شناسه خبر:52122
1400/11/18 11:20:33

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: به همت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان گویی در سال 1400 سرمایه‌گذاری شهرداری همدان روی ریل پیشرفت در حال حرکت است.

امروزه قوانین و اختیارات شهرداری بسیار محدود شده و این امر مسئولان مدیریت شهری را برای تأمین منابع مالی مورد نیاز اداره شهر به تفکر واداشته است به طوری‌که در حال حاضر شهرداری‌ها از نظر مالی در مضیقه هستند و این موضوع منجر شده تا شهرداری‌ها بخشی از اختیارات خود را از دست بدهند. همچنین برخی دستورالعمل‌های موجود برای شهرداری دست و پاگیر است به گونه‌ای که در قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده در مصوبات دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد و هزینه حاصل از این مالیات به خزانه کشور وارد شده و خروج از آن منوط به بودجه سالانه و تخصیص دولت است.

از طرفی هم بودجه اختصاصی دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها متناسب با اعتبارات عمرانی دولت است و هرچه این اعتبارات کم یا زیاد شود، این اعتبار نیز نوسان پیدا می‌کند، حال آنکه کار شهرداری‌ها و ارائه خدمات این سازمان به مردم تعطیلی ندارد. پس باید به دنبال راهکارهای برون‌رفت از وضعیت مضیقه مالی باشند و انجام این امر مهم، بر عهده مدیریت شهری شامل مجموعه شهرداری و شورای شهر است زیرا مسئولان و مردم توقع رفع نیازها را از شهرداری دارند و شهرداری نمی‌تواند با اعتبارات فعلی پاسخگوی بسیاری از نیازها باشد؛ بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی را در قالب مشارکت به سمت شهرداری و عمران شهر سوق دهد.

بر این اساس سازمان سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های مشارکتی شهرداری همدان در راستای اجرای سیاست خودکفایی به‌منظور جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مشارکت شهروندان در انجام طرح‌های عمرانی، رفع موانع و مشکلات اجرایی در این زمینه، کسب درآمدهای پایدار، ارتقای کمی و کیفی پروژه‌های شهری و تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری، با دید حمایت از تمامی سرمایه‌گذاران در سطح شهر همدان در سال 1387 تأسیس و با ابلاغ نمودار جدید سازمانی و همچنین در جهت اجرای الگوی اساسنامه سازمان‌های وابسته به شهرداری‌های مراکز استان‌ها (اساسنامه جدید تحت عنوان اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان) در بهمن ماه 1395 تصویب شد.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص آخرین وضعیت جلب سرمایه‌گذاری شهرداری همدان با مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان گفت‌وگویی را تریب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مهران حاجیان با بیان اینکه خوشبختانه پس از چند سال پیگیری بالاخره هفته گذشته موفق به تبادل قرارداد و آغاز به‌کار پروژه بسیار مهم زیرساخت فیبر نوری با شرکت فنی مهندسی فناپ (شرکت هولدینگ بانک پاسارگارد ایران) شدیم گفت: در عصر ارتباطات فرآیندهای مختلف فناوری اطلاعات همگی به زیرساختی مطمئن و دارای ظرفیت پهنای باند بالا نیاز دارند و با توسعه روش‌های نوین ارتباطی، شهرها نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات به شهروندان هستند.

وی افزود: پس از اعلام نیاز سازمان فناوری ارتباطات، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق و مستمر اقدام به تدوین طرح و شناسایی سرمایه‌گذار در این زمینه کرد و با همراهی و حمایت شهردار و شورای شهر، قرارداد ایجاد زیرساخت فیبرنوری در 85 کیلومتر از مسیرهای شهر همدان را با سرمایه‌گذاری هفتاد میلیارد تومانی توسط شرکت فناپ تلکام که قوی‌ترین شرکت تخصصی در این زمینه است به امضا رساند.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان افزود: ازجمله مزایای این فناوری کاهش هزینه تجهیزات نگهداری شبکه، پاسخگویی به نیازهای آینده، قابلیت اطمینان و امنیت بالا، توانایی انتقال همه سرویس‌ها اعم از دیتا، صوت، تصویر و ویدئو با سرعت بسیار بالا، آموزش از راه دور، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید، عدم تأثیرات محیطی، عدم تداخل الکترومغناطیسی و در مجموع بالا بردن کیفیت زندگی است.

حاجیان با تأکید براینکه فیبر نوری به‌عنوان زیرساخت اصلی ارائه این سرویس‌های پایدار باعث می‌شود خدمات بدون‌وقفه، یکپارچه و پایدار در بهره‌مندی از شیوه‌های نوین ارتباطی در اختیار شهروندان همدانی و نهادهای دولتی و بنگاه‌های تجاری و خدماتی و مراکز آموزشی قرارگیرد، اذعان کرد: زیرساخت فیبر نوری در شهر همدان با پهنای باند مناسب و پایدار و با اولویت اتصال ساختمان‌های شهرداری و سازمان‌های وابسته جهت ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان ایجاد خواهد شد و از این طریق به کسب و کارهای اینترنتی، شرکت‌های موجود و استارت‌آپ‌ها نیز رونق خواهیم بخشید، در این راستا جز اولین شهرهایی خواهیم بود که گام‌های نخست شهر هوشمند را در خدمات‌رسانی به شهروندان برداشته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ورود به این عرصه خود بستر بسیار بزرگی برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه ایده فن و استارتاپ‌ها خواهد بود ابراز کرد: این مهم خوشبختانه بدون اینکه شهرداری همدان ریالی را هزینه کند تماماً از طریق بخش خصوصی انجام خواهد پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه با آورده 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی در همدان آغاز شده است گفت: این پروژه در بازه زمانی 6 ماهه انجام می‌پذیرد.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان با اشاره به اینکه پروژه در هفت غلاف به اجرا درخواهد آمد افزود: مدل سرمایه‌گذاری این پروژه بی‌او‌تی (BOT) است به طوری‌که سه غلاف تا 15 سال تحویل سرمایه‌گذار شده و چهار غلاف آن در اختیار شهرداری خواهد بود البته در این بین پنج درصد درآمد سه غلاف تحویلی به سرمایه‌گذار نیز به شهرداری پرداخت خواهد شد.

حاجیان افزود: جالب‌تر اینکه با اجرای این پروژه در خصوص پایش تصاویر دوربین‌های ثبت تخلفات و غیره که نصب آن‌ها 50 میلیارد تومان هزینه برای شهرداری داشته است دیگر در بستر فیبر نوری شاهد قطعی و مخدوش شدن آن‌ها نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در افزایش امنیت شهر همدان برای جلب مشارکت سرمایه‌گذار تأثیر بسزایی خواهد داشت ابراز کرد: در واقع نهایی شدن این قرارداد پرچم سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان را سال 1400 بالا برد.

وی با بیان اینکه پروژه احداث کارخانه بازیافت هواپیما از دیگر پروژه‌هایی است که این سازمان دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: این مهم از سال گذشته در دستور کار شهرداری و به تبع آن سازمان سرمایه‌گذاری بوده است به نحوی که در تلاش است این پروژه در اراضی مربوط به شهرداری و در مجاورت سایت فرودگاه از طریق عقد قراداد با شرکت فارکو (نماینده وزارت دفاع)، وزرات راه و شهرسازی و درعین حال وزارت صمت به‌عنوان سهامداران این پروژه به اجرا درآید.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در خاورمیانه جزء پروژه‌های شاخص به حساب می‌آید اذعان کرد: باتوجه به زیرساخت‌های مناسب فرودگاه همدان در بحث لندینگ و تی‌کاف، این نوع هواپیما یقیناً در رونق بیشتر این زیرساخت در همدان مؤثر واقع خواهد شد.

حاجیان با تأکید بر اینکه اجرای این طرح در مساحتی بین 60 تا 90 هکتار پیش‌بینی شده است، تشریح کرد: در واقع این کارخانه بین سایت دفع نخاله و باند فرودگاه به اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه اجرای کامل پروژه پسماند نیز از دیگر پروژه‌های تأثیرگذاری است که سازمان دنبال می‌کند، ابرازکرد: خوشبختانه در این زمینه نیز رایزنی با یک سرمایه‌گذار خاص به‌صورت جدی از طریق این سازمان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه اجرای آن پروژه در استحصال انرژی و کاهش آلودگی زیست محیطی مؤثر واقع خواهد شد اذعان کرد: با رایزنی‌های انجام‌شده انتظار می‌رود بتوان از همدان که برند شهر سبز پاپدار جهان اسلام را نیز یدک می‌کشد به‌عنوان نخستین شهر پاکیزه ایران نیز یاد کرد.

این مسئول از تعیین تکلیف کارخانه سیمان در منطقه داق‌داق‌آباد کبوراهنگ نیز به‌عنوان دیگر پروژه حوزه سرمایه‌گذاری یاد کرد و گفت: این مهم مورد تأکید شهردار و شوای اسلامی شهر است زیرا شهرداری همدان در این منطقه بیش از 70 هکتار زمین، هفت معدن و درعین حال چاه آب دارد که از آن می‌توان به یک ظرفیت بزرگ در عرصه جلب سرمایه‌گذار نام برد.

حاجیان با اشاره به اینکه برق مورد نیاز و راه دسترسی این پروژه تأمین شده است تصریح کرد: این پروژه مهم جزء پروژه‌های در دست پیگیری در سال جاری و سال آتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه شهرک ویلایی در جاده رباط شورین توسط سرمایه‌گذار ترک همچنان از مهم‌ترین پروژه‌های سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان است ابراز کرد: حضور این سرمایه‌گذار در شهر بهار ربطی به پروژه شهرک ویلایی در همدان ندارد بلکه دو فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی نیز ازسوی سازمان سرمایه‌گذاری استان علاوه بر آنچه در همدان دنبال خواهد کرد به آن‌ها جهت سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده بود و برای بازدید از این دو پروژه به شهرستان بهار رفتند.

مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان با تأکید بر اینکه برای آغاز به‌کار سرمایه‌گذار در شهرک توریستی باغ ویلا منتظر تعیین تکلیف محدوده شهر از طریق طرح جامع و یا حداقل تعیین تکلیف زون مورد نظر هستیم، ابراز کرد: این پروژه بزرگ به مساحت یک میلیون و 330 هزار متر مربع که از طریق ریجستری دو بار توسط وزیر در راستای اجرای ماده 6 حمایت از سرمایه‌گذار خارجی انجام پذیرفته به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد نه‌تنها شهرداری همدان بلکه اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به حساب می‌آید.

حاجیان از در دستور کار بودن فاز دوم بازار خودرو و پیگیری کارهای مقدماتی جلب سرمایه‌گذار برای این پروژه خبر داد و گفت: همچنین اجرای فضای تجاری بزرگ (هاپیر و مال) در منطقه سه شهرداری همدان در زمینی به مساحت هشت تا 12 هزار متر و درعین حال اجرای بازار پرندگان (منتظر تعیین تکلیف کمیته فنی و ماده 5 هستیم) از طریق بخش خصوصی نیز از دیگر پروژه‌های مهم در حال پیگیری این سازمان است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد خوشبختانه سال 1400 برای سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان سالی نیکو بوده که از جمله رهاوردهای آن می‌توان به جلب سرمایه‌گذار جدید و به نتیجه رسیدن برخی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ اشاره کرد. به تعبیر بهتر گویی این سازمان حرکت خود را روی ریل پیشرفت آغاز کرده است؛ بنابراین انتظار می‌رود هرآنچه به‌عنوان برنامه و راهبرد در عرصه سرمایه‌گذاری مورد توجه بوده و در عین حال پروژه‌های تعریف‌شده طی چند ماه آتی به ثمر نشسته به‌عنوان یک درآمد پایدار برای شهر و شهروندان نتیجه‌بخش باشد.

شناسه خبر 52122