شناسه خبر:46764
1400/7/18 09:31:47

   آیا وزیر کشور با سفر به همدان تکلیف استانداری را معلوم می‌کند؟

شنیده‌ها از این حکایت دارد که سِمت مدیریت ارشد استان همدان هنوز با توجه به منفعت‌طلبی برخی بزرگان نتوانسته به هیچ‌یک از کاندیداهای تصدی این جایگاه روی خوش نشان دهد؛ ظاهراً هرکس که نامش برای استانداری همدان جدی می‌شود، گروهی از استان در وزارت کشور پنبه او را می‌زنند و بدین‌ترتیب اگرچه آخرین اخبار از مطرح بودن چهار نفر در وزارت کشور شامل قدیر نظامی، علیرضا قاسمی‌فرزاد، مصطفی زمانیان و علی‌اکبر فامیل‌کریمی حاکی است، اما هنوز نفر نهایی مشخص نشده؛ بنابراین شایعاتی مبنی بر حضور روز سه‌شنبه وزیر کشور در استان بر زبان‌ها افتاده است.

   صدور حکم شهردار دیر نشده‌ است

اخیراً شایعه‌ای از سوی برخی مطرح شده‌ بود که شورای اسلامی شهر برای فشار به وزارت کشور برای دریافت حکم حسینی، شهردار منتخب دست به دامن شورای حل اختلاف شده است که بر همین اساس دکتر سعید نظری در گفت‌وگو با سپهرغرب این شایعه را تکذیب کرد و گفت سیدمسعود حسینی فرآیند مصاحبه‌های وزارت کشور را به‌خوبی طی کرده‌ و براساس قانون صدور حکم ایشان دیر نشده است.

   علی لاریجانی از پیگیری فرآیند قرارداد ایران و چین کنار رفت

علی لاریجانی روز دوشنبه از مسئولیت خود در قرارداد ایران و چین کناره‌گیری کرد، بر همین اساس به‌زودی مهدی صفری، سفیر اسبق ایران در چین و معاون اقتصادی وزیر خارجه این مسئولیت را به‌عهده خواهد گرفت و برخی از منابع خبری گفتند علی لاریجانی خود را برای حضور در دانشگاه آزاد آماده می‌کند.

   روابط تجاری با ارمنستان افزایش می‌یابد

ایران قصد دارد صادرات گاز خود را در ازای واردات برق از این کشور افزایش دهد؛ بخش خصوصی ایران موظف شده از ارمنستان برق تحویل بگیرد. براساس قراردادی که در گذشته بین ایران و ارمنستان منعقد شده بود، ایران در ازای دریافت برق از ارمنستان بخشی از برق نخجوان را تأمین می‌کرد که به‌دلیل مناقشاتی که بین ایران و آذربایجان صورت گرفته، به نظر می‌رسد تأمین برق نخجوان از سوی ایران منتفی شده است.

   درگیری وزیر نیرو با مدیر آبفای خوزستان

وزیر نیرو گفته است این فرد به‌دلیل کم‌کاری و ترک فعل باید به قوه قضائیه معرفی شود. در جلسه‌ای که اخیراً وزیر نیرو با مدیر آبفای استان خوزستان داشته، درگیری لفظی ایجاد می‌شود؛ ظاهراً علت این درگیری نیز مشکلاتی است که درخصوص فاضلاب خوزستان وجود دارد.

   برنامه زنگنه برای دوران پس از وزارت

قرار است فعالیت زنگنه در شرکت‌های خصوصی نفتی ادامه پیدا کند؛ بیژن زنگنه وزیر نفت سابق، دیداری با برخی از مدیران صنعت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم داشته است، این دیدار در باشگاه نفت و نیرو انجام شده و برخی از نزدیکان زنگنه گفتند قرار است فعالیت نفتی زنگنه و مدیران نفتی در شرکت‌های خصوصی ادامه پیدا کند.

   پیشنهاد ایران برای واردات کالا از کره جنوبی

ایران به دنبال واردات کالاهای دیگر به‌جز لوازم خانگی در ازای دارایی‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی است. ایران به کره جنوبی اعلام کرده به‌جای واردات لوازم خانگی در ازای ارزهای نفتی بلوکه‌شده این کشور حاضر است لوازم و تجهیزات هایتک صنعت نفت را وارد کند؛ مسئولان صنعت نفت ایران اعلام کردند ایران می‌تواند از توربو کمپرسور‌های کره‌ای به‌جای پول بلوکه‌شده در این کشور استفاده و این تجهیزات را وارد کند. اخیراً برخی از مسئولان ارشد وزارت نفت اعلام کردند باید تجهیزات به‌روز صنعت نفت وارد شود.

   آیا سال بعد یارانه 200 هزار تومان می‌شود؟

با حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی، حداقل پرداخت یارانه به‌ازای هر نفر به 200 هزار تومان خواهد رسید؛ براساس اعلام یکی از نهادهای نظارتی و تحقیقاتی، دولت می‌تواند ارز ترجیحی را برای سال آینده حذف کند. در طرح این نهاد تحقیقاتی عنوان شده که با حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی، حداقل پرداختی یارانه به‌ازای هر نفر به 200 هزار تومان خواهد رسید. این موضوع موجب اختلاف بین وزیر اقتصاد و مجلس شده است. برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت اعلام کرده‌اند که باید این ارز برای بودجه سال آینده حذف شود، ولی دولت مخالف حذف این ارز است، نمایندگان مجلس گفته‌اند در صورت عدم حذف این ارز، در زمان بررسی بودجه خودشان وارد عمل خواهند شد.

شناسه خبر 46764