شناسه خبر:51739
1400/11/9 09:16:33

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: اگر 10 ‌درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، مشکل آب شرب در استان مرتفع می‌شود.

علی پوراحمد گفت: به دلیل کاهش شدید منابع آب سد ایلام در سال جاری و نبود افق روشنی در خصوص بارش‌ها، ناگزیر شدیم کشت تابستانه را در شبکه کنجان‌چم و اراضی پایین‌دست سد ایلام نداشته باشیم.

وی افزود: حدود پنج درصد منابع آبی صرف تأمین آب شرب می‌شود، 92 درصد منابع آبی در حوزه کشاورزی و کمتر از سه درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام تصریح کرد: اگر 10 ‌درصد از آب مصرفی در حوزه کشاورزی صرفه‌جویی داشته باشیم، مشکل آب شرب در استان مرتفع می‌شود، پس اگر یک زمانی مشکل آب شرب داشته‌ باشیم از مصارف بخش کشاورزی کم می‌شود.

پوراحمد با بیان اینکه حوزه صنعت، اشتغال‌زایی بسیار بالاتری نسبت به کشاورزی دارد، بین صنعت و کشاورزی اولویت از لحاظ اشتغال‌زایی، با صنعت است اظهار کرد: از سوی دیگر مسائل حوزه کشاورزی نیز با تأمین محصولات استراتژیک جامعه مرتبط است و باید در این خصوص تعادلی بین سه حوزه مصارف شرب، کشاورزی و صنعت برقرار باشد.

وی خاطرنشان ساخت: سعی کرده‌ایم حداقل‌های زیست‌محیطی برای رهاسازی آب مخازن را نیز مورد توجه قرار دهیم چراکه مسائل محیط‌ زیست در اولویت قرار دارد.

وی در پایان تأکید کرد: در این خصوص با وجود اینکه سدهای ما از لحاظ منابع آبی با مشکل مواجه هستند اما محیط‌ زیست و شرب در اولویت قرار دارد و بخش صنعت و کشاورزی متناسب با وضعیت منطقه و وضعیت کشور مصارف منابع آبی تعریف می‌شود از سوی دیگر الگوی کشت ما نیز باید متناسب منابع و مصارف آب باشد.

شناسه خبر 51739