شناسه خبر:51873
1400/11/12 09:21:36
مدیر مجتمع آموزشی درمانی بعثت خبر داد؛

تکمیل فاز نخست مرکز جامع سرطان منوط به تهیه دزیمتری

سپهرغرب، گروه سلامت - عطیه صفی‌‌زاده: مدیر مجتمع آموزشی درمانی بعثت گفت: در فاز نخست مرکز جامع سرطان استان همدان، خدمات سرپایی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی انجام می‌شود؛ البته تکمیل شدن این فاز بستگی به تهیه دستگاه دزیمتری دارد. پیش‌بینی می‌شود طی پنج ماه آینده این دستگاه وارد کشور شده و سپس در مرکز جامع سرطان استان همدان به‌کار گرفته شود؛ ممکن است فرآیند راه‌اندازی دستگاه‌ها و پذیرش بیماران رادیوتراپی بیش از 6 ماه زمان ببرد.

عملیات اجرایی مرکز جامع سرطان همدان در زمینی به مساحت 24 هزار مترمربع و با اعتبار اولیه 150 میلیارد تومان به‌صورت مشارکتی توسط دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد خیریه فرشچیان از سال 97 در فضای بیمارستان بعثت همدان آغاز و برای این مرکز سه‌فاز اجرایی در نظر گرفته شده که در 28 تیرماه امسال فاز نخست آن تکمیل و با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

این مرکز شامل اتاق غربالگری و پیشگیری، مرکز تخصصی پاتولوژی مرجع و مرکز بررسی ژنتیکی، کلینیک‎های لنف، بازتوانی، بخش مشاوره و روان‌پزشکی، اتاق مشاوره تغذیه و اتاق ثبت تومور و بخش‏‎های رفاهی شامل نمازخانه، استراحت بیماران و بوفه است.

قرار بود این مرکز در 6 طبقه طراحی شده و زیرزمین برای ارائه خدمات رادیوتراپی خارجی و داخلی و طبقه همکف برای خدمات شیمی‎درمانی به‌کار گرفته شود.

همچنین طبقه اول مرکز جامع سرطان به مرکز آموزشی تحقیقاتی شامل اتاق کنفرانس، کتابخانه، پاویون رزیدنت‌های خانم و آقا، مرکز تحقیقات، اتاق غربالگری سرطان، اتاق پیشگیری از سرطان، مرکز تخصصی پاتولوژی مرجع و مرکز بررسی ژنتیکی اختصاص یابد.

طبقه دوم نیز شامل کلینیک‎های لنف، بازتوانی، بخش مشاوره و روان‌پزشکی، اتاق مشاوره تغذیه و اتاق ثبت تومور و طبقات سوم و چهارم برای بخش‏‎های رفاهی شامل نمازخانه، استراحت بیماران و بوفه طراحی شده است.

برای این پروژه بزرگ سه فاز تعریف شده و تاکنون فاز یک آن ‌که مربوط به خدمات پرتودرمانی بوده تکمیل شده است اما علی‌رغم نصب دستگاه‌های شتاب‌دهنده هنوز خدمات پرتودرمانی به بیماران ارائه نمی‌شود.

دستگاه‌های این بخش از سال‌های گذشته خریداری و نصب شده اما ازآنجاکه شرکت‌های سازنده این دستگاه‌ها خارج از کشور هستند مشکلاتی برای راه‌اندازی آن‌ها وجود دارد.

خبر‌ها حاکی از آن است که در هفته گذشته کارگران ساختمانی مرکز جامع سرطان که در محوطه بیمارستان بعثت همدان قرار دارد خبر از تعطیلی پروژه و تسویه‌حساب با کارگران، دادند.

بنا بر اطلاعات به‌دست‌آمده به‌خاطر مشکلات مالی در دانشگاه علوم پزشکی همدان و افزایش بسیار شدید هزینه‌های ساخت این مرکز، فعلاً پروژه متوقف شده و مسئولان در حال رایزنی با خانواده مرحوم فرشچیان برای ادامه همکاری هستند.

با توجه به اینکه ساختمان مربوط به فاز نخست مرکز جامع سرطان همدان، تکمیل شده اما به خاطر عدم راه‌اندازی دستگاه‌ها خدمات مربوطه ارائه نمی‌شود، مسئولان تصمیم گرفتند از این فضا به‌عنوان محلی برای شیمی‌درمانی بیماران استفاده کنند.

از روز چهارشنبه هفته گذشته ارائه خدمات شیمی‌درمانی در مرکز جامع سرطان آغاز شده است.

در همین راستا برای باخبر شدن از روند اجرایی و آخرین وضعیت مرکز جامع سرطان همدان با مدیر مجتمع آموزشی درمانی بعثت به گفت‌وگو نشسته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

حمید کیانی راه‌اندازی بخش شیمی‌درمانی مرکز جامع سرطان را بااهمیت خواند و بیان کرد: بیماران در درمانگاه شیمی‌درمانی فاز یک مرکز جامع سرطان بعثت پذیرش شده و با استقرار متخصص و کارکنان، حدود 17 بیمار برای امور مربوط به شیمی‌درمانی ازجمله ویزیت و تأمین دارو پوشش داده شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرویس‌دهی به بیماران در نوبت صبح انجام می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای خدمت‌رسانی به بیماران در نوبت بعدازظهر نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار در خصوص دستگاه دزیمتر طبق جلسه‌ای با سرپرست دانشگاه و تصمیمات درنظر گرفته شده، اظهار کرد: با توجه ‌به اینکه شیمی‌درمانی پیش از رادیوتراپی انجام شده است به‌محض ورود دزیمتری به مجموعه و انجام امور مربوط به نصب، راه‌اندازی و تکمیل پروژه رادیوتراپی، این موضوع با سرعت بیشتری انجام می‌شود و بیماران بسیار زیادی از دو سرویس شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: در فاز نخست خدمات سرپایی شیمی‌درمانی و رادیوتراپی انجام می‌شود و تکمیل شدن آن بستگی به تهیه و نصب دستگاه دزیمتری دارد. پیش‌بینی می‌شود طی پنج ماه آینده این دستگاه وارد کشور شده و سپس در مرکز جامع سرطان استان همدان به‌کار گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود طی پنج ماه آینده این دستگاه وارد کشور شده سپس در مرکز جامع سرطان استان همدان به‌کار گرفته شود. ممکن است فرآیند راه‌اندازی دستگاه‌ها و پذیرش بیماران رادیوتراپی بیش از 6 ماه زمان ببرد.

  بیماران برای خدمات بستری مرکز جامع سرطان منتظر تکمیل فاز دو باشند

کیانی با بیان اینکه در فاز دو مرکز سرطان همدان بیماران علاوه بر خدمات سرپایی از خدمات بستری هم بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: مقرر گردیده است در این مرکز 220 تخت بستری مستقر شود که علاوه بر استان همدان از استان‌های هم‌جوار نیز پذیرش خواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز بعدی پروژه به‌زودی به نتیجه برسد تا با سرعت بیشتری خدمات‌رسانی انجام شود.

مدیر مجتمع آموزشی درمانی بعثت خاطر‌نشان کرد: با همکاری مجموعه حراست، نگهبانی، پرستاری و پزشکان متخصص مجتمع بعثت این مهم به نتیجه رسید و امید می‌رود بدون مشکل فازهای بعدی نیز اجرایی شود.

کیانی با بیان اینکه برای راه‌اندازی بخش رادیوتراپی نیازمند پزشک متخصص رادیوتراپی، متخصص فیزیک پزشکی و کارشناس رادیوتراپی هستیم، عنوان کرد: ظرفیت جذب حداکثر 30 نیروی انسانی در این بخش وجود دارد.

وی اظهار کرد: روزانه 17 بیمار در درمانگاه شیمی‌درمانی فاز یک مرکز جامع سرطان بعثت پذیرش و خدمات دریافت می‌کنند.

حال با توجه‌ به آنچه گفته شد راه‌اندازی مرکز جامع سرطان می‌تواند بسیاری از مشکلات بیماران سرطانی را حل کند و به پناهگاه امن برای بیماران تبدیل شود اما تکمیل دو فاز این مرکز باید با سرعت بیشتری انجام شود که بیماران سرطانی برای درمان خود راه کمتری را طی کنند همچنین بتوانند در یک مرکز تمام نیازهای خود را برآورده کنند.

فعال شدن بخش شیمی‌درمانی این مرکز می‌تواند نویدبخش تکمیل هرچه زودتر این پروژه و پذیرش بیماران با ظرفیت و در ساعات بیشتری باشد.

همچنین بنیاد فرشچیان تاکنون مراکز درمانی و آموزشی بسیاری همچون بیمارستان فرشچیان قلب، دبیرستان دخترانه آمنه و غیره را ایجاد کردند و امید می‌رود با کمک چنین مراکزی و با استفاده از خیریه‌ها مشکلات بیماران و قشر ضعیف جامعه هر روز کم‌تر شود.

شناسه خبر 51873