شناسه خبر:45477
1400/6/15 10:21:23

سپهرغرب، گروه خبر: مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: کشاورزان استان بدون هیچ نگرانی از آب‌شویی کود در خاک نسبت به مصرف کود اوره در هنگام کشت پاییزه سال زراعی جدید در راستای افزایش عملکرد محصول اقدام کنند.

مهدی فتحی به اهمیت مصرف کود اوره در کشت پاییزه گندم و جو در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به آخرین یافته‌های محققان مصرف قسمت عمده کود اوره مورد نیاز گندم دیم در هنگام کشت، با بهره‌گیری از بذرکارهای دومخزنه با قابلیت جای‌گذاری کود در زیر بذر برای حفظ، افزایش و تضمین عملکرد محصول به‌ویژه در شرایط خشک‌سالی بسیار لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: می‌طلبد دیمکاران بدون هیچ‌گونه نگرانی از آبشویی کود در خاک به دلیل بارندگی‌های زمستانه، نسبت به مصرف حداقل 90 الی 100 کیلوگرم در هکتار کود اوره در هنگام بذرکاری اقدام کرده و از موکول کردن کوددهی به سرک بهاره خودداری کنند.

مسئول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به مزایای مصرف کود اوره در پاییز در هنگام کشت اشاره کرد و افزود: افزایش حداقل دو برابری عملکرد محصول نسبت به عدم مصرف و یا مصرف کود به‌صورت سرک بهاره به‌ویژه در شرایط خشک‌سالی از مزایای مصرف کود اوره در هنگام کشت است.

فتحی بر قرارگیری کود در زیر بذر و در مناسب‌ترین محل دسترسی گیاه به کود تأکید کرد و گفت: با استفاده از کود اوره در هنگام کشت شاهد رشد و استقرار مطلوب گیاه و استفاده حداکثری از بارندگی‌های اواخر زمستان و اوایل بهار خواهیم بود.

وی یادآور شد: سهولت مصرف در هنگام کشت و حذف هزینه‌های عملیات ماشینی و کارگری مورد نیاز کوددهی سرک بهاره و رفع نگرانی از اثرات سوء کوددهی سرک بهاره در محصول در شرایط خشک‌سالی از دیگر مزایای مهم استفاده از کود در هنگام کشت پاییزه است.

شناسه خبر 45477