شناسه خبر:47767
1400/8/11 09:15:34

   40 درصد زندانیان کشور قاچاقچی هستند

شنیده شده است که در روند زندان‌زدایی و کاهش آمار زندانیان کشور و ایجاد مجازات‌ جایگزین زندان تحقیق صورت گرفت و مشخص شد که در اغلب جرایم و مجازات‌ مسئله زندان‌زدایی با جدیت صورت گرفته است؛ این بررسی نشان می‌دهد در مسئله مبارزه با قاچاق مواد‌ مخدر خصوصاً قاچاقچیان خُرده‌پا مسئله حکم زندان بسیار جدی است، تا حدی که اکنون 40 درصد زندانیان کشور را قاچاقچیان خُرده‌پای مواد مخدر تشکیل می‌دهند. مقرر شده است که در هماهنگی میان مجلس و قوه قضائیه تدبیری برای این امر اندیشیده شود که هم مبارزه با قاچاق مواد مخدر سخت‌تر شود و هم مجازات جایگزین تعیین شود.

   واردات گندم 50 درصد بیش از برآورد اولیه

به‌علت خشک‌سالی شدید درحالی‌ که قرار بود فقط هشت میلیون تُن گندم به کشور وارد شود، اما به‌دلیل کاهش تولید، دولت مجبور به واردات 12 میلیون تُن گندم در سال جاری شده است؛ گندم وارداتی با ارز چهار هزار و 200 تومانی تأمین شده و در سیاست جدید هم قرار نیست ارز چهار هزار و 200 تومانی گندم حذف شود.

   شنیده‌‎ها از تغییرات گسترده در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر می‌دهد

ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی با تزریق نیروهای جوان قرار است تغییراتی را تجربه کند؛ بر همین اساس برخی از اعضای حقیقی و حقوقی این دبیرخانه حذف می‌شوند. در این‌ خصوص گفته می‌شود احتمالاً برخی شخصیت‌های حقوقی مانند رئیس سازمان ارتباطات اسلامی و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی از این ترکیب کنار گذاشته می‌شوند؛ همچنین با توجه به فوت برخی اعضا و درخواست برخی دیگر برای انصراف از حضور در جمع اعضای شورا، درمجموع حدود 10 نفر تغییر می‌کنند.

   مدیرمسئول جدید روزنامه همشهری کیست؟

قرار بوده عبدالله گنجی، مدیرمسئول فعلی روزنامه جوان که چندی است از سِمت خود استعفا داده، به‌عنوان مدیرمسئول روزنامه همشهری منصوب شود؛ پیش از این محسن مهدیان به‌عنوان مدیرعامل این روزنامه از سوی زاکانی منصوب شده‌ بود. درخصوص جانشین گنجی در روزنامه جوان نیز شنیده شده است تعدادی از صاحب‌نظران از بهزاد مهرکش، از مسئولان فضای مجازی بسیج نیز به‌عنوان گزینه جانشینی نام برده‌اند. ظاهراً قرار است مدیریت روزنامه جوان به دو بخش مدیرعامل و مدیرمسئول تقسیم شود که امور اداری و مالی برعهده مدیر عامل و امور رسانه‌ای به مدیرمسئول محول شود.

   معاون سابق زنگنه ممنوع‌الخروج شد

در پی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت، معاون سابق وزیر نفت در زمان زنگنه ممنوع‌الخروج شده است؛ گفته شده باید درخصوص علت عدم به‌روزرسانی سامانه هوشمند سوخت توضیحاتی را ارائه کند. همچنین مدیران فعلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در پی این حادثه ممنوع‌الخروج هستند.

   وضعیت فاجعه‌بار چاه‌های نفت ایران

در هفت‌ ماه گذشته 35 دکل حفاری خشکی که باید اقدام به حفر چاه‌های جدید توسعه‌ای در مناطق نفت‌خیز جنوب می‌کردند، به‌دلیل اُفت تولید در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب که بیشترین حجم نفت ایران را تولید می‌کند، اقدام به تعمیر و بازسازی چاه‌های قدیمی کردند. اگر این اتفاق رخ می‌داد، تولید نفت ایران به‌شدت اُفت می‌کرد. علت اُفت تولید نفت در این 35 حلقه چاه متعلق به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، تعطیلی این چاه‌ها در زمان مدیریت زنگنه در صنعت نفت اعلام شده است؛ زنگنه در سال 97 دستور به توقف تولید نفت داد که این موضوع منجر به وضعیت وخیم چاه‌های نفتی شد که پیش از آن درحال تولید بودند.

شناسه خبر 47767