شناسه خبر:45001
1400/6/6 10:23:36

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: خشک‌سالی در یک سال اخیر سبب شد تا بخش‌های کشاورزی هشت هزار و 500 میلیارد ریال خسارت‌ ببینند.

محمدعلی اقدسی گفت: خشک‌سالی در یک سال اخیر سبب شد تا بخش‌های کشاورزی هشت هزار و 500 میلیارد ریال خسارت‌ ببینند.

وی افزود: در زیربخش حفظ نباتات 25 میلیارد ریال به 50 هزار مزرعه خسارت وارد شد؛ همچنین 20 هزار کلنی زنبور عسل به میزان چهار و نیم میلیارد ریال خسارت ناشی از خشک‌سالی را متحمل شدند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: برای جبران خسارت زنبورداران دو و نیم میلیارد ریال کمک بلاعوض و دو میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته شده است همچنین در راستای کاهش خسارت‌ها در حوزه نباتات اقدامات پیشگیرانه‌ای چون مبارزه با آفت سِن مادر در سطح چهار هزار و 500 هکتار، تأمین و تهیه سموم مورد نیاز دفع آفات و آگاه‌سازی کشاورزان انجام گرفت.

اقدسی ادامه داد: به علت خشک‌سالی امسال با کاهش تولید شدید علوفه مواجه شدیم؛ برای افزایش منابع آبی، توسعه عملیات‌های آبخیزداری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی تصریح کرد: این خشک‌سالی‌ها در سال زراعی جاری 1399 - 1400 به زیربخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات، زنبورعسل و حفظ نباتات بوده است.

وی افزود: 70 تا 100 درصد مزارع دیم گندم، بیش از 20 درصد مزارع گندم آبی و کلزا خسارت دیدند و هشت میلیارد تومان در مجموع خسارت به بخش‌های زراعی جهاد کشاورزی ناشی از خشک‌سالی در بخش‌های گندم، جو، کلزا، حبوبات، گلرنگ وعلوفه به استان وارد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه بیش از 93 درصد باغات تحت پوشش بیمه قرار دارند گفت: چهار هزار و 300 هکتار از اراضی باغی استان به زیر کشت محصول رفت که به علت خشک‌سالی چهار هزار و 611 تن به محصولات باغی استان با ارزش ریالی 230 میلیارد ریال خسارت وارد شد.

اقدسی در خصوص جبران خسارت‌های وارده به بخش شیلات افزود: خشک‌سالی‌ها 430 میلیارد ریال خسارت به مزارع ماهیان سردآبی و گرم آبی به میزان یک هزار و 500 تن وارد کرد که البته برای کاهش مقدار خسارت‌ها اقدامات پیشگیرانه‌ای چون مکانیزاسیون مزارع، استفاده از سیستم‌های هواده، استفاده از سیستم آب برگشتی، مدیریت بهداشت و تغذیه انجام گرفته و 110 میلیارد ریال از محل پرداخت تسهیلات و 15 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دام 62 میلیارد ریال خسارت به 183 واحد پرورش دام وارد شد که برای جبران خسارت این حوزه 30 میلیارد ریال به‌صورت بلاعوض و 32 میلیارد ریال هم تسهیلات کم‌بهره پرداخت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: 90 واحد پرورش طیور به میزان 70 میلیارد ریال خسارت دیده‌اند و برای جبران این خسارت‌های وارده در مجموع 70 میلیارد ریال کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به نسبت مساوی 35 میلیارد ریالی برای مرغداران خسارت دیده در نظر گرفته شده است.

شناسه خبر 45001