شناسه خبر:52486
1400/11/28 09:14:01
استاندار همدان با ابراز ناخرسندی از تأمین اجتماعی:

تحت هیچ شرایطی حساب تولیدکننده را مسدود نکنید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با ابراز ناخرسندی از عملکرد تأمین اجتماعی در مسدود کردن حساب بانکی تولیدکننده‌ها، اعلام کرد: چرا وقتی با واحد تولیدی به هر دلیلی به مشکل بر می‌خورید، حسابشان را مسدود می‌کنید؟ مطلقاً، مطلقاً، مطلقاً حساب تولیدکننده را نبندید.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : جلسه ستاد تسهیل استان همدان روز چهارشنبه با بررسی مشکلات پنج واحد صنعتی و تولیدی استان برگزار شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در این جلسه عنوان کرد: شرکت داروسازی هگمتان‌داروی غرب در سال 97 پنج میلیارد تومان برای طرح توسعه درنظر گرفته که چهارونیم میلیارد آن را صرف خرید دستگاه و 500 میلیون تومان را صرف نصب تجهیزات کرده است.

احمد شانیان با اشاره به اینکه مشکل این شرکت صدور اجرائیه توسط تأمین اجتماعی است، خاطرنشان کرد: برگ سبز خرید ماشین‌آلات این شرکت موجود است، اما تأمین اجتماعی بنای صدور اجرائیه را دارد که یا باید تأمین اجتماعی از صدور اجرائیه خودداری کند و یا اینکه شرکت هگمتان‌دارو طی تقسیط 48 ماهه بدهی خود را پرداخت کند تا مشمول «دو درصد و اجرائیه» نشود.

   مدیرعامل هگمتان‌دارو: ما از جانب بانک و تأمین اجتماعی تحت فشار هستیم

مدیرعامل شرکت داروسازی هگمتان‌داروی غرب در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر 15 نفر در این شرکت مشغول به‌کار هستند، از افزایش 50 نفری نیروی کار در آینده نزیک خبر داد و گفت: ما در این شرکت توانایی افزایش ظرفیت خود به دو برابر فعلی را هم داریم، اما عمدتاً با دو مشکل بزرگ «بانک و تأمین اجتماعی» مواجه بوده و واقعاً از این حیث تحت فشار هستیم.

خدادادی ادامه داد: در ابتدای سال 97 همه خریدهای ما به‌صورت سرفصل و دارایی‌ها در جریان تکمیل بوده، اما تأمین اجتماعی بدون اطلاع از این وضعیت، 450 میلیون تومان جریمه درنظر گرفته! حتی فراتر از این، برای یک میلیارد تومانی که صرف بیمه شده هم مالیات درنظر گرفته است.

وی در پایان اضافه کرد: من به‌عنوان تولیدکننده تقاضای غیر معقول یا زیادی ندارم، حق خودم را می‌خواهم که تأمین اجتماعی در مالیاتی که به اشتباه بسته، تجدید نظر کند؛ چون ارتباطی به نیروی انسانی نداشته و مرتبط با خرید دستگاه است!

نماینده تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به بدهی شرکت داروسازی هگمتان‌داروی غرب که با حسابرسی سال 97 بالغ‌بر 425 میلیون تومان بوده، عنوان کرد: گاهی مدارک و مستندات خرید دستگاه‌ها و تجهیزات ارائه نمی‌شود، مسلماً اگر ارائه شود، ما مجاز به مالیات بستن برای برگ سبز نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مورد مذکور به دیوان عدالت اداری ارجاع شده و احتمالاً مدتی تا صدور رأی طول خواهید کشید، پیشنهاد من این است که اقساط 45 ماهه ادامه داشته و تولیدکننده اقساط را پرداخت کند، زمانی که رأی صادر شود، پرداخت را متوقف می‌کنیم.

   حساب تولیدکننده را ببندید، برخورد می‌کنم

استاندار همدان در ادامه خواستار پیگیری و تشکیل جلسه معاون امور اقتصادی با مدیرعامل هگمتان‌دارو شده و تأکید کرد: تأمین اجتماعی باید دقت کرده و وقتی مجموعه تولیدی واحد خود را تجهیز و دستگاه خریداری کرده و سند آن هم موجود و به‌راحتی قابل تشخیص است، در مسیری نیفتد که تولیدکننده دچار تلاطم و دلزدگی شود.

علیرضا قاسمی‌فرزاد تأکید کرد:‌ اگر اسناد خرید تجهیزات ارائه نشده یا ارائه شده اما مورد توجه قرار نگرفته، باید دقت کنید؛ اهداف شرکت داروسازی هگمتان‌داروی غرب در خودکفایی و ایجاد اشتغال واضح و مشخص است، دستور رهبر انقلاب نیز بر رفع موانع تولید است، باید عزم خود را صرف مانع‌زدایی کنید، نه اینکه مانع‌تراشی کنید.

وی اقساط 45 ماهه بدهی این شرکت را مورد تأکید متولیان امر قرار داده و تصریح کرد: نسبت به سایر واحدهای تولیدی هم انتظار دارم پرونده‌ها به‌درستی تمییز داده شده و اهتمام بیشتری در دو بحث خرید تجهیزات یا به‌کار گیری منابع انسانی صرف شود.

قاسمی‌فرزاد با ابراز ناخرسندی از عملکرد تأمین اجتماعی در مسدود کردن حساب بانکی تولیدکننده‌ها، اعلام کرد: چرا وقتی با واحد تولیدی به هر دلیلی به مشکل بر می‌خورید، حسابشان را مسدود می‌کنید؟ مطلقاً، مطلقاً، مطلقاً حساب تولیدکننده را نبندید؛ از این پس اگر تأمین اجتماعی حساب بانکی تولیدکننده‌ای را مسدود کند، ما هم برخورد قاطع خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: با این کار سیستم تولید نابود می‌شود، شما حساب شخص را می‌بندید، چک او برگشت می‌خورد و هزار مشکل پیش می‌آید؛ رفع اثر هم که کفش آهنی می‌خواهد. این کار شما با سیاست‌های نظام و دولت سازگار نیست، باید مشکل را به شیوه معقول‌تری حل کنید.

استاندار همدان متذکر شد: مشکل این است که در نظام تأمین اجتماعی باید پنج نفر کار کنند و یک نفر بازنشسته شود، اما اکنون سه نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشسته می‌شود و توازن برقرار نیست؛ البته بنا نیست تولیدکننده آسیب ببیند، قوانین را اجرا کنید، اما هوای تولیدکننده و سیستم تولید را داشته باشید.

   هرکس بدهی‌اش را پرداخت کرد، اسنادش را برگردانید

غلامحسین تقوی، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه با اشاره به مشکل یک واحد 19 هزار قطعه‌ای تولید مرغ، گفت: این واحد که از واحدهای تولیدی فعال بوده، 275 میلیون تومان بدهی به تأمین اجتماعی دارد و بر این اساس، تأمین اجتماعی اسناد آن را برنمی‌گرداند و به مشکل بر خورده است.

استاندار همدان در این خصوص بیان کرد: کسی که برای دریافت وام به بانک می‌رود، اسنادی را به‌عنوان تضامین آنجا می‌گذارد، سؤال این است که چرا حاضر نیستید سندشان را برگردانید؟ به این مسئله دقت و اهتمام ویژه داشته باشید که هرکس بدهی‌اش را پرداخت کرد، باید اسنادش را برگردانید.

   مدیرعامل آسفالت قالیچه نهاوند: سررسید وام را تمدید کنید، بدهی‌‌‌‌‌‌هایم را می‌دهم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه با اشاره به مشکل شرکت آسفالت قالیچه نهاوند، گفت: این واحد تولیدی 700 میلیون تومان از بانک توسعه تعاون وام گرفته و در سال 99 یکبار آن را تمدید کرده، اسفندماه سررسید وام بوده که مدیرعامل آن دوباره درخواست تمدید دارد؛ تمدید هم نیاز به مصوبه ستاد تسهیل داشته که باید در این جلسه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

کیانی، مدیرعامل شرکت آسفالت قالیچه نهاوند نیز دراین‌باره اظهار کرد: فعالیت ما درحال حاضر تحت‌الشعاع بدهی به بانک قرار گرفته و قراردادهایی که با شهرداری داشتیم، متوقف شده و‌ هزینه کارکردمان در بخش‌های مختلف را هم دریافت نکرده‌ایم؛ اگر با تمدید سررسید موافقت شود،‌ بدهی‌های خود را پرداخت می‌کنیم.

استاندار همدان در این خصوص دستور تمدید یک‌ساله داده و خطاب به کیانی گفت: همه تلاش خود را برای پرداخت بدهی‌ها و استفاده از این فرصت یک‌ساله به‌کار گیرید.

   تورم پیش‌فاکتورها را زیر سؤال برده

شانیان در ادامه با اشاره به مشکل پیش روی شرکت الکترون‌صنعت، افزود: این واحد تولیدی با تبصره 18، چهار میلیارد و 300 میلیون تومان وام گرفته و با وجود پیشرفت 92 درصدی، افزایش پرداخت دارد که باید در این جلسه برای آن چاره‌اندیشی کرد.

کاظمی، مدیرعامل این واحد صنعتی تصریح کرد: سال 98 پیش‌فاکتورهای ما سه میلیارد تومان بوده و به بانک تقدیم شد، اما حدود یک میلیارد تومان برای ساخت‌وساز صرف شد و با تورمی که ایجاد شده، فقط باید چهار میلیارد تومان برای دستگاه‌ها هزینه کنیم؛ با توجه به اینکه دو خط تیر اچ و تیر گرد داریم، دو میلیارد تومان نیاز است تا بتوانیم ادامه کار دهیم.

استاندار همدان با شنیدن این توضیحات، دستور تصویب افزایش پرداخت داده و بر پیگیری مشکل این واحد تأکید کرد.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز در پایان این جلسه با اشاره به یک واحد تولیدی در نهاوند، خطاب به متولیان امور بانکی گفت: برای این واحد از 10 جا سفارش آمده، اگر سرمایه در گردش می‌خواهد، مسیرش را تسهیل کنید و بانک عامل کمک کند؛ اگر هم سرمایه در گردش نیاز ندارد، بگویید که تکلیف خود را بداند.

ظاهر پورمجاهد اضافه کرد:‌ من از آقای شهسواری (معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان) می‌خواهم با توجه به اینکه بانک می‌گوید این واحد وام 550 میلیونی گرفته،‌ به این موضوع رسیدگی و مشکل آن را برطرف کند.

شناسه خبر 52486