شناسه خبر:45244
1400/6/10 10:09:38
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد:

افزایش ظرفیت فرآوری تولیدات کشاورزی استان به 1.2 میلیون تن

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تا پایان هفته دولت 91 پروژه با سرمایه‌گذاری 112 میلیارد تومان در 10 شهرستان استان افتتاح می‌شود که موجب ایجاد اشتغال برای 103 نفر و‌همچنین تثبیت شغل برای 131 نفر می‌شود.

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه ایجاد امنیت غذایی از مهم‌ترین وظایف سازمان جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: محور توسعه در استان کردستان بخش کشاورزی است.

وی افزود: در طرح امنیت غذایی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند در زنجیره ارزش نقش اساسی ایفا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در حال حاضر کشاورزی قراردادی که در طرح امنیت غذایی نقش بسزایی دارد توسط همین تشکل‌ها اداره می‌شود که چنین کارهایی ما را در پیشبرد اهداف یاری می‌کند.

سپری با اشاره به اینکه ما در شرایط طبیعی سالانه سه میلیون تن تولید محصولات در استان داریم، یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان کردستان به یک میلیون و 220 هزار تن در سال رسیده است.

وی ادامه داد: در عین حال ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات که شامل سیلو، سردخانه و انبارهای فنی است بیشتر از 750 هزار تن است که با این اوصاف در مجموع برای دو میلیون تن از این محصولات در استان کردستان برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و کمترین میزان ضایعات را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با عنوان اینکه کردستان روی ریل توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی قرار گرفته است، افزود: 90 هزار نفر در استان کردستان در سطحی معادل 600 هزار هکتار مشغول به کشت و کار گندم هستند.

سپری گفت: 95.5 درصد مزارع گندم استان به‌صورت دیم است و کردستان بالاترین مزارع سطح زیر کشت گندم دیم را در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی به خشک‌سالی و کم شدن باران در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: گندم کردستان با آب سبز یا همان آب باران پرورش رشد می‌کند این در حالی‌است که سایر استان‌ها برای آبیاری گندم زارها از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: در حال حاضر 22 واحد سیلو با ظرفیت 659 هزارتن و 14 واحد پروانه تاسیس سیلو به ظرفیت 345 هزار تن در استان وجود دارد.

سپری ادامه داد: از این 14 واحد پروانه تأسیس حداقل 110 هزار تن آن بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که یکی پس از دیگری به سیلوهای قابل بهره‌برداری استان اضافه می‌شوند.

وی به پروژه‌های آماده افتتاح در بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت: در هفته دولت 91 پروژه با سرمایه‌گذاری 112 میلیارد تومان در 10 شهرستان استان افتتاح می‌شود که موجب ایجاد اشتغال برای 103 نفر و‌همچنین تثبیت شغل برای 131 نفر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به اجرای برنامه جهش تولید در دیم‌زارهای استان اشاره کرد و گفت: در این طرح و با حمایت ستاد اجرایی حضرت امام سال گذشته 188 هزار هکتار اراضی دیم در استان کردستان وجود داشت که امسال این میزان به 450 هزار هکتار رسیده است.

سپری در پایان اظهار کرد: استان کردستان نقطه عطفی برای کشور است چراکه پروژهای اجرا شده دیم در استان می‌تواند الگوی موفقی برای کشور باشد.

شناسه خبر 45244