شناسه خبر:52548
1400/11/30 09:59:10

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان استان همدان مشخص شد حمایت از ورزش نابینایان در استان بسیار کم‌فروغ بوده و امروز حتی هزینه رفت و آمد این ورزشکاران به یک بدهی بزرگ برای هیئت بدل شده است.

هیئت ورزشی تشکیلاتی است که به‌منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته یا رشته‌های ورزشی مربوطه، ایجاد انگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادها و بالا بردن سطح مهارت‌های ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش‌بینی شده در اهداف سازمان تربیت‌بدنی و فدراسیون ذی‌ربط ایجاد می‌شود و در واقع نماینده و جانشین فدراسیون ورزشی مربوطه در استان است که فعالیت‌های مرتبط در سطح استان را با هماهنگی اداره کل تربیت‌بدنی استان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجرا و نظارت می‌کند؛ بنابراین دراین‌بین توجه به هیئت‌های ورزشی در رشته‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع و حمایت از این هیئت از سوی اداره کل ورزش و جوانان برآن شدیم تا با رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان همدان به‌عنوان یکی از هیئت‌های مؤثر در استان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

سمیه سهیلی با بیان اینکه با بروز کرونا فعالیت این هیئت کمی محدود شده است، گفت: پیش از این در رشته‌های مختلف همچون گلبال، دو و میدانی، شنا، پرس و پاورلیفتیگ و شطرنج اعضای هیئت حضور فعال داشتند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از هیئت‌های پر نشان در استان همدان هستیم، ابراز کرد: خوشبختانه ورزش‌کاران این هیئت در رشته‌های مختلف خوب کار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه امسال نیز تنها ورزشکار پارالمپیک کشور در رشته دو و میدانی از ورزشکاران این هیئت در استان همدان بوده است تشریح کرد: وحید علی‌نجیر متأسفانه در مسابقه دوم خود به خاطر حادث شدن مصدومیت در گروه خود به رتبه سوم نائل آمد و از ادامه رقابت‌ها بازماند.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان همدان با بیان اینکه سه تن از ورزشکاران این هیئت نیز در آذرماه سال جاری به مسابقات پاراآسیایی بحرین اعزام شدند، تشریح کرد: خوشبختانه این افراد توانستند دو نشان برای کشور به ارمغان بیاورند.

سهیلی با اشاره به اینکه مربی گلبال این هیئت نیز با تیم گلبال جوانان کشور به مساقات پاراآسیایی اعزام شد ابراز کرد: خوشبختانه این تیم نیز توانست در این دوره از مسابقات نشان طلا را ازآن خود کند.

وی عنوان کرد: آقایان مرادی و نجیمی دو تن از دوندگان و رحیمی به‌عنوان مربی در اردوی تیم ملی برای شرکت در مسابقات پاراآسیایی سال آینده و آقایان سرافراز و سوری دو تن از ورزشکاران رشته گلبال در رده بزرگسالان اردوی تیم ملی برای مسابقات جهانی حضور دارند.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان همدان با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک نیز در سطح ملی در مسابقات گلبال پیشکسوتان و نیز شنای بانوان تیم خواهیم داشت ابراز کرد: برای مسابقات دو ومیدانی داخل سالن نیز تیم مورد نظر 26 بهمن‌ماه به منظور حضور در مسابقات ملی اعزام خواهند شد.

سهیلی با اشاره به اینکه تعداد اعضای این هیئت به تناسب شرایط چیزی بین 50 تا 100 نفر است افزود: در حال حاضر به دلیل گرفتار شدن بسیاری از ورزشکاران این هیئت به بیماری کرونا تعداد اعضای هیئت کمتر شده و ترس از ابتلا به بیماری با توجه به شرایط این عزیزان آن‌ها را از حضور در میادین ورزشی دور کرده است.

وی با تأکید بر اینکه به محض کاهش برودت هوا و بهبود شرایط بیماری کرونا اقدام به برگزاری مسابقات استعدادیابی خواهیم کرد، افزود: این استعدادیابی در رشته‌های مختلف در سنین 10 تا 20 سال و در استادیوم قدس برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این استعدادیابی مقدمه‌ای برای آموزش و قهرمان‌پروری در این هیئت خواهد بود اذعان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین نیاز این هیئت از آنجایی که ورزشکاران ما کم‌بینا و نابینا هستند وسیله ایاب و ذهاب است زیرا اغلب این ورزشکاران برای تردد با مشکل مواجه‌اند و باید برای حضور این افراد بر سر تمرین‌ها و مسابقات آژانس گرفته و یا خودرو کرایه کنیم که این مهم خود مستلزم هزینه بالایی است.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان همدان با تأکید بر اینکه طی سال‌های گذشته ضرورت تحقق این مهم را با تمامی مدیران کل پیش از آقای سیفی در میان گذاشتم اما توجهی به این مقوله نشد ابراز کرد: امیدوارم این گفت‌وگو فتح بابی باشد برای تأمین نیازهای این هیئت از جمله وسیله ایاب و ذهاب.

سهیلی با تأکید بر اینکه در اغلب استان‌ها این مهم (خودرو) توسط سازمان بهزیستی و یا اداره کل ورزش و جوانان تأمین شده است اما هنوز در استان همدان باید برای حضور بچه‌ها بر سر تمرینات آژانس بگیرم اذعان کرد: در خصوص زیرساخت‌هایی همچون سالن نیز باید بگویم سالنی از اداره کل ورزش و جوانان که زمین آن ازآن بهزیستی و عیان آن متعلق این اداره کل است را اجاره کرده و ماهیانه مبلغی را پرداخت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قدمت ساخت این سالن (واقع در ششصد دستگاه) بالاست و سالانه هزینه گزافی را صرف نگهداری و تعمیر آن می‌کنیم تشریح کرد: با توجه به این موضوع پرداخت اجاره برای هیئت به دشواری انجام می‌پذیرد.

رئیس هیئت ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان همدان با تأکید بر اینکه در واقع نمی‌دانیم که درآمد حاصل از کرایه سالن را صرف ورزش‌نابینایان باید بکنیم یا تجهیز و نگهداری از سالن گفت: در حال حاضر برای پرداخت حقوق و مزایای نگهبانان این مجموعه نیز با مشکل مواجهیم.

سهیلی با تأکید بر اینکه به علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌های ورزشی از بهمن‌ماه سال 98 اجاره‌ای پرداخت نکردیم ابراز کرد: متأسفانه در این مدت علی‌رغم تخلف برخی اماکن ورزشی نسبت به باز کردن سالن‌ها و در عین حال عدم پرداخت اجاره به اداره کل ما به دلیل بسته بودن سالن درآمدی نداشتیم بر این اساس هزینه ایاب و ذهاب در حال حاضر یک بدهی بزرگ برای هیئت به ارمغان آورده است.

وی با تأکید بر اینکه به دلیل تعدد رشته‌ها در هیئت نابینایان در حال حاضر وجود مجموعه ورزشی یک نیاز اساسی است خاطرنشان کرد: در سالن ورزشی فعلی، تنها رشته گلبال امکان تمرین و برگزاری مسابقات را دارد و تنها در معدود رشته‌‌ای نیز امکان بدنسازی ورزشکاران در این مجموعه فراهم است.

این مسئول با تأکید بر اینکه حمایت خاصی از هیئت‌های ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان انجام نمی‌پذیرد اذعان کرد: در حال حاضر ورزشکاران این هیئت برای ورزش دو و میدانی از پیست و برای شنا از استخرها و برای پارلیفتیگ و پرس از سالن‌های بدن‌سازی استفاده می‌کنند.

سهیلی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر هیچ گونه کمک مالی به این هیئت از سوی اداره کل ورزش و جوانان انجام نپذیرفته است، گفت: امسال برای تعمیر سیستم روشنایی سالن که تاکنون چندبار حادثه‌آفرین بوده چیزی حدود 40 میلیون از سوی این اداره کل برای تعمیر پرداخت شد.

مع الوصف با توجه به وظیفه ذاتی حمایت اداره کل ورزش و جوانان از هیئت‌های ورزشی و درعین حال با توجه به عملکرد موفق هیئت نابینایان که در شرایط کرونایی اغلب هیئت‌ها در سکوت کامل به سر برده‌اند اما این هیئت تمام تلاش خود را برای فعالان این عرصه می‌کند، در ورزش استان در رشته‌های مختلف مباحثی همچون عدم حمایت مالی و پرداخت هزینه اجاره‌بها برای استفاده از سالن ورزشی و نداشتن خودرو برای رفت و آمد ورزشکاران با توجه به نیاز مبرم آن‌ها، این مهم مسئله‌ای عجیب و غیر قابل باور است. بر این اساس انتظار می‌رود این مهم به‌عنوان بدیهی‌ترین زیرساخت از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان مورد توجه قرار گیرد زیرا همگان بر این امر واقف هستند که امروز در فضای ورزش نیازمند همت و صرف هزینه بالاست که بنا به شرایط اعضای هیئت نابینایان یقیناً این هزینه‌ها مضاعف‌تر است.

شناسه خبر 52548