شناسه خبر:50273
1400/10/5 09:48:25

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: امسال تاکنون در راستای اجرای طرح‌های احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در استان بیش از 190 میلیارد ریال هزینه شده است.

عرفان مؤمن‌پور اظهار کرد: برخی از طرح‌های تعادل‌بخشی در استان شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، آب برگشتی به آبخوان، نصب کنتورهای هوشمند و تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه است.

وی اضافه کرد: در همین راستا، طرح‌هایی چون فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و اجرای طرح داناب، اصلاح پروانه‌ها، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، طرح‌های تغذیه مصنوعی و تقویت و استقرار گروه‌های گشت و بازرسی حفاظت از منابع آب اجرا می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به اجرای طرح‌های مربوط به سازگاری با کم‌آبی در استان اشاره کرد و یادآور شد: در این زمینه هم بر اساس آخرین آمار، تقریباً 12 درصد برنامه سند سازگاری با کم‌آبی استان محقق شده است.

مؤمن‌پور ادامه داد: اجرای سند سازگاری با کم‌آبی شامل برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

استان کردستان دارای 18 محدوده مطالعاتی (9 محدوده اصلی و 9 محدوده مشترک) و متوسط بارندگی سالانه 455 میلی‌متر است. تعداد دشت‌های کردستان 9 مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت دیگر در جنوب استان واقع شده‌اند، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه هستند.

شناسه خبر 50273