شناسه خبر:45401
1400/6/14 09:54:44

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه از پرداخت کامل مطالبات کشاورزان گندم‌کار کرمانشاهی خبر داد و گفت: کرمانشاه با یک پله صعود در رتبه چهارم خرید تضمینی گندم در کشور ایستاد.

ماشاالله ارویسی در جمع اصحاب رسانه از پایان خرید تضمینی گندم در استان خبر داد و اظهار کرد: استان کرمانشاه با دارا بودن بیش از یک‌ میلیون و 400 هزار تُن ظرفیت ذخیره‌سازی استاندارد در دو بخش دولتی و خصوصی یکی از قطب‌های صنعت سیلوسازی و مراکز ذخیره استراتژیک کشور است و این دستاورد مرهون تلاش و همکاری گسترده دولت‌ها با بخش خصوصی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اعلام پایان فصل خرید تضمینی گندم در استان کرمانشاه در ابتدای شهریورماه، افزود: با یاری خداوند متعال و همت کشاورزان گندم‌کار هم‌استانی امسال از نمیه دوم اردیبهشت‌ماه که فصل برداشت گندم آغاز شد، تاکنون بیش از 422 هزار تُن گندم به‌صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری شده است که از این مقدار سهم خرید تضمینی بیش از 372 هزار تُن و سهم خرید توافقی نیز بیش از 50 هزار و 800 تُن بوده است که با وجود کاهش نزولات جوی در فصل زراعی گذشته، استان کرمانشاه با این مقدار خرید تضمینی توانست به جایگاه چهارم خرید تضمینی گندم کشور بعد از استان‌های خوزستان، گلستان و فارس دست پیدا کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه ارزش گندم‌های خریداری‌شده در بخش خرید تضمینی را بیش از یک‌هزار و 884 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال گندم به‌ازای هر کیلوگرم به مبلغ پنج هزار تومان خریداری شد که با تلاش دولت این مبلغ به‌طور کامل تا ابتدای شهریورماه به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی همچنین با اشاره به کیفیت مطلوب گندم‌های خریداری‌شده در سطح استان، اذعان کرد: امسال به‌منظور رفاه حال کشاورزان و با هدف کاهش فاصله مزرعه تا مراکز خرید تضمینی، 61 مرکز خرید تضمینی گندم در سطح استان دایر شد که از این تعداد هفت مرکز خرید تضمینی دولتی، 41 مرکز خرید تضمینی بخش خصوصی (شامل سیلوهای بخش خصوصی و کارخانه‌های آرد‌سازی) و همچنین 13 مرکز مباشرین تعاونی روستایی، درنظر گرفته شد که در هریک از مراکز با استقرار نیروهای عامل تشخیص و ذی‌حساب و ناظرین خرید تضمینی به‌طور کامل بر عملیات خرید تضمینی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی نظارت صورت گرفت.

ارویسی یکی دیگر از مأموریت‌های اصلی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان را خرید تضمینی دانه‌های روغنی ازجمله کلزا و آفتابگردان اعلام و اظهار کرد: امسال خرید دانه روغنی کلزا در استان نیز به دو صورت تضمینی و توافقی صورت گرفت که در بخش تضمینی بیش از یک‌هزار و 38 تُن کلزا به ارزش 10 میلیارد و 780 میلیون تومان از کشاورزان خریداری و 100 درصد مطالبات کلزاکاران نیز توسط بانک عامل پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه یکی دیگر از وظایف این اداره کل را ذخیره‌سازی و توزیع کالاهای اساسی ازجمله برنج و شکر اعلام کرد و گفت‌: در 6 ماهه نخست امسال بیش از 6 هزار و 577 تُن کالای اساسی شامل دو هزار و 560 تُن برنج و چهار هزار و 17 تُن شکر از انبارهای این اداره کل و با هماهنگی ستاد تظیم بازار استان خارج و توسط عوامل توزیع مجاز شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ، تعاونی‌های مصرف کارکنان و غیره بین اقشار مختلف جامعه توزیع شده است.

ارویسی در پایان با ورود به حوزه آرد و نان استان، گفت: بیش از دو هزار و 200 واحد خبازی در استان کرمانشاه وظیفه تأمین نان مورد نیاز هم‌استانی‌ها را بر عهده دارند که از این تعداد یک‌هزار و 582 واحد با پخت یارانه‌ای نوع یک و 618 واحد نیز با پخت یارانه‌ای نوع دو مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسئول افزود: آرد مورد نیاز خبازی‌های استان نیز اکنون توسط 14 کارخانه آردسازی فعال سطح استان تأمین می‌شود که براساس قانون واحدهای خبازی می‌توانند سهمیه آرد خود را از هر یک از این کارخانه‌ها در غالب سامانه فروش آرد استان خریداری کنند.

وی در پایان از هم‌استانی‌ها خواست تا درصورت مشاهده هرگونه مشکل در بحث تعطیلی خودسرانه واحدهای خبازی استان و رعایت نکردن ساعات پخت نان با شماره تلفن 382209020 اداره کل غله و خدمات بازرگانی و 124 بازرسی سازمان صمت تماس حاصل فرمایند.

شناسه خبر 45401