نمونه داریم که از این تعداد چهار ایستگاه مرتعی و 42 ایستگاه جنگلی است و حدود 24 گونه آفت و بیماری طی عملیات پایش در این ایستگاه‌ها شناسایی و معرفی شده است.

توکلی تأکید کرد: هدف ما رصد آفات نوظهور یا بازپدید است که این کار به‌صورت دائمی انجام می‌شود.

شناسه خبر 44821