شناسه خبر:56657
1401/3/28 08:45:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در کل اراضی ملی استان همدان طی سال گذشته تنها پنج فقره آتش‌سوزی و حریق به میزان 5.5 هکتار رخ داد که به نسبت سال‌های ماقبل خود بی‌نظیر بود.

اسفندیار خزائی اظهار کرد: سال گذشته همدان یکی ازجمله استان‌های عالی در بحث کاهش میزان حریق و آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی بوده است.

وی‌ با اشاره به آغاز فصل گرما و احتمال حریق مراتع، افزود: در سال جاری نیز تعمیر و نگهداری وسایل اطفای حریق چون دمنده‌ها، آتش‌کوب‌ها، شن‌کش‌ها و نیز شناسایی مناطق بحرانی و نیمه‌بحرانی و سفید انجام و بلوک‌بندی حفاظتی مانند سال‌ گذشته به‌روزرسانی و مسئول هر بلوک حفاظتی مشخص شده است.

خزائی با بیان اینکه کارگروه‌های مدیریت بحران در رابطه با پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع نیز از ابتدای تیرماه برگزار خواهند شد، تصریح کرد: اضافه کردن تعدادی دستگاه دمنده درحال پیگیری است که از طریق سازمان در کشور خریداری شده که با این اقدام‌ بتوان به هر شهرستان یک دستگاه دمنده و یا بیشتر اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه اقدامات فرهنگی، همکاری اصحاب رسانه و صداوسیما در کاهش‌ آتش‌سوزی و حریق مراتع و عرصه‌های‌های منابع طبیعی در سال گذشته از نقش مؤثری برخوردار بوده است، ادامه داد: تلاش بر آن است که در سال جاری استان همدان در رابطه با کاهش و پیشگیری از حریق مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی با برنامه‌ها و اقدامات مختلف پیش‌بینی شده در سطح کشور سرآمد باشد.

خزائی اضافه کرد: سال گذشته با وجود کرونا با رعایت پروتکل‌ها در رابطه با پیشگیری از آتش‌سوزی و حریق مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی چندین مورد گردهمایی با کوهنوردان استان برگزار شد و نیز به همین منظور از اداراتی که می‌توانستند از نقش مهمی در مساعدت سازمان منابع طبیعی استان در این رابطه برخوردار باشند، دعوت به عمل آمد.

وی با بیان اینکه دعوت از چند استان هم‌جوار و تبادل تجربه و استفاده از تجربیات این استان‌ها از دیگر برنامه‌های اجراشده سال گذشته استان به‌منظور پیشگیری و کاهش حریق و آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته تحت نظر مدیرکل بحران استان همدان کارهای خوبی در این رابطه انجام شد و مردم نیز کمک و مشارکت خوبی داشتند؛ به‌طوری که سال گذشته میزان حریق و آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی استان از کاهش چشمگیری برخوردار بود و میزان محسوس کاهش این حریق‌ها درصدپذیر نیست.

خزائی تأکید کرد: متوسط 10 ساله حریق عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان 500 هکتار و در برخی سنوات 700 هکتار بود، اما از سال 96 با جلسات مختلف و همکاری اصحاب رسانه و صداوسیما میزان حریق مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی به مرور کاهش داشته و سال گذشته تنها 5.5 هکتار حریق و آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان اتفاق افتاد که این کاهش حریق و آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی سطح استان همدان یک کار ویژه‌ بوده است.

شناسه خبر 56657