شناسه خبر:45416
1400/6/14 10:27:43
رحیمی‌فر عضو شورای اسلامی شهر همدان:

موافق اجرای پارک 240 هکتاری نبودم

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به پروژه 240 هکتاری پارک اکباتان گفت: از ابتدا با این طرح موافق نبودیم، یقیناً اجرای چنین پروژه‌هایی در بلندمدت ممکن است منجر به آلودگی بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منبع آبی همدان شود؛ چراکه با اجرای آن زیرساخت‌هایی همچون رستوران، غذاخوری و سوئیت‌های اقامتی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علی رحیمی‌فر با جضور در تحریریه سپهرغرب با اشاره به اینکه به اعتقاد بنده باید در هر شرایطی با مردم روراست بود گفت: بنده با احتساب این دوره، سومین دوره است که در شورای اسلامی شهر همدان در خدمت این مردم هستم.

وی با تأکید براینکه در دوره قبلی شورا در لیست نهاد خدمت توانستم دومین رده آرای را کسب کرده و در این دوره نیز در لیست شورای ائتلاف رده سوم را به خود اختصاص داده و به شورای اسلامی شهر همدان راه یافتم اذعان کرد: در این دوره چیزی حدود 13 هزار رأی را کسب کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید براینکه به اعتقاد بنده برای تحقق بهترین‌ها برای مردم باید تلاش کنیم گفت: براین اساس در مباحث مختلف از نظرات کارشناسی و مشورت با نخبگان بهره می‌گیریم.

رحیمی‌فر با اشاره به اینکه اعتقاد بنده برای انتخاب شهردار در ابتدا بر این بوده که اگر به‌دنبال ارتقای مدیریت شهر به میزان چند پله بالاتر هستید باید کسی قوی‌تر پیدا کنیم، اذعان کرد: اما دراین‌بین تبدیل شاخص‌های کبفی مدیریت شهری به شاخص‌های کمی، کار دشواری است.

وی با تأکید براینکه بارها از من سؤال شده چه نمره‌ای به صوفی، شهردار سابق می‌دهید و بنده نمره 16 را برای وی در نظر گرفتم، خاطرنشان کرد: درخصوص انتخاب شهردار بنده اعتقاد داشتم که نباید شتاب‌زده عمل کنیم.

این پیشکسوت شورای اسلامی شهر همدان، افزود: به عقیده من تا انتخاب شهردار جدید صوفی باید به‌عنوان سرپرست همچنان سکاندار شهرداری باشد؛ زیرا همواره تغییر مدیریت هزینه‌ است.

رحیمی‌فر در همین راستا ادامه داد: این اعتقاد من به معنی انتخاب صوفی به عنوان شهردار جدید نبود چراکه بنده قائل به دموکراسی هستم.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اعضای شورا ادامه کار شهردار به‌عنوان سرپرست را نپذیرفته و شخص دیگری به‌عنوان سرپرست انتخاب شد، ابراز کرد: در ادامه این روند بیش از 60 نفر از سوی اعضای شورا برای گرفتن سمت شهردار به شورای شهر به‌عنوان نامزد معرفی شدند.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید براینکه برخی از این نامزدها براساس ضوابط و مقررات شکلی (بر اساس آئین‌نامه احراز صلاحیت شهردار) کنار گذاشته شدند تشریح کرد: پس‌ازاین مرحله از بین افراد باقیمانده رأی‌گیری به عمل آمد و هشت نفر به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب شدند.

رحیمی‌فر با اشاره به اینکه از بین هشت نفر، افرادی همچون افشاری فرماندار سابق همدان و عباس صوفی از گردونه انتخاب انصراف دادند ابراز کرد: به‌زعم بنده نامزد کردن و یا همان معرفی کردن دوباره آقای صوفی بین هشت نفر به‌نوعی بازی بود. بنده حتی عنوان کردم که با شخصیت افراد بازی نکنید چراکه اگر قائل به کار خوب شهردار بودید وی را به‌عنوان سرپرست همچنان در سمت خود ابقا می‌کردید؛ بنابراین معرفی دوباره وی پس از کنار گذاشتن به‌نوعی بازی بود که آقای صوفی این بازی را نپذیرفت و کنار رفت.

وی با تأکید براینکه البته برای رسیدن به اجماع اصرار و تأکیدی بر لزوم انتخاب فرد منتخب از بین هشت نفر نداشتیم بلکه امکان معرفی افراد از بیرون از این جمع نیز وجود داشت بنابراین بنده شخص دیگری را معرفی کردم خاطرنشان کرد: البته وی نیز به دلایل اداری و عدم تمایل به تصدی‌گری انصراف داد.

رئیس اسبق کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان افزود: بالأخره پس از کار کارشناسی و بررسی گزینه‌های موجود، سید مسعود حسینی به‌عنوان شهردار همدان انتخاب شد.

رحیمی‌فر در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها معتقدند انتخاب مسعود حسینی به لحاظ سابقه علمی و کاری و در عین حال شرایط متفاوت مدیریت شهرداری از سایر دستگاه بحث‌برانگیز است گفت: همواره در گزینه‌های انتخاب شده، جای بحث وجود دارد؛ این قاعده مختص شهرداری نبوده و یک مسئله همیشگی است.

  همه باید از شهردار چدید حمایت کنیم

وی با تأکید بر اینکه در خصوص صلاحیت این فرد نیز دستگاه‌های نظارتی متعددی ایفای نقش می‌کنند که همگی واجد شرایط بوده و هستند گفت: مسئله اینجاست که همگی ما باید از شهردار منتخب برای پیشبرد اهدافش حمایت کنیم.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: بنده تأکید می‌کنم که وی برای سکانداری شهر همدان از توانایی لازم برخوردار است

  صوفی به‌عنوان یک مدیر خدوم کارهای ارزنده‌ای برای شهر همدان انجام داد

رحیمی‌فر با تأکید براینکه برخی‌ها عنوان کرده‌اند که من از صوفی به‌عنوان خط قرمز خود یاد می‌کنم اذعان کرد: گرچه به‌زعم بنده صوفی به‌عنوان یک مدیر خدوم کارهای ارزنده‌ای برای شهر همدان انجام داد و از وی همچنان حمایت می‌کنم اما اینکه خط قرمز من باشد این‌گونه نیست؛ بلکه می‌توان گفت که عباس صوفی حداقل شاخص‌های تراز مدیریت شهری برای شهری همچون همدان را داشت.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با اعضای تحریریه سپهرغرب در پاسخ به این سؤال که تا چه حد در پروژه‌های عمرانی شهر همدان نگاه کارشناسی حکمفرماست، زیرا در برخی موارد آنچه به‌عنوان کار نهایی ارائه می‌شود دارای نواقص بسیاری است گفت: مسئله اینجاست که دراین‌باره باید مصداقی وارد شویم زیرا پروژه‌های شهرداری به‌جز تعداد معدودی همگی پروژه‌های کوچکی به‌حساب می‌آید بنابراین باید عنوانِ پروژه را بیان کرد تا درباره آن اظهارنظر شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه مثلاً درباره پروژه تقاطع شهید همدانی، مباحث و حاشیه‌هایی که اخیراً درباره آن مطرح شد باید بگویم این پروژه به اصطلاح عمرانی نیازمند اجرای چند شبدری بود که به دلایلی همچون تنگنای مالی برای تملک اراضی بیشتر شهرداری برای جبران آن از فضایی که در پروژه‌های این‌چنینی برای فضای سبز استفاده می‌شود برای تردد استفاده کرده و اگر این مسیر که عنوان می‌شود امکان تردد خودرو سنگین با ارتفاع زیاد وجود ندارد طبق استانداردها مسیر تردد و زیرگذر نیست بلکه از آن به‌عنوان فضای مرده یاد می‌شود که اغلب برای فضای سبز و پارکینگ استفاده شده است.

رحیمی‌‌فر با تأکید براینکه نباید با نقدهای غیرکارشناسی بین مردم تنش ایجاد کرد گفت: جبران این مهم نیازمند تلاش مضاعفی است.

  تورم علت تاخیر پروژه‌ها

وی در انتقاد به برخی پروژه‌ها و فراغت بالایی که به پیمانکاران در اجرای عملیات عمرانی در قراردادها داده می‌شود و به‌نوعی به‌نظر می‌رسد که بازه زمانی مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود نیز گفت: در اغلب موارد این‌گونه نیست بلکه در بسیاری از پروژه‌ها این مشکل تأمین منابع مالی و جهش قیمت‌ها است که به‌یک‌باره مانع اجرای پروژه در بازه زمانی مشخص می‌شود.

وی با تأکید براینکه باید به پیمانکاری به‌عنوان یک کارخانه نگاه کرد که در صورت تأمین منفعت و سود کار ادامه خواهد داشت گفت: در اغلب پروژه‌ها که منابع مالی لازم به‌موقع تزریق نشده و یا در پروژه‌ای همچون تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی که به‌یک‌باره شاهد جهش قیمت‌ها بودیم مسئله به نبود ضمانت اجرا در خصوص بازه زمانی بازنمی‌گردد بلکه این مسائل جانبی است که مانع از پیشبرد پروژه طبق زمان‌بندی شده است.

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در دوره پنجم در خصوص پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز گفت: متأسفانه در این پروژه مسائلی همچون فرآیند خلع ید پیمانکار و ابلاغ ماده 46 شرایط عمومی پیمانکار و در پی آن تعطیلی کار و مجدداً فعالیت پیمانکار با اعمال تغییرات و با سبک و سیاق دیگری حاضر به ادامه کار شد حال‌آنکه طبق تغییرات قرار بود پروژه طی 18 ماه آماده بهره‌برداری شود و در بدو امر شاهد پیشرفت مناسب پروژه بودیم، اما در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در حال حاضر زمان‌بندی عقب است.

رحیمی‌فر با اشاره به اینکه مشکل عمده این پروژه کمبود نقدینگی و مشکل تأمین منابع مالی است، اظهار کرد: علاوه بر این ازآنجایی‌که بخش زیادی از هزینه قرارداد بر مبنای تهاتر پرداخت می‌شود در این بخش نیز با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: طبق مفاد قرارداد مقرر شده بخشی از پرداختی‌ها، از محل محدثات تجاری این پروژه به پیمانکار باشد حال‌آنکه در این‌گونه موارد موضوعاتی همچون تفکیک و صدور سند بعد از اتمام پروژه انجام می‌شود؛ بنابراین رغبتی برای خرید این محدثات تجاری وجود ندارد.

  نوسانات قیمت مصالح معضل پروژه‌های شهری

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان در دوره پنجم ادامه داد: نوسانات قیمت مصالح نیز از دیگر موانعی بوده که این روز‌ها به معضل اصلی پروژه‌های شهری تبدیل شده است.

رحیمی‌فر با بیان اینکه این نوسان قیمت به‌راحتی برای پیمانکار قابل جبران نیست، اذعان کرد: اخیراً نیز با تغییر قیمت‌ها شاهد افزایش قیمت مصالح و آهن‌آلات بودیم این در حالی است که بخش اعظمی از مصالح مورد نیاز در این پروژه آهن‌آلات است.

وی با اشاره به پروژه میدان‌بار نیز گفت: این پروژه قرار بود به‌صورت مشارکتی با همکاری شهرداری و کنسرسیوم مربوطه به اجرا درآید اما آنچه مسلم است اینکه کنسرسیوم مربوطه توان مالی لازم را برای ادامه کار نداشت.

رحیمی‌فر با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت شورا خواهد بود گفت: درخصوص پروژه بازار سینا نیز این قول را می‌دهم که امسال به بهره‌برداری برسد.

وی درباره طرح جامع شهری و ایرادات وارده اظهارنظر نکرد و گفت: این مباحث بیشتر در حوزه شهرسازی مطرح است و بنده مطالعه‌ای دراین‌باره نداشتم.

رحیمی‌فر با بیان اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند که مشاور تحت نفوذ فرد و یا نماینده خاصی است افزود: این ادعاها با حیثیت کاری مشاوران همخوانی ندارد بنده به‌شخصه به این امر قائل نیستم و معتقدم شاید آنچه به‌عنوان تأثیرگذاری مطرح می‌شود نظراتی است که با نظر مشاور همخوانی داشته و از قضا توسط نماینده و یا فرد خاصی مطرح شده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر لزوم اجرای پروژه‌هایی همچون قطار شهری و نیز تأمین مسکن ارزان‌قیمت در بستر تأمین زمین برای تحقق عدالت در شهر، گفت: در شرایط فعلی افراد کم‌بضاعت نباید برای بدیهی‌ترین خدمات دچار مشکل شوند بنابراین وقتی بستر برای پروژه چند هزار میلیارد تومانی و تأمین منابع مالی آن از اعتبارات ملی فراهم است نباید این فرصت را به‌راحتی از دست داد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه 240 هکتاری پارک اکباتان گفت: از ابتدا با این طرح موافق نبودیم زیرا اجرای چنین پروژه‌هایی یقیناً در بلندمدت ممکن است منجر به آلودگی بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منبع آبی شهرهمدان شود؛ چراکه با اجرای آن زیرساخت‌هایی همچون رستوران، غذاخوری و سوئیت‌ها اقامتی در دستورکار قرارخواهد بود.

شناسه خبر 45416